Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WLAN Internetsanslutningsdelning via LAN mellan TV och HTPC


nauleem

Rekommendera Poster

Har följande hårdvara.

 

- DGN2200 bredbandsrouter med DHCP aktiverat.

- HTPC ASRock 330 som ansluter till Router via trådlös anslutning och blir tilldelad IP via DHCP.

- TV Samsung LE40C675 ansluten via nätverkskabel till HTPC:n.

 

Har manuellt tilldelat IP-adressen för det trådbundna nätverkskortet i HTPC:n samt TV:n. Lyckas pinga TV:n från HTPC:n men längre kommer jag inte. TV:n kan inte anluta till Internet. Jag lyckas inte heller dela ut material från HTPC:n men det kanske beror på att det inte är lagrat i Delat-mappen.

 

Någon som har en idé.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar HTPC ut sin trådlösa uppkoppling till TVn? Det sker inte per default utan måste ställas in. Exakt hur vet jag dock inte men ger dig en ända att börja leta i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Varför ansluter du inte tv;n till routern istället? Är det inte meningen att HTPC skall kunna strömma till olika enheter via lanet?.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår som de andra inte heller vad du vill göra? :blink:

 

Om du har en HTPC ansluter du den via HDMI till TVn, eller hur? Varför skulle du vilja accessa material från direkt från TV till HTPCn via nätverket då? Material spelar du ju upp på HTPCn där bild(o ev ljud) går till TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår som de andra inte heller vad du vill göra? :blink:

 

Om du har en HTPC ansluter du den via HDMI till TVn, eller hur? Varför skulle du vilja accessa material från direkt från TV till HTPCn via nätverket då? Material spelar du ju upp på HTPCn där bild(o ev ljud) går till TVn.

 

Kompletterade förutsättningar:

 

- TV:n saknar trådlös anslutning, har enbart ethernet-kontakt.

- Det är inget alternativ att dra kabel från router till TV.

- HTPC:n ansluter trådlöst.

- TV:n hanterar ett fåtal 1080p mkv bättre än HTPC:n, vill därför kunna streama dessa.

 

TV:n har flera funktioner som kräver Internet-anslutning, det är dessa jag vill kunna använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ansluter du inte tv;n till routern istället? Är det inte meningen att HTPC skall kunna strömma till olika enheter via lanet?.

/// Jari

 

 

Ögnade igenom manualen.Det är väl så TVn beskrives anslutas

om den skall ingå i ett nätverk.

Att få det att fungera på ditt sätt verkar kneplgt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompletterade förutsättningar:

 

- TV:n saknar trådlös anslutning, har enbart ethernet-kontakt.

- Det är inget alternativ att dra kabel från router till TV.

- HTPC:n ansluter trådlöst.

- TV:n hanterar ett fåtal 1080p mkv bättre än HTPC:n, vill därför kunna streama dessa.

 

TV:n har flera funktioner som kräver Internet-anslutning, det är dessa jag vill kunna använda.

 

OK, då förstår jag iaf. Ser två problem med din setup: 1) tunga MKVer via trådlöst (för jag antar att du har filerna på HTPCn) är oftast strul (pga hög bitrate). edit - sorry det var ju inte trådlöst dem emellan... 2) Hade jag varit du hade jag lagt tid på att fixa uppspelningen i din HTPC istället. Här finns det både forum o liksinnade som kan stödja.

 

Har själv en Samsung TV ansluten via ethernet o det var enkelt att få igång vill jag minnas. Satte bara en IP/DNS etc o körde. Funktionellt är det TVn har att erbjuda vs en HTPC med XMBC, Mediaportal, MythTV etc - ungefär som en traktor vs en Porsche. Efter att ha testat olika funktioner är idag firmware updates det enda som görs via TVn ethernetanslutning :rolleyes:

 

Ang ditt konkreta problem beror det på att din HTPC alltså har dels en trådlös anslutning mot routern o sedan dessutom en trådad anslutning mot TVn. Enklast för att få det att funka är att sätta upp ICS (förutsatt är det är Win på HTPCn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang ditt konkreta problem beror det på att din HTPC alltså har dels en trådlös anslutning mot routern o sedan dessutom en trådad anslutning mot TVn. Enklast för att få det att funka är att sätta upp ICS (förutsatt är det är Win på HTPCn).

 

Jo, det är just ICS (internetanslutningsdelning) jag har problem med att få igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...