Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installerat 9.1?


HL

Rekommendera Poster

Nu när nya systemuppdateringen är ute även på svenska, så tänkte jag fråga om era erfarenheter av 9.1: installationen, kompatibilitet osv. Själv ska jag installera direkt efter jobbet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att du ska uppdatera till S-9.1 - såvida du inte av någon anledning absolut bara måste ha 9.1. Jag har haft en del problem med den svenska uppdateringen.

 

Det verkar finnas en hel del buggar i S-9.1. Till exempel har Apple fortfarande inte tagit bort de svenska versionerna av filerna i mappen Systemmapp > Teckenkonvertering. Det får man tydligen göra själv.

 

Resultatet är nämligen att bokstäverna blir konstiga i exempelvis IE 5. På till exempel http://www.idg.se/cs fungerar inte å, ä och ö.

 

Det fixar du enkelt. Öppna Teckenkonvertering och kasta dessa filer - eller dra dem till en annan mapp så länge:

 

Kastas:

Arabisk kodning

Centraleuropeisk kodning

Grekisk kodning

Hebreisk kodning

Indisk kodning

Japansk kodning

Kinesisk kodning

Kinesisk kodning (tillägg)

Koreansk kodning

Kyrillisk kodning

Symbol-kodning

Thai-kodning

Turkisk kodning

Unicode-kodning

Västeuropeisk kodning

 

Resten av filerna ska vara kvar. Nu ska tecknen visas på rätt sätt i webbläsaren.

 

Det bör dock påpekas att jag inte har provat med den svenska versionen av Internet Explorer. Jag använder alltid amerikanska versioner av Internet Explorer och Outlook Express eftersom Microsofts program ofta är fruktansvärt illa översatta.

 

En annan sak med S-9.1 är enormt enerverande - uppdateraren flyttar program på hårddisken utan att fråga först! Den nya ordningen är inte någon ordning alls utan en salig röra.

 

Programmen flyttas till en mapp som heter Applications (Mac OS 9). Varför inte Program kort och gott? Applications är som bekant engelska.

 

Jag vill banne mig bestämma själv hur det ska se ut på min hårddisk! Har Apple anställt en massa programmerare från Microsoft, månne?

 

Grrr!

 

 

"Windows es el mejor S.O., lo usan millones de personas en todo el mundo!" A eso yo respondo: "Coman mierda, siete millones de moscas no pueden estar equivocadas..."

 

Antoni Castro

 

[inlägget ändrat 2001-01-19 15:28:35 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kastat mina svenska versioner i Teckenkonvertering, eftersom jag kör Netscape. Explorer använder jag bara i Mac OS X.

 

Det är ganska roligt att NS klarar sig utan problem, medan Explorer klagar på Teckenkonvertering. Just nu har jag bara engelska versioner i mappen (de installerades automatiskt, utan att slänga in svenska diton). NS har fungerat bra även då jag haft både svenska och engelska versioner i mappen, vilket betyder att den läsaren är mindre känslig.

 

Länge leve Netscape! (6:an måste dock uppdateras till kanske 6.1 eller 6.0.5).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade 9.1 igår inga problem att ladda ned den svenska uppdateringen.

Efter installation fryser datorn när startdisken kommer upp på skrivbordet sedan är det stopp. Stänger jag tillägget MoM (i Office 2001 fungerar det.

Nästa problem:

När jag sedan startar ATI Video player får jag ett felmeddelande att finder har stött på fel "Spara & Starta om... BUG ?

Får se om det dyker upp ytterligare problem.

Jag har en B/W med ett extra bildskärmskort (ATI XClaimVR). 2st HD, 1st sitter monterad på ett sonnet's Ultra ATA-66 kort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll för NS om du slänger de svenska versionerna av Teckenkonverteringsfilerna (du kan ju alltid spara dem). Själv tog jag bort dem och 9.1 funkar finfint både i NS, IE, iCab och även i ICQ (som heller inte gillar blandningen av Teckenkonverteringsfiler).

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla MacFixit, de rapporterar många problem med 9.1 på olika datorer och med olika konfigurationer. De har en hel sida tillägnad uppdateringen till 9.1

 

http://www.macfixit.com/

 

 

PS, glöm inte bort att @-tecknet nu finns under 2:an... dvs alt-2 istället för alt-' (den med *).

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN! Det finns en elak bugg i Word 98 som gör att alternativ-2 inte resulterar i tecknet @.

 

Det blir istället rubrik 2, Helvetica 12, fet, kursiv. Urrk!

 

Någon borde upplysa Pyttemjuk om det!

 

Kan någon kolla om samma fel finns i Word 2001?

 

 

 

"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars." - Oscar Wilde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Jag installerade 9.1 för två timmar sen, men nu är jag tillbaka i 9.0.4. Det nya "stadiga" 9.1 gjorde att jag tappade kontakten med min Epson 760, Outlook Express kraschade när jag ville ta emot och skicka meddelanden. Sedan gick Outlook inte att öppna överhuvudtaget. "Feltyp-1", ni vet. Till sist lade Fjärranslutningen av helt, vägrade koppla upp sig. Nä, även om nu någon råkar ha lösningar på dom här problemen, så blir det 9.0.4. igen för min del. Det är ett stadigt system, i alla fall på en G4/400Mhz/10 GB.

/Pelle

[inlägget ändrat 2001-01-20 19:33:01 av Per Augustsson]

[inlägget ändrat 2001-01-20 19:33:12 av Per Augustsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag varnade tidigre för S-9.1, men var det någon som lyssnade? Nähej då... Ingen lyssnar på mig längre... Min hund pissar på mig... Snyft.

 

:D

 

OE-problemen känner jag igen. OE kraschade för mig också och visade ett meddelande om att ett fel av typen 2 hade inträffat. Grrr!

 

Men lugn bara lugn, ta en Toy. Använd Tilläggskontroll. Sortera efter produkt. Du ska ha Apple Remote Access S1-4.0 på (tre inställningar och tre tillägg). De gamla ARA-tilläggen ska du stänga av.

 

Kolla att TCP/P är version 9.1 också. Nu ska det fungera bra.

 

Lycka till.

 

 

 

 

"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars." - Oscar Wilde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe... stackars Staffan! :-)

 

Faktum är att jag hade problem först när jag installerade 9.1. Fick problem med Apple Hjälp filen. Men hela systemet var tydligen installerat innan så jag bootade upp i 9.1 (utan konflikter), sen startade jag installationen igen och jag kunde installera det sista som saknades.

 

Har hittills inte upptäckt några problem. Fast jag har inte hunnit köra alla program. Ska kolla så att modemuppkopplingen funkar innan jag sticker iväg till Göteborg i veckan, annars blir det inte nådigt.

 

Har inte Office 2001, så jag får väl kolla om jag kan skriva mina @-tecken (fast jag använder dem inte så ofta när jag skriver brev, konstigt nog).

 

Tack för tipset om ARA, Staffan!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är problem med inställningsprogrammet Diverse i S-9.1.

 

Varje gång jag startar om datorn glömmer Diverse bort att jag markerat kryssrutorna i Inställningar: Dokument: "Öppna och spara dokument i: mappen Dokument" och Skivkontroll: "Kontrollera skiva om datorn stängdes av felaktigt".

 

Det hjälper inte om man låser inställningsfilen Diverse-inställningar i Systemmapp: Programinställningar.

 

Grrr! Ännu en bugg i 9.1 som inte fanns i 9.0.4 och tidigare system. Vad är detta? Det börja ju ta mig fanken likna rena rama Windows!

 

Är det någon som har en lösning? Petra?

 

Till råga på allt får jag inte Handelsbankens internetjänster att fungera.

 

Jag hämtar installationsprogrammet och installationen går bra. Men SHB:s dator vägrar godkänna lösenordet trots att det är 100 procent korrekt... Det måste spöka hemma hos mig idag. Tomtar på loftet, troll i datorn...

 

Ett tillägg. Det finns en annan bugg i den amerikanska versionen av Outlook Express 5 (alternativt i MS Office 98, svensk version).

 

Den yttrar sig så att OE inte hittar de svenska rättstavningsfilerna om inte hela mappen Microsoft Office 98 ligger direkt under roten på hårddisken.

 

Microsoft har alltså på pc-manér hårdkodat sökvägarna istället för att låta OE leta efter Type och Creator... :P

 

"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars." - Oscar Wilde

[inlägget ändrat 2001-01-21 18:53:21 av Staffan Kjell]

[inlägget ändrat 2001-01-21 20:25:55 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova släng inställningsfilen för Diverse, sen ger du Diverse ett lite snäpp mer minne. Se om det hjälper. Har själv inga problem med Diverse så jag kan inte komma med någon exakt hjälp.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte. Inställningsprogrammet Diverse glömmer fortfarande.

 

 

 

"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars." - Oscar Wilde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni kollar på Macworlds nyhetssida en några minuter så förklaras det att det är fel version av S-9.1 som lagts ut. Vilket kanske förklarar en del konstigheter. Klantigt av Apple, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni kollar på Macworlds nyhetssida sen några minuter så förklaras det att det är fel version av S-9.1 som lagts ut. Vilket kanske förklarar en del konstigheter. Klantigt av Apple, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni kollar på Macworlds nyhetssida sen några minuter så förklaras det att det är fel version av S-9.1 som lagts ut. Vilket kanske förklarar en del konstigheter. Klantigt av Apple, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrumpf!

 

Det räcker om du skickar in meddelandet en gång...

 

"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars." - Oscar Wilde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Det är viktigt att man i så fall slänger den äldsta versionen av teckenkonverteringsfilerna - oavsett om dessa är svenska eller inte. S1.3 skall slängas om 1.5 finns.

 

Annars stor risk det går åt h-e.

 

Notera att den version som funnits av svensk 9.1 inte är en officiell version än - de har troligen problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, om jag fattat saken rätt, så var det rätt version trots allt.

Om problemet med Diverse: det finns en lösning som går ut på att vissa tillägg måste vara aktiva. Kolla på www.macfixit.com i deras 9.1-rapport.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...