Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Burkigt ljud i front output men bra i rear output.


sacru

Rekommendera Poster

Hej!

 

Beställde ett sådant här usb-ljudkort till datorn och provade det på min stationära dator i går: http://www.dustinhome.se/pd_5010091945.aspx

 

Det var egentligen avsett för min bärbara dator, men jag hade inte den tillgänglig så jag provade den på den stationära datorn. Använde Virtual DJ ett tag och lekte lite. Hade hörlurarna kopplade till USB-ljudkortet och använde det som pre-fade listen. Därefter pluggade jag ut ljudkortet och stoppade tillbaka mina hörlurar i min front audio output.

 

Men då kändes det helt plötsligt väldigt konstigt. Ljudet var väldigt burkigt och basen var nästan obefintlig, många toner blev "tomma" och skräniga. Så jag provade att stoppa in hörlurarna i min rear output och då var det som natt och dag. Där var ljudet som vanligt.

 

Ljudet genereras av mitt moderkorts inbyggda ljudkort. Moderkortet är ett Asrock n68-s. Har provat att ominstallera drivrutinerna samt resetta standardinställningar i BIOS. Men inget har funkat.

 

Är det möjligt att ljudet hela tiden har varit burkigare i min front output och att jag märkte det först efter att ha hört skillnaden genom usb-ljudkortet och min rear-output? Kan dock inte tänka mig det. Har ganska kräsna öron och har lyssnat på musik genom front outputen tidigare. Men nu skaver det nästan i öronen.

 

Kan det vara så att ljudkortet har sämre ljud till front-outputen än rear-outputen? Verkar konstigt dock. Jag utesluter hårdvarufel eftersom att det då inte borde komma något ljud alls eller sprakande ljud om det berodde på ett hårdvarufel. Kan USB-ljudkortet ha fuckat upp mjukvaran på något sätt?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få utan att behöva formattera om datorn!

 

Mvh

Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln från moderkortet till frontuttaget tar upp störningar.

 

Hej! Har svårt att tänka mej det med tanke på att det skedde så plötsligt och i samband med att jag hade använt usb-ljudkortet. Eller hur menar du? Och hur kan det åtgärdas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...