Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slå samman partitioner i Windows 7


Graylingman

Rekommendera Poster

Jag har precis fått igång min nya dator med Windows 7 och bland annat monterat en disk jag hade i min gamla dator. Av olika anledningar hade jag då behov av 2 partitioner på disken. Det behovet har jag inte längre utan jag skulle vilja slå ihop den tomma partitionen M med partitionen G. Se bifogad bild! Kan jag göra det utan att riskera de filer jag har på G? Hur i så fall?

 

post-32232-1288815465,71_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste tömma den ena partitionen och ta bort den för att kunna utöka den andra. Går inte att slå ihop dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort den vänstra partitionen. Sen högerklickar jag på den högra och väljer Utöka volym. Sen kommer jag inte längre....

 

post-32232-1288827485,02_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort den vänstra partitionen. Sen högerklickar jag på den högra och väljer Utöka volym. Sen kommer jag inte längre....

För att utöka en partition med hjälp av diskhanteringsverktyget i Windows 7, måste det finnas "Inte allokerat" utrymme efter den partition man vill utöka. I ditt fall ligger Inte allokerat" utrymme före och då går det inte att slå ihop partitionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall ligger Inte allokerat" utrymme före och då går det inte att slå ihop partitionerna.

 

Och det kan man inte göra nåt åt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, om du tömmer den stora partitionen...

 

Eller kör följande algoritm, där vi kallar partitionerna på din disk p1, p2 och, en ny partition sist, för p3.

1: Skapa p1.

2: Kopiera så mycket data du kan från p2 till p1

2: Minska p2 så mycket det går.

3: Skapa p3 efter p2 på det fria utrymmet

4: Kopiera över så mycket du kan från p2 till p3

Förhoppningsvis är p2 tom nu, annars får du ta hjälp av en till hårddisk vilket i ärlighetens namn du nog bör göra i vilket fall som helst.

 

Osäker på vad betalprogram som Partition Magic kan tänkas klara men man ska ha i åtanke att omfattande operationer som de du önskar göra på disken alltid medför en fara för dataförlust varvid man bör ha en backup. Eller rättare sagt - backup ska man alltid ha och med en uppdaterade kopia av allt försvinner behovet av PM...

 

Ja, du förstår. Kopiera över alla data på en annan disk och partitionera sedan om din hårddisk.

 

det är mitt enkla råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, du förstår. Kopiera över alla data på en annan disk och partitionera sedan om din hårddisk.

 

det är mitt enkla råd.

 

Jo, det är ju det självklara sättet :) Får nog bli så. Funderade bara på om man kunde göra på nåt annat säkert sätt. Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...