Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem beror på saknade DLL-filer?


kloan

Rekommendera Poster

Jag har installerat Windows 7 på min hp-laptop med XP genom att skapa en till partition på samma disk där xp ligger och lägga 7 under den nya partitionen. Båda operativsystemen fungerar ganska bra att köra men om jag gör omstart eller stänger av 7 så kan man inte längre skriva till hårddiskarna. Då måste jag köra ett program som ränsar bort onödiga/korrupta filer och sedan fungerar allt igen. Detta problem har jag inte om jag låter 7 gå i vänte- eller viloläge, vilket jag oftast gör. Jag har tidigare fått felmeddelanden om att något har slutat fungera därför att en viss dll-fil saknas, men efter att jag letat upp en sådan på internet, laddat ner och sparat i rätt mapp så har problemet löst sig.

 

Nu har jag fått ett nytt problem som jag inte vet vad det beror på, men jag misstänker att det har att göra med saknade dll-filer. Jag kan inte ansluta till något trådlöst nätverk förutom mitt vanliga hemnätverk. Jag kan över huvud taget inte se några andra nätverk. Nätverks- och delningscenter på Kontrollpanelen verkar inte bete sig som det ska för det händer ingenting alls (på skärmen iaf) när jag klickar på flera av rubrikerna där (t.ex. Anslut till ett nätverk). Dessutom är Nätverks- och delningscenter väldigt långsamt och hakar lätt upp sig när man klickar på "fel sak". Ikonen i aktivitetsfältet verkar inte stämma riktigt heller, det är alltid en överkryssad datorskärm trots att jag bevisligen är ansluten till mitt trådlösa hemnätverk.

 

Vad kan allt detta bero på och vilken/vilka dll-filer kan det vara som saknas/är korrupta om det är som jag misstänker?

 

Tacksam för svar

/Kloan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats och tack så mycket för svaret!

 

Jag gjorde som du sa och fick följande text i kommandotolken:

 

Skanning av systemet påbörjas. Detta kan ta lång tid.

 

Verifieringsfasen av systemgenomsökningen startar.

Verifieringsförlopp: 67 %.

Skadade filer hittades men några av dem kunde inte repareras.

Information finns i CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. Till exempel

C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log

 

Jag lyckades öppna filen CBS.log trots att datorn protesterade först, men den är på 10 MB och innehåller enormt mycket text. Jag vet fortfarnande inte riktigt vad jag ska göra för det verkar som att problemen kvarstår. Bör jag till exempel söka efter något särskilt i loggfilen? Det verkar ju inte som en framkomlig väg att börja läsa igenom allt det där, lite som att leta efter en nål i en höstack känns det som.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

se den bifogade länken, där beskrivs hur du får ut detaljerna.

http://support.microsoft.com/kb/929833

Mvh

Mats H

"Så här tar du reda på vilka filer som inte kunde repareras av Systemfilsgranskaren:

  1. Öppna en upphöjd kommandotolk. (Högerklicka o kör som admin.)
  2. Skriv följande kommando och tryck sedan på RETUR: findstr /C:"[sR] Cannot repair member file" %windir%\logs\cbs\cbs.log >sfcdetails.txtObs! Filen Sfcdetails.txt innehåller information från alla tillfällen Systemfilsgranskaren har körts på datorn. Filen innehåller information om filer som inte har reparerats av Systemfilsgranskaren. Kontrollera posterna för datum och tid och se vilka problemfiler som hittades senaste gången du körde Systemfilsgranskaren.
  3. Skriv följande kommando och tryck sedan på RETUR: edit sfcdetails.txtFilen Sfcdetails.txt använder följande format: Datum/tid SFC-information"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kom på att jag glömt följa anvisningarna i länken alldeles efter min förra postning så jag testade att göra som det stod:

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

J:\>findstr /C:"[sR] Cannot repair member file" %windir%\logs\cbs\cbs.log >sfcde

tails.txt

 

J:\>edit sfcdetails.txt

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Ingenting hände, varken efter första eller andra kommandot. Då kom jag på att jag nog borde ändra från C till J i första kommandot eftersom J är enhetsbokstaven för mitt Windows 7 (C är för XP). Det gick så här:

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

J:\>findstr /J:"[sR] Cannot repair member file" %windir%\logs\cbs\cbs.log >sfcde

tails.txt

FINDSTR: /J ignorerades

 

edit sfcdetails.txt

edit sfcdetails.txt

 

J:\>

 

J:\>

 

J:\>edit sfcdetails.txt

 

J:\>

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Det verkade alltå inte heller fungera men jag ser ju att kommandot verkar vara menat för att söka igenom filen cbs.log efter textsträngen "Cannot repair member file" så jag öppnade en kopia av cbs.log i en texteditor och sökte med editorns sökfunktion efter frasen "Cannot repair member file". Denna sökfras finns med 155 gånger i cbs.log. Mycket riktigt verkar de flesta felen handla om filer med ändelsen .dll, men även några få .nls och .exe. Även om det verkar finnas många olika fel så är det ju just det trådlösa nätverket jag har lite problem med.

 

Är det några särskilda ord jag bör leta efter för att hitta just felaktiga dll-filer som har med nätverket att göra så att jag kan ladda ner och ersätta just dessa? Hur går man vidare härifrån?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som att det är en viss risk för att hårddisken har fått dåliga områden och behöver bytas ut.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är möjligt att det är som du säger, att hårddisken är skadad. Jag tror jag har fått meddelanden som tyder på det förut. Om jag klickar på enhetshanteraren så får jag ett felmeddelande som säger att "Det gick inte att skapa snapin-modulen." Jag letade lite på nätet efter manualer för min dator och det verkade som att det är WD-diskar jag har så jag laddade ner motsvarande program enligt din länk. Jag körde både QUICK TEST och EXTENDED TEST på båda diskarna (har dubbla fysiska 120GB-are på min laptop!) och alla fyra testen verkade gå bra med betyget PASS och gröna bockar. På Serial Number som programmet visar för båda diskarna står det dock N/A och högerklick=>properties visar bland annat Health status: Warning på båda diskarna. Model Number: ST912082 1AS (SCSI Int)

 

Så mycket mer information eller möjligheter än så finns inte i programmet (vad jag kan se).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD Tune kan kanske visa mer exakt vad som är problemet med Health Status. Pro-varianten behövs inte utan gratisvarianten räcker bra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...