Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Returnera värde till VÄNSTER om kolumn!


Veros

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag använder "VTSÖK" för att söka i en kolumn och returnera ett värde x antal kolumner till höger men hur gör man för att returnera ett värde till VÄNSTER om sök-kolumnen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder istället PASSA för att leta reda på värdet och INDEX för att hämta värdet i den kolumn du vill.

 

I stil med

=INDEX(A1:A10;PASSA(G1;B1:B10;0))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder istället PASSA för att leta reda på värdet och INDEX för att hämta värdet i den kolumn du vill.

 

I stil med

=INDEX(A1:A10;PASSA(G1;B1:B10;0))

 

Hej

 

och tack för ditt svar. Dessvärre kan jag dock inte få funktionen att stämma, får bara "#SAKNAS". En enkel formel jag gjorde så fick jag inte fram något svar men om jag kopierade formeln (exakt) till en annan cell så gick det (?). Frågan är om det kan bero på att jag har osorterade kolumner. Går man in och läser om "PASSA" så står det att de måste vara sorterade. någon ide elelr är jag för rörig i mitt inlägg?? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka upp ett exempel...

 

Men nej, PASSA behöver inte en sorterad lista om du som sista argumentet till är noll (0).

Som det står i hjälpen:

1 eller utelämnat PASSA söker efter det största värde som är mindre än eller lika med letauppvärde. Värdena i argumentet letauppvektor måste placeras i stigande ordning, till exempel: ...-2, -1, 0, 1, 2, ..., A-Ö, FALSKT, SANT.

0 PASSA söker efter det första värde som är exakt lika med letauppvärde. Värdena i argumentet letauppvektor kan placeras i valfri ordning.

-1 PASSA söker efter det minsta värde som är större än eller lika med letauppvärde. Värdena i argumentet letauppvektor måste placeras i fallande ordning, till exempel: SANT, FALSKT, Ö-A, ...2, 1, 0, -1, -2, ... och så vidare.

 

testa lite och lär dig funktionen.

Sätt upp en tabell i A1:A10 och skriv:

=PASSA(C2;$A$1:$A$10;0)

och skriv in ett värde i C2 som finns i A1:A10

INDEX kan du testa utan PASSA och klistra sedan in PASSA i funktionen när du vet hur de båda fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...