Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur håller batteriet längre?


daniello

Rekommendera Poster

Jag blev besviken igår när jag drog ur strömkabeln och såg att jag hade fulladdat batteri, men att det bara räckte i drygt 4 timmar. Blivit rädd för att jag misskött mitt batteri som bara är 3 veckor gammalt.

 

Har läst på olika webbsidor men tycker inte jag fått fram något klokt svar på hur man underhåller sitt batteri, för att det inte ska slitas ut i förtid. Det enda jag har fått fram är att Apple skriv "drömsiffror" när man pratar om batteritiden. Batteriet håller bara den tid Apple säger, om man har väldigt låg ljusnivån på skärmen och i princip bara har ett ordbehandlingsprogram igång.

 

Mina frågor är nu, har jag misskött mitt batteri eller upplever ni samma sak som jag? Hur ska man använda sitt batteri för längre livstid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr att du får acceptera detta, detta gäller dom flesta batterier för bärbara, pc eller mac spelar ingen roll.

 

Lite kan det dock skilja på, beroende på vilken typ av batteri det handlar om, och då pratar jag om hur många celler batteriet innehåller, ju fler det innehåller desto bättre håller det.

 

Sedan får du ställa in energi-inställningarna så att din dator dra så lite som möjligt, det är i stort allt du kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett test av en bärbar: Surfning på internet

Med Flash aktiverat 3 timmars batteritid

Med Flash inaktiverat 6 timmars batteritid

Normalt har jag Flash inaktiverat även på stationär dator

och det beror inte på energin utan pga jag med

6,5Mbit/s på TP-test

4 kärnig 2,4GHz Intelprocessor

4GB RAM

XP Pro eller någon Linuxrelease märker skillnaden när jag klickar på länkar, det går långsammare med Flash aktivt.

I såväl

Firefox

Seamonkey

Internet Explorer

räcker det med några musklick i webbläsarens inställningar för att aktivera Flash när jag vill kolla nån film

inaktivera annars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne:

Har tidigare använt en Flashblock i Firefox där man med ett musklick kunde trycka på en play-knapp för att kolla tex en film på Youtube. Är det något sådant tillägg du kör, eller är du inne i inställningarna på webbläsaren och blockerar Flash?

 

 

 

Ett batteri mår bäst av att få jobba,,,,så att "cykla" det med jämna mellanrum är bra,

 

Vad menar du med att "cykla" ett batteri, peckapecan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vissa är bara tillverkade att orka 4 timmar, brukar stå ifall du söker upp din dator hur länge batteriet ska hålla.

Vissa datorer drar mer eller mindre, och vissa batterier är tillverkade så att de håller 4-10 timmar.

 

Du kan också ändra inställningar så ditt batteri håller längre, igenom att dra ner prestandan på datorn, vilket kan ge upp till 2 extra timmar om inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni några tips hur man ska sköta sitt batteri, för att inte slita ut det i förtid? Har hört att man kan ta ut det och att livslängden då blir längre, eftersom man använder batteriet mindre. Men jag är skeptiskt till det. Vad har ni för tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du själv konstaterat handlar det väldigt mycket om hur mycket displaybelysning du har på, storleken på skärmen och vad du gör.

Så Du har säkert gjort helt rätt, ingen tillverkare vill ju marknadsföra sina minus...

Fast det här problemet har alla mer eller mindre.

 

Men för att spara batterier rätt avseende livslängd och prestanda ska de tyvärr tömmas helt innan de laddas, de 3 - 4 första laddningarna är det extra viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...//...

Men för att spara batterier rätt avseende livslängd och prestanda ska de tyvärr tömmas helt innan de laddas, de 3 - 4 första laddningarna är det extra viktigt.

 

Batterierna skall inte tömmas helt, utan helst ska dom laddas när det är c:a 20% laddning kvar. Detta gäller Ni/Mh, Li/Jon och dom flesta laddningsbara batterier.

Vid cycling av batterierna gäller samma sak.

 

Förr när det var vanligt med Ni/Cd så kunde man undvika att dessa fick "minne" genom att tömma dessa helt och sedan fulladda dom.

 

[Edit] Lagt till Li/Jon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni några tips hur man ska sköta sitt batteri, för att inte slita ut det i förtid? Har hört att man kan ta ut det och att livslängden då blir längre, eftersom man använder batteriet mindre. Men jag är skeptiskt till det. Vad har ni för tips?

 

Har du en laptop med konstant nätspänning tillkopplad, så kan du plocka ur batteriet för att förlänga batteritiden (sladden ur). Batteriet håller längre om det förvaras laddat till c:a 80%.

Batteriet mår egentligen inte bra av att vara konstant fulladdat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite det här jag menar, nu har det kommit tre svar tack för det. Men har vi blivit klokare? Ni säger lite olika saker. Vad är cycling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cycling eller laddcykla menas att man laddar ur batteriet och sedan laddar upp det - en laddningscykel alltså.

Det optimala är att endast ladda ur det till c:a 20% och sedan ladda det nästan fullt c:a 80-90% av batteriets kapacitet.

 

När man upprepar detta säg 4 ggr, så har man gjort 4 laddnings-cykler. Urladdningen får heller inte gå för fort, alltså inte för mycket strömuttag och ej heller skall batteriet hårdladdas.

 

I vissa moderna elektroniska laddningssystem i tex. vissa datorer, så sköter elektroniken om "max-laddning" på 80% under drift automatiskt. Finns ibland inställningar för laddningen/urladdningen t.om.

 

Laddning av mobiltelefonen är samma sak optimal laddning c:a 80% helst utan att avbryta laddningen, visserligen så klarar Li/Jon batterier avbruten laddning bättre.

Detta är för att förlänga livslängden på batteriet. Att ladda det fullt ibland gör inget,

men som sagt maximal livslängd eller optimal prestanda kortsiktigt - det är valet.

 

Mvh

 

[Edit] Nya batterier skall heller inte laddas ur helt c:a 20% Däremot skall dessa laddas 100% fullt utan avbrott dom 5-6 första gångerna du använder det. Första-gångsladdningen bör ske i 12-15 tim utan avbrott och med avstängd elektronik/telefon/dator som batteriet ev. är kopplat till. Undvik också stark kyla med Li/Jon batterier. Detta lägger grunden för batteriets livslängd och optimala prestanda.

Batteriet når inte sin maximala prestanda förrän efter 10-15 laddningar.

 

Ett batteri som man haft liggandes ett tag, nån månad eller längre - gör man laddcykler enligt ovan med. Detta för att "motionera" igång batteriet igen. Man kan även göra laddcykling på ett gammalt batteri med dålig prestanda - ibland hjälper det lite grann.

 

Ett batteri är egentligen en färskvara som åldras och blir sämre med tiden, så det är ingen större mening att köpa på sig extra "bra att ha" batterier om man inte behöver ha ett extra med sig som man använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min omedelbara närhet och ägo har det funnits bärbara datorer i över tio år. Batterierna har blivit bättre, det är väl det enda säkra jag kan konstatera. Vad som är "rätt" eller "fel" användande går säkert att säga på statistiska grunder, men till stor del är det ett lotteri. Jag använder min dator helt fel enligt många. Den är nästan alltid nätansluten och bateriet laddas oftast bara ur lite varje natt när den står i viloläge och strömen är avslagen. Men mitt batteri är fortfarande jättefriskt efter 2 år. Den förra datorns batteri dog av denna behandling medan den förrförra höll länge.

 

Kontentan är att vad du än gör så finns det ingen garanti för att du lyckas hålla ditt batteri vid liv i många år. Vad det gäller förbrukningen i datorn "just nu" så är skärmen som det har sagts tidigare en tung bit. Använder du den på ett sådant sätt att du kan släcka skärmen efter 2 minuter så använd det. Hårddiskar likaså. Kolla vad som belastar processorn och stäng av det som du inte behöver. En del skit, indexering eller toolbars som kommer med vid vissa installationer ibland suger kraft. Mobilt bredband, bluetooth eller extern hårddisk (eller annan strömslukande USB-grej)?

 

Lycka till!

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
John Stalberg

Ett sätt att leka med batteridöden är att ta ut ett helt tömt batteri och lagra en längre tid. Längden på tiden är okänd variabel men det som dödar batteriet är om batteriet når under en viss spänning. Detta gäller cylomerbatterier som i din MacBook. Sådana batterier dör om de hamnar under en spänning som vanligen ligger en bit under det som motsvarar nyss tömt batteri vid normal batteridrift. Tiden det tar innan batteriet når för låg spänning är antagligen mer än några veckor. Troligen mindre än ett halvår men det är med osäkerhet jag skriver då mitt minne sviker. Alltså i hjärnan, inte RAM! Jag har dödat 1 relativt nytt batteri, nästan helt nytt, och ett 2 år gammalt halvpaj batteri, båda MacBook-batterier (13" svart som också finns som vit).

 

Med MacBook, eller alla Apple batteridrivna MacBook (och MBpro) och iOS har batterier med intelligens för batteriet. Cylomerbatterier är bra på att lagra laddning men behöver viss omtanke, av sådan art att det görs genom on-board-system. Inbygg i batteriet alltså och den sköter laddningen. Vad som den behöver lite hjälp med är kalibrering.

 

Därför råder Apple användare av dessa peodukter att man använder batteriet till dess att det orsakat att device:n stängs av helt. En MacBook ska låtas gå ner i läget där lampan är släkt, vilket nås efter några timmar i sleep-läge med pulserande lampa när sleep-läget orsakats av för lite laddning kvar. När maskinen sedan laddas upp ska detta göras utan avbrott till dess att 100% nås. Detta ger batterilogiken den data den behöver och enligt Apple ska detta göras en gång varje eller varannan månad. Med de ganska glesa tillfällena kan åtmonstone jag göra detta oftare än Apples instruktioner och jag behöver inte bry mig. Jag laddar ut helt ofta nog ändå och laddar då upp helt ofta. En kalenderpåminelse kan kanske vara användbart för vissa?

 

*Edit* Lägger till detta:

 

På MacBook kan man i OS X kolla batteriets kapacitet i "/Applications/Utillities/System\ Profiler.app" där Hardware->Power i Contentsrutan i programfönstret anger lite data:

 

Charege remaining; Fully charge capacity; Condition; Amperega;Voltage; är självföklarande.

 

Cycle count motsvarar hur mycket sammanlagdi användning batteriet erfarit, räknat på 1 = urladdning som motsvarar en urladdning från 100% till 0%. Urladdningsmängd värd just 1 skulle kunna vara: från 100% till 30%, laddar till 90% sen när 20% nås har procentenheterna samlat ihop en Count cycle: 30 + (90 -20) = 30 + 70 = 100% = 1 Cycle count.

 

Värdena, du kan söka (Goooooogle) och jämföra vad andra, som har samma modell som du, har för värden. 'Full charge capacity' lär väl vara i sweet spot för det du undrar, har jag slitit på batteriet eller ej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...