Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med datorköp


znarkz

Rekommendera Poster

Tjenare allihopa!

Har funderat en längre tid och har nu bestämt mig för att köpa en ny dator och skärm. Har tröttnat på min xbox och min bärbara har gått sönder, så därför har jag valt att det ska bli en stationär.

 

Det jag undrar är vad som kan vara lämpligt för mig? Jag vill kunna spela de senaste spelen givetvis utan att det ska lagga, jag vill kunna surfa felfritt(vet dock att inget krävs för det, anyway :) säger det ändå efter som det inte hyser något tvivel om att jag är en nybörjare i branschen. Tankar rätt mycket filmer så vill kunna titta på dem i hd kvalite ( vet att det också hänger på vad man har för skärm, och självklart är det något jag också ska köpa). Vill även bara poängtera att jag vill kunna spela de spelen som tillåter det, online.

 

Har ju fått fet förklarat för mig att ingen dator är bättre än den svagaste komponenten. Jag vill ju ha ett så kraftigt innehåll så att det kan drivas tillsammans. Ingen för mega kraftig processor om det ändå inte behövs för att driva det mindre kraftiga grafikkortet och vice versa. ni förstår säkert vad jag försöker säga här.

 

Jag tänker mig en dator i prisklassen 7- 9 tusen och hoppas att det ska kunna finnas något som passar mig. Behöver alla seriösa råd jag kan få eftersom jag själv inte förstår vilka komponenter som är bäst osv.

 

Tack på förhand alla kunniga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bygga ihop delarna själv eller vill du ha en färdig dator?

Ska skärm, tangentbord, mus och högtalare ingår i de 7-9 tusen du satt som ram? Är det något mer som ska ingå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bygga ihop delarna själv eller vill du ha en färdig dator?

Ska skärm, tangentbord, mus och högtalare ingår i de 7-9 tusen du satt som ram? Är det något mer som ska ingå?

 

tjenare

 

Jag måste absolut ha den färdigbyggd eftersom jag själv inte har en aning om hur man sätter ihop en dator!

 

Och för de 7 - 9 tusen ska bara dator ingå. Sorry jag som är otydlig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antec Three Hundred 545 kr

Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! 575 kr

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 741 kr

500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II 334 kr

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition 1 195 kr

Gigabyte GA-870A-UD3 (*) 858 kr

Gigabyte GeForce GTX 470 OC (*) 2 435 kr

Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 980 kr

Byggnation av dator med valfria delar 795 kr

 

Summa: 8 458 kr

Frakt: 99 kr

Totalt: 8 557 kr

 

 

Jag valde en AMD baserad lösning för att kunna lägga mer krut på grafikkortet. Motsvarande Intel konfiguration, fyrkärnig i5 kostar ca 800 kr mer och ger dig inte mer spelprestanda i denna klassen. Bättre då att lägga mer pengar på grafikkortet.

 

 

Något att fundera på är om du kommer att vilja uppgradera datorn i framtiden. Man kan tänka sig att man byter moderkort och grafikkort markerade med (*) ovan till följande:

 

Gigabyte GA-790XT-USB3 981 kr

Gigabyte Radeon HD68701GB 2149 kr

 

Datorn blir lite långsammare idag, men du har möjlighet att sätta i ytterligare ett HD6870 kort i för att öka på spelprestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antec Three Hundred 545 kr

Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! 575 kr

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 741 kr

500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II 334 kr

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition 1 195 kr

Gigabyte GA-870A-UD3 (*) 858 kr

Gigabyte GeForce GTX 470 OC (*) 2 435 kr

Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 980 kr

Byggnation av dator med valfria delar 795 kr

 

Summa: 8 458 kr

Frakt: 99 kr

Totalt: 8 557 kr

 

 

Jag valde en AMD baserad lösning för att kunna lägga mer krut på grafikkortet. Motsvarande Intel konfiguration, fyrkärnig i5 kostar ca 800 kr mer och ger dig inte mer spelprestanda i denna klassen. Bättre då att lägga mer pengar på grafikkortet.

 

 

Något att fundera på är om du kommer att vilja uppgradera datorn i framtiden. Man kan tänka sig att man byter moderkort och grafikkort markerade med (*) ovan till följande:

 

Gigabyte GA-790XT-USB3 981 kr

Gigabyte Radeon HD68701GB 2149 kr

 

Datorn blir lite långsammare idag, men du har möjlighet att sätta i ytterligare ett HD6870 kort i för att öka på spelprestandan.

 

Mycket intressant inlägg! tack för tipset! Varifrån kan man då beställa en dator med dessa komponenter? Vill ju ha den ihopsatt när jag får den. Och jag vill mycket väl kunna uppgradera den i framtiden, trots att det jag nu köper självklart ska hålla ett tag framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry. Hade skrivit att jag plockade ihop den på inet.se, men måste ha lyckats klippa bort det på något sätt. :)

 

I grunden är det inga konstiga delar. Vill du handla från något annat ställe så bör du kunna hitta samma delar där och skulle det vara något du inte hittar så kan säkert någon här hjälpa dig med ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färdigbyggd

http://www.inet.se/artikel/1517090/inet-taurus-experienced-gamer

det är rätt stor skillnad mellan 240 och 450 och 460 så jag skulle ta ovan med 460 grafikkort.

nedan summa fps från några spel, ett enkelt summavärde för jämförelse.

240=108fps 250=169fps 460=280fps dvs nästan dubbelt så snabbt som 250

 

http://www.tomshardware.com/charts/2010-gaming-graphics-charts-high-quality/Sum-of-FPS-Benchmarks-1680x1050,Marque_fbrandx876,2488.html

 

inet's Taurus alla

http://www.inet.se/kategori/84/speldator/464/taurus?sort=price

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...