Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstörda bilder vid överföring till dator


AudiRS6

Rekommendera Poster

Hej!

 

Fråga 1:

Jag har ett problem med min kamera.

När jag för över bilderna till datorn så blir vissa av dem förstörda(det är helt normala då man kollar på dem på kamerans LCD skärm). Ungefär var 20:e bild händer detta med, ett exempel:

Bilden blir "avhackad" ngnstans. Dessutom förflyttas bitarna omkring. Utöver detta förändras färgerna.

http://img528.imageshack.us/i/getphotoashx.jpg/

 

Kan man återställa bilden på något vis? Har en annan bild som jag tycker väldigt mycket om där en del av bilden blivit förskjuten och försedd med en annan färg och som jag gärna skulle vilja ha ordnad, för det borde väl gå?

 

Fråga 2:

Känns som världens dummaste fråga men.. Jag lyckades med det viduderliga misstaget att radera alla semesterbilder (Ja, det är sant!) genom att komma åt ett menyval vid namn "formatera minneskort". Därefter var alla bilder borta. Antar att det är helt meningslöst att ens försöka. Men de var så fina bilder. Men bara för att få det bekräftat till 100%, visst är bilderna nu helt borta? De går inte att få tillbaka på ngt vis?

 

Hoppas på svar!

 

MVH

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: testat att ladda över bilderna direkt från minneskortet via en kortläsare?

 

2: Om du inte använt minneskortet är sedan du råkade radera är det fullt möjligt, ja till och med troligt, att du kan återställa bilderna. Ska finnas program på nätet som ska kunna hjälpa dig med detta. Håll ut så kommer det nog tips eller använd google.

 

eller se vad google gav mig:

http://blogg.tkj.se/radda-raderade-digitalfoton-pa-minneskort/

http://www.datarescue.com/photorescue/download.htm

http://www.z-a-recovery.com/digital-image-recovery.htm

eller betala lite

http://www.waltersfoto.se/radda-raderade-bilder-p34.html

det var några exempel, det finns fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. Fråga 2.

Mov Recovery (shareware) kan kanske hjälpa dig om man av misstag har deletat bilder/mov eller formaterat minneskortet till kameran.

Det finns lite mer info på webbsidan i länken ovanför.

 

Här är en annan S/W som kanske kan återskapa raderade och korrupta foto & filmfiler.

Den kostar, men du kan ladda ned gratis demoversion och testa, så du får en hygglig uppfattning om filerna går att reparera. Finns en del info på deras sida.

Disk Doctor's Digital Media Recovery software

 

Se till att du inte använder minneskortet och börjar skriva över ny information på det.

Bra om du också kollar på Monshis länkar.

 

Mvh

 

[Edit] Lagt till en länk + info om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack så hemskt mycket för era svar!

 

Angående fråga 1:

Jag använder en kortläsare direkt in i datorn. Så kabeln kan det inte vara fel på. Även gjort om överföringen och alltid blir samma bilder förstörda. Kanske någon kunnig här på forumet bara kan anta utmaningen att återställa en bild som ligger varmt om hjärtat?

 

Angående fråga 2:

Ni är bäst! Använde http://www.datarescue.com/photorescue/download.htm och via deras trial version kunde jag se alla bilderna igen! Dock inte spara dem. Så fick beställa deras riktiga version! 250kr fattigare men så mycket gladare! Kanon, stort tack! Bara fråga 1 kvar nu...

 

MVH

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det löste sig med det raderade kortet. Nu när du tömt det kortet blir det samma fel som i fråga ett från det kortet?

 

Tycker felet känns konstigt med tanke på att du säger att det ser rätt ut i kameran men inte när du importerat till datorn.

 

Dom felkällor jag kan tänka mig är

 

1: Fel på kameran men då borde det ju inte se rätt ut i kameran

2: Fel på minneskortet men samma som punkt ett

3: Fel i överföringen/läsningen av bilden. Men om samma fel uppkommer oavsett om du laddar ned direkt från kameran eller via en kortläsare vette tusan.

4: Fel i datorn, dvs mjukvaran i datorn gör något konstigt med bilden.

 

vad göra?

Kan du testa ladda ned bilderna från kortet på en annan dator?

Om du tar upp Exif-infon, det finns en liten bild i denna, är bilden skadad även där?

 

vad för kamera? Har den möjligen en videoutgång? HDMI? Koppla upp kameran direkt mot en TV exempelvis och visa bilden. Ser den korrekt ut då?

 

Formatera om minneskortet... det kan ju vara ett fel på minneskortet men då borde väl inte bilden i kameran vara okej.

 

 

Redigera, fixa till en bild. Det kan gå om man bara kommer på vad exakt det är som skett med bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshis 4 har jag varit med om

4: Fel i datorn, dvs mjukvaran i datorn gör något konstigt med bilden.

 

Skulle kopiera en programfil från en mapp till en annan mapp.

Kopian var skadad, i detta fall märktes det genom att när jag körde programmet så funkade det inte som det skulle, dvs vad du råkat ut för.

Bytte från Microsoft Explorer i Windows till ett annat filkopieringsprogram och kopian av filen var inte längre skadad. Inga problem köra programmet med lite andra startinställningar jämfört med originalet i den andra mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har ju tidigare använt kortläsaren. Ska försöka hitta USB kabeln och överföra till datorn. Om problemet kvarstår så ska jag testa att överföra till en annan dator. Fungerar det då så borde det vara programvaran? Jag ska hitta kabeln nu, återkommer! :)

 

/Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej återigen!

 

Jag har nu hittat kabeln och testat på flera datorer. Problemet kvarstår!

Alltså är det något fel på antingen minneskortet eller kameran!

 

För att återställa bilden så måste jag alltså använda mig av ett bildbehandlingsprogram, typ PS eller liknande. Har dock inte tillgång till det för tillfället. Någon som kan hjälpa mig att redigera en bild? Inte den bilden jag visade här i tråden..

 

 

MVH

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att använda/få tag på ett annat minneskort, och testa direkt i datorn, kopiera över en bild och ta bort den igen så du ser att det fungerar, sedan testar du denna i din kamera, då bör du få reda på om det är kameran som bråkar, får du samma fel på kortet igen, så är det kameran som bråkar vid överföringen till minneskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gästen: Grejen är att felet kommer på ungefär vart 30:e Kort, så problemet är inte så vanligt. Kan ju testa att köra ett tag med ett annat minneskort och se om de blir någon skillnad. Om det är så är det ju minneskortet som krånglar..

 

Fagerja: Testade programmet men tyvärr reparerades inte filen.

 

MVH

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...