Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med bra affärsideer


datanorden99

Rekommendera Poster

Hej!!!

 

 

detta kanske inte hör hemma på det här forumet men endå......

 

 

jag skulle behöva lite hjälp med bra affärsideer. men det får inte vara allt för svårt för jag är bara 15.

 

jag skulle vilja starta eget men jag behöver en affärside. och jag är ingen tänkare.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är 15 år som du skriver, så undrar man vad du kan i teorin och praktiken?

 

T.ex hur många MCSE har du, och i vilka ämnen?

Hur mycket praktik har du i dessa i så fall, och i vilka språk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.ex hur många MCSE har du, och i vilka ämnen?

Hur mycket praktik har du i dessa i så fall, och i vilka språk?

Men kom igen nu, grabben e femton år. Hur och varför skulle han ha någon MCSE-titel öht?

Varför skulle man redan vid femton års ålder ha snöat in på en tillverkares teknologier och certifieringar?

Dessutom så är MSCE den gamla generationens certifieringar, se här för de som nu gäller.

 

nilzzoncom, tyvärr har jag inte direkt några bra och passande affärsidéer att dela med mig av till dig men jag tycker att det är kul att du har drivet.

Det behövs fler unga med entreprenörsanda!

 

Dock så bygger de allra flesta framgångssagor på att man har en egen idé som man utvecklar till något bra. Det gäller, som gästen är inne på, att fundera på vad man är bra på och tycker är roligt. Förhoppningsvis kan man där hitta något som man kan göra som andra efterfrågar.

Det gäller också att när man är så pass ung att börja smått. Det är mycket annat man skall hinna med; skola, familj, vänner, fritid med mera.

 

Företagande är i Sverige dessutom förknippat med rätt mycket byråkrati och administration som de flesta däribland jag tycker är mycket tråkigt och kreativitetshämmande. Därför behöver du skaffa dig hjälp med sådant. En mentor eller rådgivare som kan stötta dig både med detta och med utvecklingen av dina idér och din verksamhet. Du kanske kan fråga din SYO-konsulent, eller vad de heter nu förtiden, o m tips och vägledning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Specificera vad det är du är bra på.

För att starta eget behöver man först och främst vara bra på att driva företag.

Det inkluderar bland annat att kunna snacka för sig själv och sälja in sin idé, knyta kontakter och vara framåt.

 

Sen har jag ett tips...

Ju mer du funderar och klurar på idéer, desto bättre blir du på det och du får fler idéer. Det är sant.

Börja med att hålla utkik efter sånt som är ett problem, eller något som skulle kunna göras enklare.

Viktigast av allt: ifrågasätt det som redan finns. Om du ser en idé, fundera över vad som är bra med den och hur den kan göras bättre.

 

En lyckad affärsidé är ett hjälpmedel som fyller ett behov.

Det svåra är att hitta eller komma på behovet, det är inte alltid uppenbart.

Jag föreslår att du går till biblioteket och lånar en bok om affärsidéer eller företagande.

Det finns bra böcker som är anpassade för ungdomar och inte så krångliga.

 

Till sist: det finns tusentals affärsidéer som andra kommit på och det är bara att ta för sig,

bland annat på:

http://www.creativitypool.com/

 

Lycka till!

/ samuelviking

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...