Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kan jag se om någon utifrån har tagit sig in i min dator?


sussa

Rekommendera Poster

Min far misstänker att någon försöker att komma in i hans dator utifrån. Datorn stannar upp och beter sig konstigt. Finns det något sätt att se om någon utifrån styr/kopierar datorn? Han använder trådlöst nätverk som är säkerhetsaktiverat.

Sussa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Min far misstänker att någon försöker att komma in i hans dator utifrån. Datorn stannar upp och beter sig konstigt. Finns det något sätt att se om någon utifrån styr/kopierar datorn? Han använder trådlöst nätverk som är säkerhetsaktiverat.

Sussa

 

Kontrollera med Netstat i Kommandotolken vilka portar som är öppna:

http://www.computerhope.com/netstat.htm

 

Googla portarna för att hitta om där finns en port som verkar misstänkt, och som inte ska vara aktiv.

 

Kolla också med ett uppdaterat antivirusprogram efter trojaner. Det är så en hacker kommer in i en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera inställningarna i brandväggen, om ingen port är öppen kan ingen komma in utifrån om där inte finns något skadligt program, t ex trojan, i datorn.

 

Men en dator som fastnar till ett par sekunder, om det är det han menar, kan nog bero på många saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är spionprogrammet skickligt gjort har normalanvändaren ingen möjlighet upptäcka intrång.

Det finns till och med spionprogram att köpa speciellt för detta avsedda för tex övervakning av anställda i företag eller familjens barn.

Men spionprogrammen kan givetvis användas till annat också.

Sök på Google efter

pc surveillance software

eftersom den här typen av program har en laglig användning kan tillverkare av "antivirusprogram" i USA räkna med att bli stämda ifall det "lagliga" spionprogrammet avslöjas av "antivirusprogrammet"

Så det gör inte "antivirusprogrammen", de lämnar "de lagliga" spionprogrammen ifred.

Vad kan man göra för att försöka skydda sig?

 

Ett förslag är att köra datorn med ett så ovanligt operativsystem så det inte lönar sig göra skitprogram. Tex Puppylinux Lupo 5.11. Inget installeras på hårddisken. Datorn körs direkt från CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
WinGuider.se

Tack för alla svar jag ska sätta mig och prova era förslag och hoppas på att det går bra

Sussa

 

 

Det finns ett förslag till...

 

och det är att ni laddar ner en recue CD från t.ex. F-secure, bränner ut den till en startbar cd

och sedan startar mot denna.. Då windows inte är i gång så kan den lättare avslöja rootkits (smittor som döljer sig för virusskydd och användare)

 

Finns här:

På en annan dator, Se till att ladda ner och bränna ut F-secure Rescue disk.

http://www.f-secure.com/en_EMEA-Labs/security-threats/tools/rescue-cd

 

Hur du gör står här:

Manual

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett förslag till...

 

och det är att ni laddar ner en recue CD från t.ex. F-secure, bränner ut den till en startbar cd

och sedan startar mot denna.. Då windows inte är i gång så kan den lättare avslöja rootkits (smittor som döljer sig för virusskydd och användare)

...

Vi får väl anta att problemet är löst på ett eller annat sätt efter de 4-5 månader som gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sussa har ju inte kommit tillbaka hit och bett om mer hjälp, så jag förutsätter också att hon har löst sitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...