Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad menas med virtualisering?


Seven_days

Rekommendera Poster

Nu det senaste har jag börjat gå i tankar att virtualisera, mest för att man är lite "geek" samt att man vill veta hur man effektivt skapar en struktur för it-verksamheten på mitt (framtida) företag.

 

Det jag undrar är, vad är virtualisering egentligen, hur går man tillväga samt vad innebär det? Vilka programvaror ska man använda? Hur använder man ett lokalt "moln"? Hur kopplar man ihop flera servrar (fysiskt) så att de är en maskin (psykiskt)?

 

Vad jag har förstått så kan man när man virtualiserar, främst hos företag, att man har ett antal servrar som man virtualiserar så att man skapar en virtuella maskin ("VM") för varje enskild användare, samt att man kan ha flera olika operativsystem för användaren? Användaren kan sedan genom en client komma åt den sin VM på serven?

 

Vilken mjukvara ska man använda? Antingen finns det VMWares produkter eller linux med KVM modulen. Jag har fått uppfattningen att VMWares produkter är i framkanten nu, men att KVM tar snabba kliv framåt (man vill ju inte vara låst en en leverantör)? Jag har skaffat en gratis licens från VMWare för ESXi samt vSphere Client för att testa, men vill veta först om det är rätt produkter. Vet inte riktigt vilken distro man ska välja om man ska köra KVM, de flesta är ju bloat och är inte rena server distros. Vilka programvaror behöver man ha om man har X-antal servrar som ska fungera som hosts för de virtuella operativsystem/maskiner för användaren för vardera systemen (VMWare och linux)?

 

Sedan, hur kopplar man ihop flera servrar (fysiskt) så att de funkar som en och samma maskin (psykiskt)?

 

Återkommer med fler detaljer om det skulle behövas, och tack på förhand!

 

MVH

 

Seven_days

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågar mig varför du ens funderar på virtualisering om du inte vet vad det innebär =)

Att virtualisera för virtualiserandets skull är bara dumt, det ska finnas en hållbar orsak till att göra detta. En viktig drawback är att virtualisering oftast innebär en prestanda- och resursförlust.

 

En vanlig orsak är när man slår samman flera fysiska gamla servrar till ett färre antal. Med teknikens utveckling kan en ny server ofta utföra samma arbete ett antal äldre gjort tidigare. Däremot vill man undvika en total miljöombyggnad och lägger därför respektive gamla operativ i sin egen virtuella maskin.

En annan vanlig situation är när man som utvecklare behöver ett flertal olika miljöer att simulera körningar i (ex. för test av applikationer utvecklade mot olika plattformar).

 

Sedan, hur kopplar man ihop flera servrar (fysiskt) så att de funkar som en och samma maskin (psykiskt)?

Det beror på i vilket scenario du tänker dig, men oftast är detta vad som kallas klustring (engelska: Clustering), där du utifrån ser klustret som en enhet och inte en samling enheter.

 

Vid sidan av detta har du även tekniker som parallella och distribuerade processer, där flera maskiner samarbetar för att

lösa en gemensam uppsättning problem. På detta sätt fungerar även flera maskiner som en enhet om man vill se det på så sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...