Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird väldigt skum


Shiro

Rekommendera Poster

Jag lägger detta i en ny tråd eftersom det även innehåller ett annat problem.

 

Min Thunderbird (nu version 3.1.6) är verkligen skum.

Problemet tidigare med att jag inte kunde skicka till ett av mina egna konton fungerar nu utan att jag gjort någonting. Däremot har det tydligt lagt över problemet till en av mina andra adresser som är en bekant där det tidigare inte varit något problem att skicka mail till. Samma dumma meddelande att adressaten är okänd. Kopierar jag adressen och använder en annan epostklient går mailet fram.

 

Ett annat problem är att jag fortfarande får bifogade filer i tempmappen i Document och setting/namn/lokala inställningar trots att jag valt att de ska hamna i en helt annan mapp. Man blir väldigt trött på det här när man inte kan se VAR felet kan ligga.

 

Någon ide'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett svar, spånar högt bara,,

Har bara flyktigt läst om tidigare problem...

 

Adressen.. någon skilland mellan att hämta den från Adressboken och att skriva den för hand?

Ta bort den från adressboken och sedan skriva in?

 

Sparade bilagor.. exakt NÄR får du bilagorna i tempmappen?

Nǻgon skillnad mellan valen spara alltid och fråga alltid?

 

Funderar på om inte bilagor sparas i tempmappen så länge meddelandet ligger i Inkorgen?

Eller så länge TB är igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett svar, spånar högt bara,,

Har bara flyktigt läst om tidigare problem...

 

Adressen.. någon skilland mellan att hämta den från Adressboken och att skriva den för hand?

Ta bort den från adressboken och sedan skriva in?

 

Sparade bilagor.. exakt NÄR får du bilagorna i tempmappen?

Nǻgon skillnad mellan valen spara alltid och fråga alltid?

 

Funderar på om inte bilagor sparas i tempmappen så länge meddelandet ligger i Inkorgen?

Eller så länge TB är igång?

Ingen skillnad med att hämta den från adressboken eller att skriva in den.

Jag tog bort den från adressboken, stängde TB och öppnade igen samt lade till adressen på nytt.

Nu fungerar det till den adressen. Hoppas att inte problemet har flyttat till annan adress som hände tidigare.

 

Beträffande bilagor är det ingen skillnad på spara alltid och fråga alltid.

Jag skickade en PPS till mig själv.

Efter första öppningen av mailet och tittat på bilagen hittar jag den inte alls när jag använde utforskaren. Efter andra kollen på bilagen hittas den som vanligt i tempfilen. Helst skulle jag vilja ha "fråga alltid" som alternativ eftersom jag har tre olika pop3 konton i TB och bilagorna är specifika för kontona.

Man borde kunna få stil på det här tycker jag. Frågan är HUR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Beträffande bilagor är det ingen skillnad på spara alltid och fråga alltid.

Jag skickade en PPS till mig själv.

Efter första öppningen av mailet och tittat på bilagen hittar jag den inte alls när jag använde utforskaren. Efter andra kollen på bilagen hittas den som vanligt i tempfilen. Helst skulle jag vilja ha "fråga alltid" som alternativ eftersom jag har tre olika pop3 konton i TB och bilagorna är specifika för kontona.

Man borde kunna få stil på det här tycker jag. Frågan är HUR.

 

Tittat på bilagan?

Inställningen gäller väl när man väljer att Spara bilaga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittat på bilagan?

Inställningen gäller väl när man väljer att Spara bilaga?

I min tidigare epostklient kunde jag välja i vilken mapp bilagen skulle hamna i.

I vald låg dom oavsett om jag läst mailet eller inte. Är det i så även i Thunderbird eller ska de alltid hamna i tempmappen. Det går ju att välja "Spara filer till" eller "Fråga alltid var jag vill spara filerna"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att välja "Spara filer till" eller "Fråga alltid var jag vill spara filerna"

Det valet gäller väl om du högerklickar på bilagan och väljer Spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det valet gäller väl om du högerklickar på bilagan och väljer Spara.

Jag kan ju välja "spara som" men det blir ju en kopia och varför ska jag ha dubbelt av bifogade filer. Kan verkligen inte få bilagor att direkt hamna där man vill ha dom ?

 

Beträffande meddelandet om okänd mottagare som försvann när jag tog bort och på nytt lade in det i adressboken har nu återkommit efter att jag startat datorn efter nattens vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju högst normalt att man får t ex en bild via mejl som man vill lägga in i den mapp som man brukar använda för bilder så att den t ex kommer med i ett bildspel.

 

Temp-mappen används ju bara för tillfälligt bruk, filer som ligger i temp-mappen kan man ju alltid ta bort. Bilagor är en del av filen med alla mejl i Thunderbirds profilmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju högst normalt att man får t ex en bild via mejl som man vill lägga in i den mapp som man brukar använda för bilder så att den t ex kommer med i ett bildspel.

 

Temp-mappen används ju bara för tillfälligt bruk, filer som ligger i temp-mappen kan man ju alltid ta bort. Bilagor är en del av filen med alla mejl i Thunderbirds profilmapp.

Jo det är ju klart att man kan flytta och radera med lite klick här och där. Jag är väl lite bortskämd med min gamla Eudora där bilder i mailet automatiskt samlades i Eudoras mapp "Embedded" och filer såsom doc, pps eller vad det nu kunde vara hamnade också automatiskt i en mapp jag själv bestämt. Denna funktion finns alltså inte i Thunderbird.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man skulle få bilagor att automatiskt sparas, "för gott" i en speciell mapp visste jag inte ens var möjligt.

Får man en massa skräp, loggor mm. som bifogas så får man ju då i efterhand gå och rensa i den mappen. Nej, då vill jag nog själv spara bilagorna, om det skulle vara nödvändigt när jag isåfall hellre sparar hela meddelandet.

 

Tb har ju en massa tillägg, kanske finns någon "save attachments" eller liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Mikael63. Visst, Eduroas hantering har sina poänger men nog är det bättre att bifogade filer stannar i breven och om man vill spara dem specifikt får man spara dem manuellt på annan plats.

 

Du kan alltid testa Attachement Extractor som ska kopiera ut, och radera, bilagor.

https://addons.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/addon/556/

ska dock säga att när jag testat den har den inte riktigt fungerat som den ska, testa med tillförsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Mikael63. Visst, Eduroas hantering har sina poänger men nog är det bättre att bifogade filer stannar i breven och om man vill spara dem specifikt får man spara dem manuellt på annan plats.

 

Du kan alltid testa Attachement Extractor som ska kopiera ut, och radera, bilagor.

https://addons.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/addon/556/

ska dock säga att när jag testat den har den inte riktigt fungerat som den ska, testa med tillförsikt.

Jo det stämmer nog som ni säger men vi använder epost på lite olika vis och jag föredrar att ha det på mitt sätt. Nu går det ju inte i TB så ska jag fortsätta med TB måste jag lösa problemet med att det inte går att skicka mail till just en av mina kontakter. Det problemet finns endast i just TB av någon underlig anledning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att det inte går att skicka.

 

1: Kolla verkligen att adressen är korrekt.

2: vad för felmeddelande får du? Internt i epostprogrammet eller ett fel från en epost-server?

3: Testat starta TB i felsäkert läge, dvs då alla tillägg är inaktiverade?

4: Nu borde det ha fungerat kan jag tycka men spår två startar

4a: Om du kan, logga in som annan användare på datorn, starta TB och sätt upp ditt konto där och se om det fungerar som det ska.

4b: Alternativt: Skapa en backup av ditt konto i TB med MozBackup

http://mozbackup.jasnapaka.com/

Avinstallera och radera allt som har med TB att göra. Installera sedan om och återställ delar av backupen, såsom din epost, kanske din adressbok, kanske kontoinställningar.

 

Jag tror det är något galet tillägg eller att dina inställningar är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att det inte går att skicka.

 

1: Kolla verkligen att adressen är korrekt.

2: vad för felmeddelande får du? Internt i epostprogrammet eller ett fel från en epost-server?

3: Testat starta TB i felsäkert läge, dvs då alla tillägg är inaktiverade?

4: Nu borde det ha fungerat kan jag tycka men spår två startar

4a: Om du kan, logga in som annan användare på datorn, starta TB och sätt upp ditt konto där och se om det fungerar som det ska.

4b: Alternativt: Skapa en backup av ditt konto i TB med MozBackup

http://mozbackup.jasnapaka.com/

Avinstallera och radera allt som har med TB att göra. Installera sedan om och återställ delar av backupen, såsom din epost, kanske din adressbok, kanske kontoinställningar.

 

Jag tror det är något galet tillägg eller att dina inställningar är fel.

Jag har inga tillägg i Thunderbird och inställningar i TB gäller väl alla adresser. Adressen som det inte går att skicka till är helt korrekt.

Bifogar information jag får. (har tagit bort en del av namnet)

 

post-43345-1289385497,8_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det enbart denna adress som krånglar nu?

(testat alla andra?)

Är det med denna adress något som avviker från alla de övriga? Ex. att adressen slutar på .us

(inte för jag vet vad det spelar för roll men vi måste ju försöka ringa in felet..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där felet... enda jag tänker på är att adressen är helt galet formaterad, ett felaktigt tecken eller liknande. Annars ingen aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det enbart denna adress som krånglar nu?

(testat alla andra?)

Är det med denna adress något som avviker från alla de övriga? Ex. att adressen slutar på .us

(inte för jag vet vad det spelar för roll men vi måste ju försöka ringa in felet..)

Ja det är endast denna adress som krånglar.

Jag hade tidigare en annan adress som uppförde sig likadant men dagen efter fungerade den och problemet hade övertagits av denna senare adress. Endast denna adress slutar på .us

 

Alla adresserna är helt identiska i sina egenskaper. Om jag kopierar adressen i TB och använder den i ett annat epostprogram fungerar det. Man blir ju inte klok på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag löst problemet. Vid installation av Thunderbird hämtades tydligen flera SMTP varav min gällande var standard. De förorsakade att just en adress med .us inte kunde skickas. Alla andra har .com, .net eller .se etc

 

Jag tog bort de övriga SMTP och skickade ett mail till adressen och nu gick det fram :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...