Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redigerat inlägg


Mikael63

Rekommendera Poster

I ett annat form jag brukar besöka kan man redigera sitt nyligen postade inlägg utan att texten "Inlägget är redigerat...." syns.

Alltså om man redigerar direkt efter postning, slarvfel osv.

 

Går detta att fixa här?

Ja, jag vet att man kan granska inlägget först men hur många gör det? Inte jag...

 

I det andra forumet finns ett fält där man kan ange orsak till redigering. Här på eforum har jag inte sett det fältet men tycker mig ha sett inlägg som ser ut som om fältet finns. Kanske bara för moderatorer?

 

Jag skulle gärna ha ett sådant fält och kan "offra" fältet "Beskrivning(ej nödvändig) för detta. Hur många använder detta extrafält?

post-52940-1288344439,46_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett annat form jag brukar besöka kan man redigera sitt nyligen postade inlägg utan att texten "Inlägget är redigerat...." syns.

Alltså om man redigerar direkt efter postning, slarvfel osv.

 

Går detta att fixa här?

Ja, jag vet att man kan granska inlägget först men hur många gör det? Inte jag...

 

I det andra forumet finns ett fält där man kan ange orsak till redigering. Här på eforum har jag inte sett det fältet men tycker mig ha sett inlägg som ser ut som om fältet finns. Kanske bara för moderatorer?

 

Jag skulle gärna ha ett sådant fält och kan "offra" fältet "Beskrivning(ej nödvändig) för detta. Hur många använder detta extrafält?

 

 

Håller med! Nu är det ett tag sedan jag var här men förr kunde man inte heller ändra ett inlägg om det var citerat. Ett stavfel eller förtydligande ska man alltid kunna göra tycker jag bara hela inlägget då inte ändrar sin innebörd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med! Nu är det ett tag sedan jag var här men förr kunde man inte heller ändra ett inlägg om det var citerat. Ett stavfel eller förtydligande ska man alltid kunna göra tycker jag bara hela inlägget då inte ändrar sin innebörd.

 

Om hela inlägget ändrar innebörd (man kan ju ex. ha svarat helt galet/för snabbt på en fråga man läst fel) så kan man då nyttja fältet "Anledning till redigering" och där skriva. ex. "Raderat. Feltolkning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju inte sett dessa inställningar för forumet men jag har uppfattat det som så att man antingen kan välja att texten "Inlägget är redigerat..." alltid kommer fram eller alltid är frivillig. I Eforum är det första valt och i Smart det andra (default).

 

I Smart är det många (de flesta) som aldrig väljer att visa att inlägget är redigerat, fast de redigerar det mycket och långt efteråt, vilket innebär att trådarna kan bli lite konstiga. I Eforum tyckte vi i vintras under uttestningen att det var bättre att det alltid syntes än att riskera att det inte syntes när ett inlägg var redigerat mycket.

 

Sedan borde det förstås vara så att rutan där man fyller i anledningen till redigeringen syns för alla. Jag kommer att redigera detta inlägg och ta en skärmdump på hur det ser ut.

 

Tillägg:

Så här ser det ut:

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju inte sett dessa inställningar för forumet men jag har uppfattat det som så att man antingen kan välja att texten "Inlägget är redigerat..." alltid kommer fram eller alltid är frivillig. I Eforum är det första valt och i Smart det andra (default).

 

I Smart är det många (de flesta) som aldrig väljer att visa att inlägget är redigerat, fast de redigerar det mycket och långt efteråt, vilket innebär att trådarna kan bli lite konstiga. I Eforum tyckte vi i vintras under uttestningen att det var bättre att det alltid syntes än att riskera att det inte syntes när ett inlägg var redigerat mycket.

 

Sedan borde det förstås vara så att rutan där man fyller i anledningen till redigeringen syns för alla. Jag kommer att redigera detta inlägg och ta en skärmdump på hur det ser ut.

 

Tillägg:

Så här ser det ut:

post-23870-1288346373,7_thumb.png

Inställningar ja... den där rutan med Anledning till redigering - hur får man fram den?

post-52940-1288346626,81_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, samtidigt ska sägas att det är inte fel att moderatorer har en egen "linje" in i inlägg där de kan lägga text som inte någon annan kan redigera bort. Men å andra sidan kan moderatorn alltid säga det den vill i ett eget inlägg.

 

 

Mikael63

Alltså för er icke moderatorer - vi moderatorer har den raden framme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju alltid att skriva i inlägget vad man gör, men nog tycker jag det vore bra om den raden fanns för alla. Det går kanske för IDG att gå igenom inställningarna i samband med uppdateringen till ny version av forumplattformen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju alltid att skriva i inlägget vad man gör, men nog tycker jag det vore bra om den raden fanns för alla. Det går kanske för IDG att gå igenom inställningarna i samband med uppdateringen till ny version av forumplattformen.

 

Precis!

 

Själv försöker jag skriva tillägg genom att ange "Edit:" men det är ju inte säkert alla vet vem den där Edit är.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker själv att det inte alltid är lyckat att man ska kunna redigera sitt inlägg hur som helst, risken finns alltid att skaparen ta bort för mycket eller gör om, så att inlägget blir missvisande, det har hänt att man tagit bort allt, och bara lämnat ett tecken kvar, du måste ha minst ett tecken, helt tom kan man inte ha.

 

Att moderatorerna har en egen rad, tycker jag hör till, för det är inte bra om skaparen av inlägget kan redigera bort något som en moderator skriver, ska inte kunna ske.

 

 

Edit: Eller att det finns en rad även för alla, men en specifik för moderatorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja gästen, den risken finns men det är sällan det sker som tur är.

 

Vore inte fel med en egen rad för moderator som automatiskt poppar in att moderatorn XXX har redigerat inlägget när moderator varit inne och petat. Moderatorn ska då givetvis även skriva en liten rad själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...