Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar Acer (3820TG) partitioner vs återställningsfunktionen


Okalettos

Rekommendera Poster

Bärbar Acer (3820TG) partitioner vs återställningsfunktionen.

 

Har precis köpt en bärbar Acer 3820TG med förinstallerat Windows 7 Home Premium 64bit.

Det första jag gjorde var att bränna de tre återställningsskivorna som är rekommenderat.

 

Datorn har tyvärr bara en enda partition ©, samt en dold partition (100Mb) för återställningsfunktioner (?).

Jag vill gärna ha en partition (d), så jag lät Windows diskhanteringsprogram krympa ©, men problemet är att den bara krymper från 500GB till 270GB. Jag vill ju ha betydligt mer plats på (d), hade tänkt att © bara skulle få 80GB så att (d) fick 420GB. Men det tillåter alltså inte Windows diskhanteringsprogram. Vad kan man göra åt detta…?

 

Vad säger ni om följande idé:

Kan man formatera hela hårddisken (även den dolda partitionen?) och lägga in Windows Vista 64bit, och under installationen därigenom välja hur stor © och (d) ska vara, och när det är klart så kör man återställningsskivorna för att få in Windows 7 Home Premium 64bit och sedan hoppas på att (d) finns kvar när återställning är klar.

Skulle detta kunna fungera? Finns det några direkta risker? Fungerar t ex återställningsskivorna utan den dolda partitionen? Borde jag bränna en backup på den dolda partitionen först, kan man ens det, och hur vet man att man får med sig precis allt? Och vad händer med (d) om man kör återställningsskivorna, ligger den kvar eller tas den bort? Tas den bort så försvinner ju hela poängen med att ha (d).

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningsskivorna ska gå att köra även om du tömt hela disken. Ja, även om du bytt disk. Det är liksom poängen med dem.

 

men nog borde du kunna krympa mer? Testa att defragmentera disken och krymp sedan. Kanske med något annat program än Windows egna som du kan styra lite mer?

Eller avinstallera/kopiera ut data från disken. Skapa mer ledigt utrymme.

Återställning bör enbart beröra primära partitionen men enda datorn jag testa det på har Win XP och där fungerade det. Borde fungera även med Win Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade att låta Vista partionera och formatera. Och de dolda partitionerna (det är tydligen två) finns kvar, likaså (d) som jag skapade.

 

MEN, när jag skulle köra in de tre återställningsskivorna så fastnade processen på skiva 3 (vid 82 %), dvd-läsaren bara stog och "tuggade" liksom…

En av de dolda partitionerna är på åtskilliga Gigabyte, således misstänker jag att man KAN återställa UTAN skivor…?? Men frågan är hur (om det nu går)…?

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en instruktion skall man trycka Alt och F10 samtidigt vid start.Vet inte om den instruktionen gäller helt för dej.Men testa!

Tror det kom en ny version till Win 7 av eRecovery Management .står något om lösenord som kanske är lite oroande

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp... ALT + F10 funkade...!! Tackar för det!

Så nu bränner vi 3st nya återställningsskivor

och hoppas att de blir riktiga. Det luriga är

ju att vi inte vet vad som var fel med skiva

nr3... Och testa de tre nya har jag egentligen

ingen lust med... Men borde jag ändå...?

Jag tänker på ifall det i framtiden

skulle hända nåt med den dolda

återställningspartitionen (ALT+F10), då vill

det ju till att återställningsskivorna verkligen

fungerar ;). För vad gör man annars?

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En följdfråga angående att bränna återställningsskivorna:

 

Nu är återställning av Win7 klar så långt att "slutföringsguiden"

visas på skärmen...

Ska jag bränna återställningsskivorna nu INNAN jag slutför guiden?

Eller ska jag bränna EFTER att jag slutfört guiden?

 

Anledningen till min fråga är att det står i manualen att man ska

"bränna innan man använder datorn första gången", men det framgår

ju inte om det menas före eller efter det att man kört igenom

"slutföringsguiden".

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det spelar någon roll. Jag tror att det står så för att du inte ska råka sabba något av misstag genom att installera ett program som sabbar hela datorn, få in ett virus osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...