Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga och relationer


Leopold56

Rekommendera Poster

Hej allihopa,

 

Jag är rätt ny på det här programmet och har ett antal funderationer gällande skapandet av relationer och frågor.

 

1. Om jag har en tabell som har t.ex. "NamnID" som Primärnyckel och räknare så ska den raden läggas till i den andra tabellen jag vill skapa en relation till och då ges datatypen Tal. Innebär det att man då i den andra tabellen ska ange det tal som räknaren i den första tabellen anger? T.ex. 4 Pelle Svensson i den första tabellen. Ska man då ange siffran 4 i den andra tabellen.

 

2. Om jag i en fråga vill ha med namn på personer som t.ex. börjar med initialbokstaven H och t.o.m. bokstaven R. Hur ska jag då skriva i Villkorsfälten för att det ska bli rätt?

 

Mycket tacksam för svar.

 

Ha en fortsatt god helg,

Leopold

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

1. Ja

2. I frågegränssnittet skriver du

SOM "A*" på den första villkorsraden och

SOM "H*" på den andra

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja

2. I frågegränssnittet skriver du

SOM "A*" på den första villkorsraden och

SOM "H*" på den andra

 

// Cege

 

Tack för svar. Antar att du menar att jag ska skriva SOM "A*" på Villkor och SOM "H*" på eller:

 

Om jag gör det får jag bara med namn som börjar på A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Antar att du menar att jag ska skriva SOM "A*" på Villkor och SOM "H*" på eller:

 

Om jag gör det får jag bara med namn som börjar på A.

 

Förlåt, fel av mig. Jag läste fel. Det funkar.

 

Än en gång, mycken tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag är jobbig. Men jag har upptäckt att den bara listar de namn som börjar på A och H. Om jag vill ha med allt som är mellan A och H, alltså även B, C, D osv., hur skriver jag då?

 

/Leopold

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...