Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VBA och webben


Hagalund

Rekommendera Poster

Jag är intresserad av att se vad man kan göra på webben från Excel. Jag har dock haft svårt att hitta lämplig litteratur. Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mata in data från webben (t ex ett intranet). Ladda ned programmet från webben, köra det och lagra data cenralt via webben. Strängt taget att kunna ändra programmet utan besvärande utsändning av nya moduler eller insamling av många verktyg för uppdatering. Det finns några korta rader om VBA och webben i Walkenbach:s bok men det är mycket litet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande inte med dig.

 

Eller menar du ladda ner data med Excel/VBA och arbeta med det i en arbetsbok? Eller?

 

nä, jag är inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja problemet är att jag inte vet vad man kan göra. Ladda ner data och köra i Excel är intressant men även allt annat i förbindelse med webben. Kanske kan man lägga arbetsboken centralt. När man vill använda den får man en instans med de data som tillhör just den användaren. När man är klar töms data till en databas. Jag vet inte alls vad som är möjligt det är det jag vill läsa om men har svårt att hitta litteratur. Kanske finns det ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, jaha... okej...

Säker på att det VBA du vill arbeta med då? Om det är Excel 2007/2010 kanske det är läge att få företaget att migrera över till .Net moduler som länkas med Excel?

 

Annars kan man säga om VBA att det kan, med lite knep, nästan allt som VB kan. Inte riktigt men en hel del genom att gå via Windows APIer när inte VBA-apierna inte duger.

 

Med det sagt har jag ingen direkt erfarenhet av det du önskar. Det låter dock som om du skulle vilja ansluta till en SQL-server och ladda in data i Excel, behandla dem där och skicka upp dem igen. Det är fullt möjligt men exakt hur vet jag inte då mina kunskaper i SQL är mycket begränsade.

 

Lite webb-lek har använt i några projekt. Ett exempel är

http://www.automateexcel.com/2005/02/11/excel_vba_winhttprequest_with_login_and/

som kan användas för att ladda upp till eller hämta data från en server.

 

Glöm dock inte Excel egna Webbfrågor (Querytables), de är mycket enklare att hantera framförallt om det är stora datamängder.

 

Mitt sista råd i detta inlägg är:

Gör för inte för komplexa system i Excel. När det blir komplext är det dags att migrera till bättre plattform även om Excel fungerar och de allra flesta nog stannar kvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...