Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera Chrome


Skrutt

Rekommendera Poster

Hej!

 

På grund av de utbasunerade säkerhetsluckorna i Chrome så försökte jag under helgen uppdatera denna webbläsaren på min Netbook. Först försökte jag bara uppdatera genom att gå in på "Om...", men där bara sökte webbläsaren efter uppdateringar utan att någonsin bestämma sig för om det fanns eller inte. Efter ett par frustrerade försök, samt en helt lyckad uppdatering på en annan dator, bestämde jag mig för att avinstallera min nuvarande Chrome-version från Netbooken och därefter försöka installera på nytt. Avinstallationen gick bra, men när jag försökte installera webbläsaren på nytt så hängde sig bara installationen (se bild) så fort jag klickade på "kör". Som på bilden ser det ut även om jag låter "installationen" få fortsätta i någon timme. Nu har jag lyckats uppdatera Chrome på flera andra datorer, men just på min Netbook verkar detta vara stört omöjligt. Vad är det som är fel?

post-47790-1288068368,24_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag sitter på jobbet just nu, och Netbooken ligger hemma. Men jag kan inte minnas att jag installerat något annat Googleprogram på den mer än Chrome samt några tillägg till Chrome, jag försöker hålla den väldigt ren. Dock har jag för mig att jag i slutet av förra veckan bockade ur Google Updater (och var det kanske även Google toolbar) i msconfig.

Kan det spela roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja Updater har en funktion ihop med Chrome, och om den inte hittar Updater kan Chrome bli lite tokigt.

Bocka i den tillbaka i msconfig och prova igen.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle det kunna ställa till det även nu, när jag har avinstallerat Chrome?

 

Lite intressant är att på min jobbdator, där jag inte har haft några problem med att uppdatera, är också Google Updater urbockad....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har råkat ut för båda scenariona tidigare.

Markera Google Updater i msconfig igen, starta om datorn i Felsäkert läge med nätverk och prova.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är Google Updater ibockad igen, och jag har testat felsäkert läge med nätverk. Men det blev samma resultat då med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

några länkar att prova sig fram i.

Felkod 12,tyckte jag verkade som en väg framåt.

Felkod, error 12:

http://www.google.com/support/chrome/bin/answer.py?hl=en&answer=141430

 

Övriga felkoder:

http://www.google.com/support/chrome/bin/topic.py?hl=en&topic=19229

 

Alternativ installation:

http://www.google.com/support/installer/bin/answer.py?hl=en&answer=126299

 

Beklagar att jag inte hittat en direkt lösning på ditt problem.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja det verkar vara ett märkligt problem det här...

 

Din första länk föreslog att man kunde kontrollera att det inte var utrymmesbrist, att man skulle stänga av virusprogrammet samt att man kunde testa att byta tempdir. Inget av dessa 3 förslag funkade. Den alternativa offlineinstallationen fungerade inte heller. Men jag skall se om det finns något mer tips på din mittenlänk med övriga felkoder som kanske kan hjälpa. Det märkliga är att jag aldrig får någon felkod, installationen står bara och tuggar utan att komma någonvart.

 

I vilket fall är jag tacksam för den hjälp du har försökt att ge så här långt. Egentligen skulle jag ju bara kunna strunta i Chrome och välja en annan webbläsare, men det är just sådana här bekymmer som jag har så svårt att släppa. Det är ju så retligt :)

 

Förresten, om jag nu inte har Chrome installerat längre, vad tror du då skulle hända om jag även avinstallerade Google Updater? Så att datorn blir helt ren från Google-produkter innan jag gör ett nytt försök, tänkte jag...

 

/Pernilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar helt sjukt, men nu är det ju datorer och programvaror som vi talar om :D

 

Tipsen under de övriga felkoderna kunde inte heller hjälpa mig. Jag startade om datorn i felsäkert läge och försökte köra standaloneinstallationen igen - och då fick jag plötsligt upp ett felmeddelande - Wohoo, äntligen något att gå på! Jag googlade på felkoden och hamnade på googles supportforum. Långt ned i tråden fann jag tipset att installera firefox, sätta FF till standardwebbläsare och pröva att installera från FF istället. Jag mumlade tyst för mig själv att om det inte fungerar med explorer eller Opera, så vore det väl märkligt om det skulle göra någon skillnad med Firefox. Men som tur var installerade jag ändå FF och testade, och plötsligt kunde jag utan bekymmer installera Chrome på datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...