Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Word fil öppnar inte med Word

Pilla58

Recommended Posts

JAg har installerat Office 2010 Home (köpte en nedladdningsversion av Microsoft). Problemet är att när jag nu ska öppna en wordfil (både gamla som jag skrev med Word 2003, och nyskrivna) så hittar den inte Wordprogrammet. Väljer jag då "öppnas med" hittar jag inte rätt program. Öppnar jag Word genom att starta själva programmet först och sen gå till öppna osv så funkar det, men det är ju lite jobbigt att ta den omvägen. post-71367-1289121327,54_thumb.jpg Jag har gått vi filens sökväg och hittar ju var programmet är (se bild) men sen vet jag inte vilken av alla filer som det är jag ska ange.

Någon som kan detta??

http://windows.micro...uses-by-default

OM Word inte finns med i listan (inte ens den utökade listan), vilket låter högst ovanligt och lite osannolikt, så får du som bekant söka upp det själv.

Word ligger normalt i %Programfiles%\Microsoft Office\Office14\ och heter WINWORD.EXE

I word14 finns bara OneNote och några andra filer, inte Winword.exe. I OneNote fanns det inte heller. Jag har sökt på Winword.exe i hela hårddisken men inte fått någon träff.

Men när du startar Word hur gör du då?

Antar att du klickar på en genväg i Startmenyn, så då behöver du ju bara högerklicka på den genvägen och välja egenskaper för att se var själva programmet finns.

Men när du startar Word hur gör du då?

Antar att du klickar på en genväg i Startmenyn, så då behöver du ju bara högerklicka på den genvägen och välja egenskaper för att se var själva programmet finns.

Jo,det har jag gjort men där hittade jag inget,MEN jag gjorde en systemåterställning till när jag avinstallerare XP, för jag tänkte att det kanske försvann för många filer...När jag sedan läste länken till windows i tidigare tips ovan så såg jag att jag kunde ange standardprogram-associerade filer och då fungerade det.

Bugar o tackar!

• 4 weeks later...

Jo,det har jag gjort men där hittade jag inget,MEN jag gjorde en systemåterställning till när jag avinstallerare XP, för jag tänkte att det kanske försvann för många filer...När jag sedan läste länken till windows i tidigare tips ovan så såg jag att jag kunde ange standardprogram-associerade filer och då fungerade det.

Bugar o tackar!

Hej igen

Nu har det blivit fel igen. Datorn lever sitt eget liv... Word-filer hittar inte Wordprogrammet, och när jag ska associera med word hittar jag winword.exe i Program/Microsoft Office\Office14\. När jag då väljer den händer ingenting. Winword finns inte med i "öppna med" och inte heller i det utökade valet.

JAg kan öppna dokument genom att starta Wordprogrammet, men det är ju onödigt krångligt.

Hoppas på hjälp!/Pelle

Om ett program saknas i listan kan du göra programmet till standardprogram genom att använda Ange associationer.

1. Öppna Standardprogram genom att klicka på StartBild på Start-knappenoch sedan på Standardprogram.
  2. Klicka på Associera en filtyp eller ett protokoll med ett program.
  3. Klicka på önskad filtyp eller önskat protokoll.
  4. Klicka på Byt program.
  5. Klicka på programmet som du vill använda som standard för filtypen du valde, eller klicka på pilen bredvid Andra program om du vill visa fler program. (Om önskat program inte visas kan du klicka på Bläddra för att hitta programmet och sedan på Öppna. Dina valmöjligheter begränsas om det inte finns några andra installerade program som stöder filtypen eller protokollet.)
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Change-which-programs-Windows-uses-by-default

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...