Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skapa mall i word 2003


Matisyahu

Rekommendera Poster

Försöker skapa en mall som ska användas som dagordning.

 

har lyckats skapa en mall, men hur bygger jag upp den? Ska jag skriva mallen som jag vill att den ska se ut?

 

vill göra den väldigt enkel. Och jag kan inte ladda hem något från jobbet, så jag måste göra den från scratch.

 

 

Dagordning xxxxxxxxxxxxx

Plats: xxxxxxxxxxxxx

Ort: xxxxxxxxx

Dag: xxxxxxxxx

Klockan: xxxx – xxxx.

 

Deltagare:

1. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

2. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

3. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

4. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

5. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

6. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

7. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Dagordning Vem

1. Mötet öppnas. dhn

 

2. Val av sekreterare. dhn

 

3. Dagordningen godkänns.

Ev beskrivning av ärendet. dhn

 

4. Rubrik

Ev beskrivning av ärendet. dhn

 

5. Rubrik

Ev beskrivning av ärendet. dhn

 

6. Rubrik

Ev beskrivning av ärendet. dhn

 

 

 

7. Övriga frågor.

 

8. Mötet avslutas.

 

ungefär sådär.

sedan vill jag att användaren ska kunna tabba sig fram till varje text.

Hur börjar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak man kan göra är att sätta in editeringspunkter i dokumentet med CTRL-F9. Sedan kan användaren flytta sig mellan punkterna med F11. Tab funkar nog inte eftersom den knappen redan har en funktion i Word.

 

Du kan lägga in standardtext eller förklarande text mellan klamrarna på editeringspunkterna. När man flyttar sig mellan punkterna kommer texten att markeras och börjar man skriva något så kommer man således att ersätta det som står.

 

Vill du hindra användaren från att skriva på andra ställen än du har bestämt kan du låsa resten av dokumentet för editering. Då går det bara att skriva där du har bestämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tyckte det flöt på bra tills jag ändrade från Normal till Utskriftslayout. Då får jag felmeddelandet FEL! bokmärket är inte definierat.

 

hur definierar man standardtext lr förklarande text?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara något du gjort fel eller något du har installerat på din dator som stör. Jag får inga sådana problem. Prova med att göra ett enkelt dokument och se om du får samma fel. Bygg sedan successivt ut det tills felet uppstår så märker du kanske vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett nytt dokument, sparade som dokumentmall och även vanligt dokument.

 

två editerings punkter med text inom dessa. det gick bra att köra F11 mellan dessa. men så fort dokumentet uppdateras lr man väljer en annan vy så kommer detta felmeddelande. Är detta ett ärende för vår service desk, om så. varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sökte på microsoft online för mitt fel-meddelande och hittade detta:

 

Meddelandet "Fel! Bokmärket är inte definierat." visas i stället för texten.

Meddelande visas när ett sidnummer refererar till ett bokmärke och bokmärket har tagits bort.

 

det roliga är att jag inte ens har sidnr.

 

Kan det ha med att jag har VBA-stöd inaktiverat/aktiverat, hur vet man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så nu funkar det. Nu till nästa problem.

 

När jag sparar mallen, sparas inte min text mellan klamrarna:

 

tex Dagordning {skriv din text här}

 

det blir blankt mellan mina klamrar --> Dagordning

 

Jag vill att när man "tabbar" fram med F11 ska texten markeras och ersättas med det som skrivs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror det på att man inte ser klamrarna? Trycker man ALT-F9 så visar/döljer man fälten. Det ska även finnas ett sätt att låsa dokumentet så att man bara kan editera i fälten och då ser man också dem som standard, men just nu kommer jag inte ihåg hur man fick till det. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyckats göra de editeringspunkter jag vill ha för tillfället. Problemet är att jag vill att den numrerade listan i Dagordningsfältet,ska fortsätta på ny rad om man vill sätta in fler rubriker. Det blir en krock när man ska ha ev. beskrivning av ärendet.

 

Går det att få den numrerade listan att skapa en ny numrering, rubrik, och ev. beskrivning av ärendet, med samma editeringspunkter?

 

bifogar min testmall

 

Det hjälpte med Alt-F9, för att visa/dölja. tack för det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filen är i ett format som inte är godkänt av forumet kan du packa in den i en zip-fil (inte rar-fil) innan du laddar upp den, alternativt ladda upp den på någon annan webbplats, t ex http://www.woofiles.com/ och klistra in länken dit i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack cecilia, dig kan man alltid lita på, gip och axi åå =)

 

http://www.woofiles.com/dl-211069-sw67G8nW-Dagordningxxxxxtest555.dot

 

Från punkt 4 i dagordningen till övriga frågor. vill jag att det ska bli en fortsatt numrerad lista när man kör ENTER. Går det att få en som i punkt 5, automatiskt? Editeringspunkterna är Rubriken, ev. beskrivning av ärende och Namn i spalten VEM.

 

Och hur får man ett bildobjekt att lägga sig i sidhuvudet, så det följer med om det blir fler sidor än 1.

 

Märkt en sak till nu, när man skriver in text på alla editeringspunkter och skriver ut blir det bra. men om jag låter mallen vara och skriver ut den fast editeringspunkterna döljs. Får jag felmeddelandet: FEL! Bokmärket är inte definierat.

Är man tvungen att fylla i alla editeringspunkter?

 

//Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte vara tvungen att fylla i alla editeringspunkter. Jag lutar åt att du har någon addon som ligger och spökar.

 

Om du vill ge möjlighet att lägga till flera nya punkter i en lista så kan ett tips vara att lägga den flexibla delen av listan i en editeringspunkt. Det blir kanske inte lika självklart för användaren hur det ska funka, men jag tror det är det enda sättet som funkar.

 

Har tyvärr inte så mycket tid att lägga på eforum just nu, så någon mer omfattande hjälp kan jag inte komma med.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man gör egna editeringspunkter Ctrl+F9, så måste man fylla i alla. Jag har inte kommit på något sätt att definiera dem.

Sedan finns det på menyn, Visa-->Formulär-->Textruta.

På dessa kan man lägga in standardtext och hjälptext, ändra format m.m. Dessa bokmärken är definierade också, vad det nu innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...