Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med inställnigar epost


lewdis

Rekommendera Poster

Hej

Har en glocalnet mail och skaffat telia som internetleverantör.

Min fråga är hur jag skall ställa in med pop3 och smtp.

 

Skall man ha pop.glocalnet.net med port 110

men vad skall jag ställa in på smtp ?

 

Använder outlook express

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du uppkopplad med Telia men skickar e-post via en annan e-postleverantör ska du ange leverantörens server för inkommande e-post. För utgående e-post anger du: smtprelay1.telia.com

 

Källa: Telia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska använda Telias utgående epost server även för Glocalnet mailen, dvs mailout.telia.com port 465 och SSL krävs. Servern kräver autensiering och du måste ange ditt användarnamn och lösenord hos Telia under knappen inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en glocalnet mail och skaffat telia som internetleverantör.

Min fråga är hur jag skall ställa in med pop3 och smtp.

 

Skall man ha pop.glocalnet.net med port 110

men vad skall jag ställa in på smtp ?

 

Använder outlook express

 

Tacksam för hjälp

Om du inte längre har ett abonnemang hos Glocalnet är det väl stor risk för att din epost där kommer att tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är läge att kolla med Glocalnet att du får behålla ditt mailkonto tllsvidare, om du nu vill ha kvar den, vet ej hur deras regler är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smtprelay1.telia.com

 

Detta tog dom bort för över ett år sedan.

Telia:

Vi uppgraderar vår utgående e-postserver

 

UPPDATERAT 2010-06-23 16:10

 

Har du Telia som bredbandsleverantör men din e-postadress hos en annan leverantör? Då kan du behöva ange en ny utgående e-postserver inom kort.

 

Från och med den 9 juni 2010 uppgraderar vi nämligen de utgående e-postservrar du använder som har Telia som bredbandsleverantör men e-postadressen hos en annan leverantör. De servrar som berörs är smtprelay1.telia.com och smtp.prolane.telia.com. Om du har angett någon av dessa servernamn som utgående e-postserver kommer du inte att märka av uppgraderingen.

Ange servernamnet som utgående e-postserver – inte ip-adressen

 

Om du har angett en ip-adress som utgående e-postserver kommer du att behöva ändra det innan den 7 juli 2010. Efter det datumet kommer alla tidigare ip-adresser för smtprelay1.telia.com och smtp.prolane.telia.com att sluta fungera. Vi rekommenderar att du anger smtprelay1.telia.com som utgående e-postserver istället. Den 23 juni 2010 skickar vi ut ett e-postmeddelande till dig som fortfarande använder en gammal ip-adress som utgående e-postserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag avslutade mitt Glocalnet abonnemang konverterades det automatiskt till ett gratis uppringt abonnemang så man fick ha kvar sin e-post. Det går inte att sluta vara kund hos Glocalnet. ;) Vet inte om det är så längre, men mailen är kvar. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gör som ni tipsade om dvs mailout.telia.com med 465 som port står det stöder inte ssl anslutning?

 

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia:

 

 

Okej, men jag fick för något år sedan meddelande från dom att ändra från denna till den server-adress jag idag har, så jag förutsatte då att denna smtprelay hade försvunnit, men så är det alltså inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde några tester, jag har Telia som ISP och har i min klient (Tb) konton för såväl Telia som Gmail.

Jag skapade en ny utgående server.

För både Teliakontot och Gmailkontot ändrade jag till Relay som utgående.

Det här fungerar bra, hos mig.

 

Men det får en ju att undra lite.. varför inte Telia i sina instruktioner säger att man som Teliakund alltid ska använda denna relay som utgående, utan portändring, lösen osv. som jag använder som standard...?

post-52940-1288466146,59_thumb.png

post-52940-1288466236,44_thumb.png

post-52940-1288466420,91_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

@kniro:

Jag har flyttat ditt inlägg till en ny tråd eftersom det inte handlade om pop- och smtp-inställningar.

Här: //eforum.idg.se/topic/326031-sakerstalla-att-det-ar-jag-som-sander-mail/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...