Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Löst inkl. kopiering - Vilket filsystem på en Samsung DVD-HR734 med inbyggd HD ?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Samsung DVD-HR734 med inbyggd 80GB hårddisk och DVD-brännare kopplad till TV och Video.

Den har några år på nacken.

 

Jag brukar använda den bl.a. för att överföra gamla VHS-band till digitalt.

Men nu så börjar DVD-brännaren att "kurka" och det har inte hjälpt med rengöring heller.

 

2 frågor:

Vilket filsystem/format är det på den inbyggda hårddisken?

 

Jag funderar på att plocka ur hårddisken och koppla in den externt till min PC som har Win7-32 och helt enkelt kopiera över filmerna den vägen. Låter detta sig göras?

 

Jag har en USB 2.0 till SATA/IDE 2,5"HDD, 3,5"HDD, DVD/CD-ROM/RW, Combo Converter.

Mvh

 

[Edit] Redigerat rubrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det Fat32, men det är ju bara att testa. Går det så går det...

 

Hej,

Jag undrar om det är FAT-32, eftersom jag kan ha långa filmnamn när jag namnger inspelade filmer via fjärrkontrollen.

Eller använder DVD-spelaren sig av någon sorts form av referenstabell för att hantera långa filnamn?

 

Jag har inte öppnat den än och tittat hur lättåtkomligt(?) den sitter.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största sanorlikhet är filsystemet EXT3.

Får ganska många träffar vid Googlande. Har även erfarenhet av andra modeller av DVD-spelare och EXT2 eller EXT3 är det vanligaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största sanorlikhet är filsystemet EXT3.

Får ganska många träffar vid Googlande. Har även erfarenhet av andra modeller av DVD-spelare och EXT2 eller EXT3 är det vanligaste.

 

Hej,

Om det är EXT3, vilket jag inte har någon erfarenhet av, kan jag då komma åt det filsystemet via Windows 7-32?

Hur "mountar" man en sådan disk i Windows 7?

Alltså hela grejen är ju att jag vill kunna komma åt filmerna på disken som jag kopplar in externt till PC:n, om det är möjligt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativen för att montera Ext2/Ext3-formaterade diskar är.

 

1. Linux

2. Windows 2000/XP/Vista med http://www.ext2fsd.com/ eller http://www.fs-driver.org/

 

Tyvärr finns inga drivrutiner till Windows 7.

Microsoft kräver att alla drivrutiner ska vara certifierade, vilket mig veterligen ingen är.

 

Det finns även ett program som kan läsa diskar (dvs ej montera dem).

Vet dock ej om den fungerar med Win7 - men kan vara värt att prova

 

http://ext2read.blogspot.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla.

Jag har ju Win XP på laptopen, så jag kan ju testa med den.

Jag har ju inte kommit så långt än att jag öppnat DVD-spelaren.

Skall försöka få tid i helgen och då visar sig det väl vad det är, förhoppningsvis...

 

Måste också hitta igen mitt special-verktygs kit, som har en förmåga att på eget initiativ, förflytta sig från verktygslådan till nån låda och gärna längst in, nederst...;)

 

Jag talar om hur det avlöper.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det Fat32, men det är ju bara att testa. Går det så går det...

Hej,

Ja det är FAT-32 dock är den på 160GB istället för 80GB, som jag skrev i början.

 

post-73434-1289050395,51_thumb.png

 

Jag har kopplat upp disken via USB > IDE converter (externt) till min stationära burk med Windows7-32 och det är inga problem att kopiera importerade .AVI eller .mp3 eller .jpg från Import mappen.

 

post-73434-1289049697,92_thumb.png

 

Men när jag går in i Video mappen och försöker kopiera så får jag "Åtkomst till filen nekades" > "Du måste ange Administratörs rättighet för att kunna kopiera filen".

 

post-73434-1289050215,23_thumb.png

 

Efter att ha klickat på [Fortsätt] så kommer denna ruta upp:

 

post-73434-1289050273,6_thumb.png

 

Jag kör som Administratör på datorn och klickar jag på egenskaper på antingen Fat-32 disken eller en undermapp så kommer inte fliken "Säkerhet" upp, vilken det gör på mina andra NTFS-diskar. Så jag kan inte ändra något på den disken. Skrivskydd är inte "bockad". Provade också att starta Explorer som Administratör men utan skillnad.

 

post-73434-1289051736,78_thumb.png

 

Det verkar som dom inspelade video-klippen har någon sorts form av länk-lista:

 

post-73434-1289050870,82_thumb.png

post-73434-1289051247,63_thumb.png

post-73434-1289050909,72_thumb.png

post-73434-1289050926,26_thumb.png

 

Någon idé om hur jag kan göra?

Eller är det för att "länk-listorna" inte tillåter att kopiera enskilda Video-klipp (filmer) .MPG?

 

Mvh

 

[Edit] Oj vad bilderna tog upp mycket utrymme. Går det inte att få dem infällda istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är så att filmerna är skrivskyddade, copyright.

 

Det är dels filmer jag överfört från mina egna VHS-band filmade med min egen gamla videokamera och dels är det klipp som jag direkt har sparat från min nyare videokamera. Övriga filmer/klipp är helt vanliga inspelade tv-program.

Testade alla klippen/filmerna och som sagt det är endast dessa, importmappen fungerar klockrent.

 

Provade även på min laptop Win XP med samma resultat.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övriga filmer/klipp är helt vanliga inspelade tv-program.

 

Det är dessa jag menar är copyright på och inte går att kopiera. Bara en tanke. Du kan spela in dem men inte kopiera eller bränna. Står säkert något i manualen för DVD-spelaren om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör som Administratör på datorn och klickar jag på egenskaper på antingen Fat-32 disken eller en undermapp så kommer inte fliken "Säkerhet" upp, vilken det gör på mina andra NTFS-diskar.
Det är för att det är FAT32 och det filsystemet innehåller ingen sådan information om filer.

 

Skrivskydd är inte "bockad".
Skrivskydd ser ut att vara vald.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivskydd ser ut att vara vald.

 

Hej,

Ja rutan är "blå" men ingen "bock". Vet inte vad det symboliserar.

Klickar jag i rutan så går det att bocka i den istället, så att det tydligt syns en "bock" men det tog jag bort igen.

 

Importmappen med Divx, jpg och musik går ju bra att kopiera.

Hade också varit bra om jag kunnat kopiera av inspelade video clips också...;)

På något sätt verkar dessa .mpg filer låsta.

 

Hade det inte varit för den inbyggda DVD-brännaren börjat på ge upp, så hade jag inte haft några problem. Den har jag tidigare använt för att bränna ut VHS-filmer. Jag har alltså använt DVD-spelaren som A/D-converter.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du hantera Kommandotolken? I så fall pröva med att kopiera i den. Om det inte går bra blir det kanske ett bättre felmeddelande i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst kan jag med den. Tänkte faktiskt aldrig på att testa manuellt, snöade in på GUI:et.

Förr fick man ju ge alla kommandon via den...

 

Skall försöka pröva till helgen igen, just nu så är spelaren ihopskruvad igen, men det tar inte många minuter att öppna och plocka ur disken.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ja tråden är visserligen gammal, men jag tänkte ändå tala om hur jag löste kopieringen.

Kanske finns fler som har en DVD-spelare med hårddiskinspelning och kanske behöver rädda filmerna.

 

Jag skruvade ur disken igen och kopplade på en USB > SATA/IDE converter och körde den som extern USB-disk.

 

Disken var som sagt Fat-32 och filsystemet skyddat/låst (på nåt sätt) så det tillät inte direktkopiering av videofilmerna med någon av Windows 7 eller Windows XP. Så då startade jag upp Acronis True Image Home 2010 under Windows 7 och gjorde en File Backup samt ändrade på dessa 2 inställningar: post-73434-0-15145900-1297596471_thumb.png

Och då funkade det bra, fast det tog otroligt lång tid.

Sedan var det bara att göra en File Recovery till en annan mapp och deleta backupen - klart.

 

Testade även med Puppy Linux Ver. 5.2 och den dyngan klarade visserligen av att göra Mount på alla mina övriga interna och externa diskar utom just denna, hittade inte ens disken och dessutom så låste den sig vid flera tillfällen - Inget vidare alltså.

 

Däremot Ubuntu 10.10 Nordic Remix som jag testade funkade helt kanon. Skulle ha använt den från början, så hade allt gått mycket fortare. Bara att bränna ut ISO-filen på DVD och boota o köra - utan installation. Den skall jag använda hädanefter om jag stöter på patrull med diskar och filsystem.

 

Mvh :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...