Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

Optional Formatting & Partitioning

Rekommendera Poster

Haver nu investerat i en ny häftig hårddisk 1,5 Tb. I manualen sägs bl.a. att man kan partitionera Hd om så önskas.

Så till min fråga: vad är finessen att göra detta? PS Formateringen har jag gjort

Redigerad av selma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hårddisk måste alltid partioneras. Det går inte att skapa ett filsystem (formatera) på en opartionerad disk. En disk kan ha 1 - 4 primära partitioner varav en kan vara utökad och innehålla flera logiska partitioner.

Windows kommer som standard att montera partitionernas filsystem på varsin enhetsbokstav. Det går dock att montera en partitions filsystem i en tom mapp. Att dela upp disken i flera partitioner gör att du kan separera olika typer av data från varann. Det underlättar backup, defragmentering, ominstallation av OS och eventuell dataåterställning efter filsystemkrasch.

Om man har OS och användardata på skilda partitioner så kommer användardatat inte att påverkas av en ominstallation. Finns användardatat på samma partition måste det först flyttas för att inte försvinna vid ominstallation.

Om du endast har en disk så är min rekommendation tre primära partitioner:

1. OS och program

2. Dynamiskt användardata (data under arbete)

3. Statiskt användardata (arkiv)

Normalt behöver då endast partition 2 defragmenteras. Backup behövs endast på partition 2 och 3. Partition 3 dock relativt sällan (när viktigt data lagts till).

Har du en tidigare disk med OS:et så rekommenderar jag att du flyttar OS:et till den nya snabbare disken och använder den äldre disken för temporära filer och växlingsfil i en partition och resten för backup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En hårddisk måste alltid partioneras. Det går inte att skapa ett filsystem (formatera) på en opartionerad disk. En disk kan ha 1 - 4 primära partitioner varav en kan vara utökad och innehålla flera logiska partitioner.

Windows kommer som standard att montera partitionernas filsystem på varsin enhetsbokstav. Det går dock att montera en partitions filsystem i en tom mapp. Att dela upp disken i flera partitioner gör att du kan separera olika typer av data från varann. Det underlättar backup, defragmentering, ominstallation av OS och eventuell dataåterställning efter filsystemkrasch.

Om man har OS och användardata på skilda partitioner så kommer användardatat inte att påverkas av en ominstallation. Finns användardatat på samma partition måste det först flyttas för att inte försvinna vid ominstallation.

Om du endast har en disk så är min rekommendation tre primära partitioner:

1. OS och program

2. Dynamiskt användardata (data under arbete)

3. Statiskt användardata (arkiv)

Jag tar om det jag tidigare skrivit.

Du säger att det inte går att formatera en disk som inte är partitionerad. Men jag har formaterat disken, vilken gick bra. Jag har också säkerhetskop mitt fotoalb. Den nya disken är en fristående och tänkt använda enbart för att ha som backupp för foto (lightroom)

Så åter till den nya frågan, är det din rek att jag skall partitionera disken?

Normalt behöver då endast partition 2 defragmenteras. Backup behövs endast på partition 2 och 3. Partition 3 dock relativt sällan (när viktigt data lagts till).

Har du en tidigare disk med OS:et så rekommenderar jag att du flyttar OS:et till den nya snabbare disken och använder den äldre disken för temporära filer och växlingsfil i en partition och resten för backup.

Hej

Den hd jag nu skaffat är en fristående, som jag har tänkt att enbart använda för foto. En omgång av foton har jag på datorns hd, på den nya är det tänkt backupp. Skall jag ändå partitionera?

Redigerad av selma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar alltså om en extern hårddisk. Externa diskar levereras normalt färdigt partitionerade med en partition med VFAT-filsystem. Eftersom du skall använda disken som backup för foton så vinner du inte mycket på att dela den i flera partitioner. Eventuellt kan du dela den i 2 partitioner. Ena för orginal och den andra för redigerade bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar alltså om en extern hårddisk. Externa diskar levereras normalt färdigt partitionerade med en partition med VFAT-filsystem. Eftersom du skall använda disken som backup för foton så vinner du inte mycket på att dela den i flera partitioner. Eventuellt kan du dela den i 2 partitioner. Ena för orginal och den andra för redigerade bilder.

Tack för hjälpen

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...