Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Access och användare?


Martassen

Rekommendera Poster

Om man bygger en databas i Access 2007:

 

 

Fråga1:

Hur fungerar det om 2 personer är inne samtidigt i databasen? Kan 2 vara inne samtidigt i databasen utan problem?

 

Fråga2:

Hur fungerar det om 2 personer är inne samtidigt i samma post och redigerar? Hur sparas det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Vet inte om jag kan ge ett enhetligt/tydligt svar men ...

Som vanligt är det en fördel om du gör en tråd för varje fråga, det blir mycket lättare om flera skall kommentera ...

 

Fråga1

 

Jag tror inte det OM det är samma fil dom skall gå in i.

 

I alla databaser jag använder så delar jag databasen i en FrontEnd och en Backend. I BE ligger bara tabellerna, medan FE innehåller allt det övriga. Det är enkelt att göra detta, finns en guide i Access. Sedan lägger jag BE på en server och en FE på varje dator programmet skall köras. Du kan då också göra olika FE för olika användare eller grupper av användare. Alla jobbar mot samma databas ändå.

 

Fråga 2

 

Man kan inte ändra i samma post. när du öppnar databasen skapas en postlåsningsfil "databasensnamn.ldb" Man får någonstans i kedjan en varning att någon annan ändrar i just den posten.

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1.

 

Man kan vara flera personer samtidigt utan problem. MEN om du ska ändra designen på tabeller, frågor, rapporter mm så måste du vara ensam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...