Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DWA-140 under Ubuntu


Johan A.

Rekommendera Poster

Skaffade mig en DWA-140 för att koppla upp en stationär dator med Ubuntu 10.10 till en DIR-635. Dock har jag ett problem när jag försöker ansluta. Jag fyller i SSID(som är 'dolt') och sedan WPA2-lösenordet. Då tänker den lite för att sedan på nytt be mig om lösenord för det trådlösa nätet.

Har sett att en del som haft problem med det här kortet under Ubuntu provat tillverkarens(Ralink) drivrutin istället för D-links. Men då verkar det främst ha gällt äldre Ubuntuversioner.

Så jag undrar om någon fått igång detta kort med WPA2 i Ubuntu 10.10 utan att fippla med drivrutinerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan var idé att testa ett lösenord med tecken som finns på ett amerikanskt tangentbord

dvs 0-9 a-z A-Z och .

alla dessa tecken har samma placeringar på svenskt och amerikanskt tangentbord

riktigt förödande kan var att använda @ i lösenordet

eftersom det kan innebära att lösenordet finns på en plats vars adress kommer efter @

ett smart sätt i en del linuxprogram att stoppa obehöriga användare.

I detta fall att komma ut med datorn på nätverket och komma åt nätverket.

Man kan ju tex ha lösenordet på ett USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Provade med ett sådant lösenord, men tyvärr fungerar inte det heller. En iaktagelse dock är att när jag försöker ansluta första gången så får jag upp alla säkerhetsalternativ med WEP, WPA/WPA2 Personal och WPA/WPA2 Enterprise. Men när den poppar upp igen efter att ha försökt ansluta så kan jag bara välja WPA/WPA2 Personal vilket i och för sig är rätt.

 

Hittade på ett engelskt forum att Ubuntu kan bli förvirrat om man använder det här kortet och har en AP som använder både WPA och WPA2 vilket jag hade. Så jag bytte till endast WPA2 och nu fungerar det ibland(ungefär var tionde försök) för den användare jag skapade vid installationen. Men aldrig för andra användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...