Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amatör vill byta cd-brännare.


Arkenstone

Rekommendera Poster

Jag bröt sönder vår cdbrännare idag. mellow.gif Luckan har suttit som fastlimmad ett tag och.. ja, nu går den inte att stänga istället. I allafall inte med mindre våld än vad som gick åt till att öppna den.

 

Hursomhelst: Om jag nu ska byta den själv, är det mycket att ta hänsyn till vid inköpet? Vad är det jag måste kolla upp för att få tag på en som funkar med min dator?

 

För visst kan man väl peta in en cdbrännare även om man inte är datorbyggare? Verkar inte så svårt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, är väl egentligen inget du behöver ta hänsyn till när du köper den, när du ändå köper en så tycker jag du ska köpa en dvd brännare som klarar att skriva på större skivor.

 

När du byter den öppnar du bara din burk, tar ut den gamla och sätter kablarna likadant i den nya som de satt i den gamla. Inga svårigheter alls..

 

Drivrutiner ska i regel installeras själv, om inte så tror jag du får en cd skiva med drivrutiner med din brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju två olika typer av anslutningar/kablar för CD/DVD-brännare, dels den äldre typen PATA/ATA som har en ca 5 cm bred kabel och dels den nyare typen SATA där kabeln är ca 1 cm bred. Du måste ju köpa en brännare som har samma typ av anslutning som moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och dra ur strömkabeln till datorn innan du börjar skruva i den.

Tänk också på att skydda datorn mot ESD-skador (Elektrostatiska urladdningar) som kan skada elektroniken och detta kan visa sig först efter det gått en tid.

 

Har du inget ESD-armledsband eller ESD-service kit (matta) som du ansluter till schassit på datorn, så kan du hålla till på diskbänken och samtidigt själv ta i diskbänken och på metallchassit på datorn innan du börjar skruva.

Huvudsaken är att du har samma elektriska potential som datorn.

Använd inte kläder av syntet och gå inte omkring och ladda upp dig mellan skruvandet.

 

Lycka till. :thumbsup:

 

post-73434-1289071178,68_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. och sen framgår det ju inte om Ts menar en stationär dator, även om det lutar åt det hållet, eller en bärbar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket riktigt en stationär, annars hade jag inte vågat ge mig in på det. Tack för svaren.

 

Det är alltså bara kontakterna som kan ställa till det? Inte vilken processor jag har eller nåt sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fattat det korrekt :) Om du är osäker kan du ju plocka ut den gamla och ta med dig till butiken så tar de fram en med rätt kablar åt dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...