Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta en blogg?


henkee55

Rekommendera Poster

Hej. Behöver lite hjälp, tänkte starta en blogg men jag är verkligen en nybörjare när det gäller sådana saker. Därför har jag lite frågor och jag hade uppskattat ifall någon med erfarenhet eller kunskap kunde hjälpa mig detta.

 

1. Hur startar men en blogg, vilken sida ska man gå igenom och vilken sida skulle ni verkligen rekommendera? Av det lilla jag vet så verkar "wordpress" vara en hygglig sådan?

 

2. Måste man vara "datorkunnig" för att driva en blogg, om man ska lägga upp bilder, rörliga bilder och videos tex? Kan man lära sig allt sånt någonstans?

 

3. Vad ska man tänka på när man bedriver en blogg? Något speciellt?

 

4. Kan man tjäna pengar på en blogg? Hur, genom vad?

 

Alla tips, om ni har något, är oerhört välkomna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att registrera dig hos Wordpress: https://en.wordpress.com/signup/

 

Enligt mig och många så är Wordpress det bästa bloggverktyget så jag tycker du ska använda det.

 

Sen är det bara att börja experimentera med din blogg, testa hur allting fungerar och var inte rädd för att göra något fel. Till en början så är inte målet att blogga utan att lära sig hur alla funktioner fungerar. Om du har några frågor på någon funktion i Wordpress så återkom gärna!

 

Du måste inte vara jätte datorkunnig, du har ju gjort ett inlägg här på Eforum och den datorkunskapen ska räcka. Sen kommer du såklart att lära dig mycket nyttigt med tiden.

 

Det du ska tänka på är att blogga ska vara kul det är då det blir som bäst, om du inte känner för att blogga en dag gör det inte då. Du ska heller inte börja blogga med målet att tjäna pengar då kommer det inte gå bra för dig.

 

Så börja med att registrera dig, lära dig funktionerna och fundera ut vad din blogg ska handla om.

 

När du har hållit på med det ett tag så kan du göra din blogg lite mer avancerad, t.ex. köpa ett domännamn, ett webbhotell som du har din blogg på istället.

 

Tips: Här hittar du massor med teman till Wordpress: http://wordpress.org/extend/themes/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att registrera dig hos Wordpress: https://en.wordpress.com/signup/

 

Enligt mig och många så är Wordpress det bästa bloggverktyget så jag tycker du ska använda det.

 

Sen är det bara att börja experimentera med din blogg, testa hur allting fungerar och var inte rädd för att göra något fel. Till en början så är inte målet att blogga utan att lära sig hur alla funktioner fungerar. Om du har några frågor på någon funktion i Wordpress så återkom gärna!

 

Du måste inte vara jätte datorkunnig, du har ju gjort ett inlägg här på Eforum och den datorkunskapen ska räcka. Sen kommer du såklart att lära dig mycket nyttigt med tiden.

 

Det du ska tänka på är att blogga ska vara kul det är då det blir som bäst, om du inte känner för att blogga en dag gör det inte då. Du ska heller inte börja blogga med målet att tjäna pengar då kommer det inte gå bra för dig.

 

Så börja med att registrera dig, lära dig funktionerna och fundera ut vad din blogg ska handla om.

 

När du har hållit på med det ett tag så kan du göra din blogg lite mer avancerad, t.ex. köpa ett domännamn, ett webbhotell som du har din blogg på istället.

 

Tips: Här hittar du massor med teman till Wordpress: http://wordpress.org/extend/themes/

 

Tackar. Satt ganska länge igår och fick det mesta klart. Dock är där några saker som jag undrar över. Går det inte och ändra typsnittet? Försökte något med typekit id och märkte att det var en massa pillande med källkoder och dylikt. FInns det inget enklare sätt?

 

Sen undrar jag ifall man kan lägga in videos på bloggen? Tror inte det va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typsnittet bestämms av den template du har så då måste du ändra i CSS:en. Sen ska du ju helst använda webbsäkra typsnitt men det går att få in vilket typsnitt du vill med lite pillande, kolla här:

 

http://www.gavickmagazine.com/blog/item/149-cufon-typical-problems.html

 

Vilken template är det du har?

 

Visst kan du få in video på bloggen, det allra enklaste är en Youtube video för då använder du bara "bädda in" koden på Youtube. Du letar upp en video och sen klickar på "embed" precis under den och där har du koden som ska klistras in på din blogg.

 

Sen finns det såklart plugins som kan hantera video på ett lättare sätt från massor med olika sajter t.ex. http://wordpress.org/extend/plugins/my-videotag/

 

Det finns nästan alltid ett plugin som gör det du vill ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typsnittet bestämms av den template du har så då måste du ändra i CSS:en. Sen ska du ju helst använda webbsäkra typsnitt men det går att få in vilket typsnitt du vill med lite pillande, kolla här:

 

http://www.gavickmagazine.com/blog/item/149-cufon-typical-problems.html

 

Vilken template är det du har?

 

Visst kan du få in video på bloggen, det allra enklaste är en Youtube video för då använder du bara "bädda in" koden på Youtube. Du letar upp en video och sen klickar på "embed" precis under den och där har du koden som ska klistras in på din blogg.

 

Sen finns det såklart plugins som kan hantera video på ett lättare sätt från massor med olika sajter t.ex. http://wordpress.org/extend/plugins/my-videotag/

 

Det finns nästan alltid ett plugin som gör det du vill ;)

 

Tackar, förstod det med videon direkt. Däremot är jag inte riktigt med när det gäller typsnittet. Är det värt och pilla så mycket för att ändra typsnittet? Btw skickar ett meddelande till dig, så kolla din inkorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur man inflikar "read more" funktionen? Dvs så man inte behöver skriva hela inlägget på första sidan utan att man kan klicka sig vidare enbart med ett tryck på "read more" och där läsa hela inlägget.

 

Där ska alltså finnas en "knapp" men jag hittar inte den. Det har inget med "permalänk" och göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inget med permalänk att göra. Har du hittat det än? Jag kommer fortfarande inte åt mitt Wordpress konto så jag kan inte kolla ännu.

 

Designen tycker jag var rätt bra rent och enkelt. Det enda som jag inte gillar är att menyn ligger ute till höger, den borde ligga vågrätt i höjd med loggan. Nu vet ju jag inte vilken template du har så jag vet inte om det är möjligt. Vilken template är det du har just nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inget med permalänk att göra. Har du hittat det än? Jag kommer fortfarande inte åt mitt Wordpress konto så jag kan inte kolla ännu.

 

Designen tycker jag var rätt bra rent och enkelt. Det enda som jag inte gillar är att menyn ligger ute till höger, den borde ligga vågrätt i höjd med loggan. Nu vet ju jag inte vilken template du har så jag vet inte om det är möjligt. Vilken template är det du har just nu?

 

Tack för svaret. Grejen är att jag inte tror att det är möjligt och sätta den där upp vid loggan, är dock inte helt hundra. Nu kommer jag låta som en noob, vilket jag iofs är. Men template? Hur kan jag "hitta" det? Är inte riktigt säker på vad det ens är.

 

Btw har inte hittat "read more" knappen. Jag måste vara blind. Men dte är lugnt jag inväntar dig:). Ska snacka med en kompis sen också, hoppas han kan visa mig annars.

 

En sak till. Ibland kan det se ut som jag gjort två mellanslag mellan olika ord, när jag läser igenom vissa poster på bloggen. Förstår inte riktigt varför det blir så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett tema som jag tycker du ska prova, med en bra header t.ex. den som du har så blir det en snygg blogg:

 

http://wordpress.org/extend/themes/k2

 

Tack. Provade det temat, blir dock inte riktigt som man önskat. Headern blir lite konstig. Ja får prova mig fram alltså. Otroligt svårt, ändrar jag något så blir en sak bättre medan en annan sak blir sämre.

 

Har ett par frågor till. Om du orkar svara:)?

 

Kan man lägga in en "poll" vid sidan av bloggen? Istället för att lägga in den i själva bloggen.

 

Kommentarerna som vissa skickar in, måste man godkänna alla eller bara vissa? Jag tror jag har varit tvungen och godkänna alla. Edit: Glöm detta, hittade vad som gäller i inställningar.

 

Vet heller inte om du såg detta i mitt föregående inlägg men:

 

"Ibland kan det se ut som jag gjort två mellanslag mellan olika ord, när jag läser igenom vissa poster på bloggen. Förstår inte riktigt varför det blir så?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ändra så du slipper godkänna kommentarer går du in på "Inställningar" och sen "Diskussion" avmarkera sedan "Måste kommentarförfattaren ha en tidigare godkänd kommentar."

 

Nu ska alla nya kommentarer visas direkt, om dom ändå inte gör det kolla runt bland inställningarna under "Diskussion" och testa dig fram.

 

Jag tycker att det ser bra ut med mellanslagen??

 

Sen om du går in på "Utseende" och sedan "Typekit fonts" så kan du ställa in egna typsnitt. Men först så måste du registrera dig så du får ett typekit id, det finns länk där så du kan göra det sen är det bara att välja typsnitt.

 

Anledningen till att headern såg konstig ut med det temat jag förslog kan vara för att den bilden du använde som header kan ha varit för stor eller för liten, den måste vara exakt för att det ska se bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ändra så du slipper godkänna kommentarer går du in på "Inställningar" och sen "Diskussion" avmarkera sedan "Måste kommentarförfattaren ha en tidigare godkänd kommentar."

 

Nu ska alla nya kommentarer visas direkt, om dom ändå inte gör det kolla runt bland inställningarna under "Diskussion" och testa dig fram.

 

Jag tycker att det ser bra ut med mellanslagen??

 

Sen om du går in på "Utseende" och sedan "Typekit fonts" så kan du ställa in egna typsnitt. Men först så måste du registrera dig så du får ett typekit id, det finns länk där så du kan göra det sen är det bara att välja typsnitt.

 

Anledningen till att headern såg konstig ut med det temat jag förslog kan vara för att den bilden du använde som header kan ha varit för stor eller för liten, den måste vara exakt för att det ska se bra ut.

 

Kanske bara jag då. Ser ut som det är flera mellanslag mellan varje ord. Känns konstigt när man läser det, känns inte grammatiskt rätt:).

 

Tackar, kommentarerna löste sig. Angående typekit så har jag skaffat ett ID nummer och allt sånt. Allt det är klart, förstår inte bara vad nästa steg är för att kunna använda det nya typsnittet? Ska jag in och pilla på källkoder och dylikt eller?

 

Det med headern ska jag försöka fixa, problemet är att jag verkligen gillar den "bilden". Problemet är att det är så otroligt svårt och hitta en bild som man måste skära ner så otroligt mycket samtidigt som den ska passa in och se någorlunda ut.

 

Återigen, tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju infoga det ID nummret i Wordpress när du är inne i Typekit fonts.

 

Du kan ju fixa till bilden, förstora, förminska beskära så att den passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju infoga det ID nummret i Wordpress när du är inne i Typekit fonts.

 

Du kan ju fixa till bilden, förstora, förminska beskära så att den passar.

 

Har jag gjort. Infogade och allt. Men vad är nästa steg? Hur ser jag vart den nya typsnittet är? Eller måste man göra något mer?

 

Ang bilden. Beskära går ju men det kvittar hur liten bilden är, man är alltid tvungen och beskära den och korta ner den? Och bara välja ut en bit av själva bilden. Ska det vara så eller gör jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du måste beskära bilden så du bara får en del av den beror ju på hur stor ytan på det andra temat är som den ska täcka. Du måste först ta reda på pixel antalet på höjden och bredden som headern ska vara på det temat jag föreslog.

 

Jag kan tänka mig att det är så att temat måste ha stöd för typekit fonts för att det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du måste beskära bilden så du bara får en del av den beror ju på hur stor ytan på det andra temat är som den ska täcka. Du måste först ta reda på pixel antalet på höjden och bredden som headern ska vara på det temat jag föreslog.

 

Jag kan tänka mig att det är så att temat måste ha stöd för typekit fonts för att det ska fungera.

 

Pixeln är ju typ 720X250, det är ju riktigt svårt och hitta passande bilder.

 

Ang typsnittet, om man gör allt rätt. Hur och var kan man se de nya typsnittet? ska det bara finnas när man börjar skriva?

 

Sen har jag inga mer rågor förutom det med "read more" som du kan återkomma med. Tack för din tid:)!

 

Edit: För jag tror jag fick det och funka. Jag hade någon logga nere på sidan där det stod "du använder "denna fonten" på din sida. Men jag fattade aldrig hur jag faktiskt kunde använda och skriva med de nya typsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade "read more knappen" men den verkar inte funka. Tror du det kan vara pga designen eller någon sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar en bild på den knappen du ska klicka på för att få en read more länk.

 

Det är den fjärde knappen från höger och när du klickar på den så infogas ett streck i ditt inlägg som du också ser på min bifogade bild.

post-69826-1289140298,78_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar en bild på den knappen du ska klicka på för att få en read more länk.

 

Det är den fjärde knappen från höger och när du klickar på den så infogas ett streck i ditt inlägg som du också ser på min bifogade bild.

 

Ja precis. Det är just den jag klickar på. Jag ställer in den och allt men när jag förhandsgranskar inlägget så finns det inget "read more" utan bara en fortsättning som vanligt. Kanske är det designen som stoppar det? Något med sidor?

 

Lite drygt. Tack för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Read more fungerar inte när du förhandsgranskar utan du måste spara inlägget och kolla på det på bloggen. Sen kan det vara så att det inte kommer upp en knapp som heter read more utan man måste klicka på rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag en till sak. Statistiken på sidan som man kan se, där man ser hur många som varit inne på bloggen. Är det bara olika användare som registreras eller är det varje gång någon besöker sidan, även om det är samma användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Read more fungerar inte när du förhandsgranskar utan du måste spara inlägget och kolla på det på bloggen. Sen kan det vara så att det inte kommer upp en knapp som heter read more utan man måste klicka på rubriken.

 

Jaha tack. Då förstår jag!

 

Tack för länktipset också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag en till sak. Statistiken på sidan som man kan se, där man ser hur många som varit inne på bloggen. Är det bara olika användare som registreras eller är det varje gång någon besöker sidan, även om det är samma användare?

 

Den visar hur många besökare du har haft. Jag vet inte om den visar unika besökare eller sidvisningar, går inte det att ställa in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...