Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett fel uppstod och windows har stängst för att föerbygga problem...


happyfejs

Rekommendera Poster

Nu har mitt liv raserat, datorn har gett upp :S

Skärmen började blinka en gång var 10 sec ungefär, så jag startade om den, då kom det upp massa gröna pixlar på skärmen :S Känns som grafikkortet har gett upp men ändå inte eftersom det inte var gröna pixlar före jag startade om, känns typ som ett virus :S

 

Startar jag datorn i vanligt läge blir skärmen svart efter windows laddats, startar jag den i felsäkert läge kommer en blå skärm upp med ett felmeddelande där det står att jag ska kontorllera om jag har några virus, ta bort alla hårddiskar och kolla så de är korrekt konfigurerade. Den här skärmen kom först upp när den försökte ladda filen d347bus.sys, jag läste lite på nätet och den verkade ha att göra med daemon tools och kunde tas bort via kommandotolken på windowsdisken. Jag startade med windowsdisken och försökte först reparera utan resultat, då tog jag bort den filen, nu kommer blåskärmen upp nästintill med en gång när jag valt att starta via felsäkert läge istället :S

 

Får ett felmeddelande på blåskärmen också

 

*** STOP: 0x0000007B (0xF78A6524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

 

Har beställt en HDD Hållare för laptops så jag kan plocka ur disken och spara infon på den, så att jag kan fortmatera om den, men undviker gärna detta om man kan lösa det på annat sätt..

 

Har ni nån idé om vad det kan vara?

 

 

EDIT: Lät den stå ett tag nu efter windowsloggan och laddningen, då startade den, men blinkar mer ju mer saker jag gör, rör jag inget blinkar den inte nått. Har även en extern skärm inkopplad, kör alltså två samtidigt, och den extrerna skärmen blinkar ingenting, om jag däremot bara kör på den skärmen blinkar den, så det käns varken som det är skärmen eller grafikkortet det är fel på eller?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är vad Microsoft säger med anledning av 0x0000007B.

 

Det kan vara virus, klent nätaggregat (stationär dator), skadade filer i operativsystemet, trasigt grafikkort eller dålig strömförsörjning till det.

 

Enklast är att först köra en viruskontroll, t ex med mbam.

 

Är det en stationär dator, låna ett nätaggregat från en annan dator för att testa.

 

Stationär, kolla att alla kablar sitter ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en laptop. Testade att köra ubuntu och installera det, tänkte ifall det var fel i någon systemfil, då löstes skärmproblemet, allt ser ut som det ska nu, kommer dock inte åt hdd från ubuntu, antar att detta kanske installerades på en annan partition? Nu när jag försöker starta windows igen så kommer det upp

 

loading Pbr For Descriptor 1 :

Done : Bad Pbr

 

Har läst lite och verkar som att det betyder att den inte hittar partitionen, körde windows cd:en och försökte göra en CHKDSK /R då får jag upp meddelandet "Volymen verkar innehålla ett eller flera oåterkalliga problem"

 

Kan inte starta windows och därför tyvärr inte heller kolla virus :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stog att jag kunde trycka F5 för att göra nån pre boot check, så tryckte den nu, nu kollar den igenom all hårdvara, så ska se vad den säger :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det här felmeddelandet på hårddisken

Error Code 0142

Msg: Error Code 2002-0142

Msg: Unit 0:Driver Self Test failed. Status byte = 79.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra en reparation av Windows med installationsskivan. Du väljer Installation och sen Reparation. Obs ta inte bort C-partitionen!

 

Detta installerar om Windows från början, men formaterar inte. Dina egna mappar och filer blir orörda. Dock rekommenderar jag att plocka ur disken och antingen sätta den i en docka eller montera in den i en stationär dator, och göra backup på det du vill spara.

 

Du kan testa om skivan har en fysisk skada efter backupen. Kolla efter disktestprogram hos disktillverkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, ska testa att göra en reparation på de viset också, nu har jag valt reparation direkt före installation och kört CHKDSK /r som sagt, men det funkade inte :S. Håller på att testa om jag kan få ut filerna via Ubuntu nu, det startar ju fint, har skrivit en tråd på ett ubuntu forum, hoppas få svar där också :)

 

Återkommer med resultat, tack för hjälpen än så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det står att C är tom, eller den har lika mycket ledigt som den har kapacitet för?

 

och när jag väljer att installera på c står det att Windows XP inte kan hitta den valda partitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väljer Reparation efter installation, ska installationsprogrammet hitta din gamla Windows. Då får du chansen att välja Reparation. Hittar den inte nån Windows är det nåt fel. Antingen saknas Windows, eller så ligger det inte på C-partitionen. Kan partitionerna ha bytt beteckningar när du installerade Ubuntu?

 

I detta läget måste du göra backup först. Jag brukar sällan göra reparation, eftersom en gammal disk med problem inte är något att satsa på. Dessutom riskerar man att förstöra egna filer, som t ex nu när partitionerna kanske blivit omkastade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, precis jag får ju valen att installer eller reparera windows, men jag trycker på installera och därefter får jag ett till val att reparera, där finns bara en partition, C. och den har lika mycket ledigt utrymme som den har kapacitet för, verkar som den är tom :S Men ska åka in och köpa en docka idag för att få in den i en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...