Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Generera nytt Windows XP


Hans Lövström

Rekommendera Poster

Hans Lövström

Jag har en Dell med Windows XP, 2 IDE diskar (C: och D:) och en SATA-disk (G:).

Jag behöver generera nytt Windows XP på datorn, utan att förstöra det befintliga.

Mitt problem är att när jag försöker så får jag felmeddelande att operativsystemet på CD-skivan är äldre an det som finns på datorn (saknar SP-3).

 

Har köpt en ny IDE-disk och försökt generera på den, men får det inte att fungera.

 

Någon som har några bra tips.

Hanlov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hämta SP3 och slipstreama det med nLite. Du skapar alltså en ny CD som innehåller SP3 med hjälp av den gamla. Obs att du inte behöver lägga på SP2 om du bara har SP1 på originalet.

 

Om du installerar med det gamla operativet igång, kommer du få en meny där du väljer vilket operativ du vill starta från. Om du vill ha en singelinstallation på din nya IDE-disk, ska du enbart ha denna inkopplad vid installationen. Tänk då på att ansluta änden på IDE-kabeln (Master) och bygla disken som Master(M) eller Cable Select(CS). Nackdelen med denna installation är att du måste koppla om kablaget när du ska byta OS. Eventuellt kan det gå att ändra vilken disk du ska boota från i BIOS, detta går iaf med SATA-diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Lövström

Hej, tack för ditt förslag.

Jag har laddat ned och installerat nLite och det gick bra

Laddade sedan ned SP3 vilket också gick bra.

Körde sedan nLite och läste in Windows-XP från CD-skivan

Angav sedan att jag önskade lägga till SP3, men när programmet borde va klart fick jag följande felmeddelande.

 

Integrerad Installation misslyckades.

Språk eller plattform för målkatalogen och servicepack 3 måste va samma.

 

:rolleyes: Vad tusan kan det betyda, både XP och SP är svenska.

 

Mitt försök var en snabbtest då jag lade alla filer på skrivbordet.

 

hanlov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig pekat ut CD:n i nLite-guiden, kanske är det som är problemet? Först gör jag en kopia av min CD i en mapp på disken. Denna pekar jag sen ut i nLite-guiden. Obs att denna kopia kommer att "förbrukas". Om jag misslyckas, måste jag göra en ny kopia av CD:n. Jag brukar göra en kopia som jag sen kopierar igen som reserv om det går snett, eftersom det går snabbare att kopiera disk till disk.

 

Jag låter nLite generera en iso-fil, som jag sedan bränner till CD m h a ImgBurn. Denna fil är bra att ha som backup, eftersom en hembränd skiva har begränsad hållbarhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller språk och XP så finns det ett specialfall och det är om det är XP Media Center Edition eftersom det alltid är en engelsk XP-variant där man sedan har lagt till ett svenskt språkpaket. Därför ska t ex service pack vara på engelska till Media Center Edition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Lövström

Tack Flora50 och Cecilia, problemet är löst.

Köpte ny gator med Windows 7, men fick då et skrivarproblem på halsen, se ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...