Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemmabio problem


cisso

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har köpt en ny tv, Sony KDL-40EX402AEP. Jag passade på att köpa ett hemmabio system också Avant HT-SS200. Jag har även viasat box Pace DS-250 NV.

 

Nu till problemet. Jag får inte att hemmabio att funka på tv signalen. Jag har testat mig fram lite hur som.

 

Men jag skriver lite vad för in/ut utgångar det finns.

 

TV Sony KDL-40:

4 HDMI

2 scart (RGB)

A/V-ingång (3xRCA),

Analog ljudingång (PC/DVI)

antenn

Optisk digital ljudutgång

 

 

hemmabio Alvant HT-SS200:

Koaxial ljudutgång

HDMI

Scartutgång

analog ljudutgång (2xRCA)

analog ljudingång (2xRCA)

 

Boxen Viasat:

Scart

Optisk digital

Ljudutgång RCA (Röd/Vit L/R Stereo)

 

Det är vad för in/utgångar det finns att leka med.

 

Jag testade att koppla HDMI mellan TV hemmabio sen mellan boxen och tv går en scart. Mellan boxen och bion koppla en scart.

 

Men det funkade inte så bra. Hemmabio funkar att köra med dvdn men när jag vill ha ljudet till tv hörs det inget i högtalarna.

 

Är det någon som har tips på hur jag ska koppla?

 

MVH

Sandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte ta reda på så mycket fakta om din hemmabio, tyvärr.

 

Det du vill, antar jag, är att koppla så att du får ljud ur hemmabion när du tittar på sändningar via din digitalbox.

 

Då skulle man vilja använda optiska utgången på digitalboxen till hemmabion men din anläggning har ingen ingång för detta av vad jag kan se. Tyvärr, inget flerkanaligt ljud från digitalboxen då.

 

Enda alternativ som då finns är analog 2xRCA, dvs stereo och då tar du lämpligen detta ljud från digitalboxens utgångar till hemmabions motsvarande ingångar. Boxen borde sända ljud, nu är det bara en inställning i hemmabion på vilken kanal den ska ta in ljud.

 

Inte för att du ber om det men min slutsats är att du bör, om du kan, returnera hemmabion och köpa en ny som kan ta in flerkanaligt ljud.

 

ja, i korthet enligt:

DVB -> RCA -> Hemmabio

DVB -> SCART -> TV

Hemmabio -> HDMI -> TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte koppla in ljud via en scartutgång.

 

Ganska vanligt problem med billiga hemmabiopaket. De är inte gjorda för att ta in ljud från andra källor utan stödjer bara surroundljud från den egna DVD-spelaren.

 

På din modell verkar man kunna koppla in 2-kanaligt ljud via RCA. Antingen använder du den möjligheten, eller så får du skaffa en ny hemmabio som har ingångar. Har inte din digitalbox ljudutgång via RCA kan du plocka ljudet från en Scartkontakt via en Scart -> RCA adapter. På adaptern finns även kontakter för video, men de kan du helt enkelt låta bli att koppla in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki. Så det ligger till så. Då är det inte så konstigt att det inte funka.

 

Men det lutar åt att jag lämnar tillbaka hemmabio.

 

Men vet något ett någorlunda bra hemmabio system som skulle funka som inte kostar mer än 3-4 000.

 

Vad är det jag ska titta efter för att det ska funka. Vad för in/utgångar behövs för att det ska bli lite ljud i högtalarna med tv.

 

Alla tips är bra idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, Dustin har ju detta till bra pris:

http://www.dustinhome.se/pd_5010469783.aspx

det uppfyller dina krav vill jag tro men hur bra det är vågar jag inte go i god för. men det har en Toslink ingång ivartfall.

Annars är det svårt att råda, du får leta:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=2

 

Letar lite själv men det finns ju inga som passar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det ett problem att hitta? Kraven jag kan se är:

5.1 ljud eller bättre

en optisk digital ingång

HDMI utgång

 

Prisjakt

 

 

LG systemet på Dustin är bara 2.1. Personligen skulle jag inte köpa ett hemmabiosystem för 2000 kr. Runt 4000 kr och uppåt skulle jag kunna tänka mig att börja kolla med tanke på att du verkar titta på ett komplett system. Själv gav jag 10k för ett ganska basic hemmabiosystem i lösa delar för ett par år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det ett problem att hitta? Kraven jag kan se är:

5.1 ljud eller bättre

en optisk digital ingång

HDMI utgång

 

Prisjakt

 

 

LG systemet på Dustin är bara 2.1. Personligen skulle jag inte köpa ett hemmabiosystem för 2000 kr. Runt 4000 kr och uppåt skulle jag kunna tänka mig att börja kolla med tanke på att du verkar titta på ett komplett system. Själv gav jag 10k för ett ganska basic hemmabiosystem i lösa delar för ett par år sedan.

 

Sant, my bad.

 

ed: Ett problem med Prisjakt är att det ofta fattas egenskaper där.

jag har två krav, ena att det ska finnas koax eller HDMI in samt en optisk in.

Önskemål DLNA.

Inte ofta de är ifyllda där.

ed2: å andra sidan är inte butiker på nätet alltid så värst bra på att upplysa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ed: Ett problem med Prisjakt är att det ofta fattas egenskaper där.

jag har två krav, ena att det ska finnas koax eller HDMI in samt en optisk in.

Önskemål DLNA.

Inte ofta de är ifyllda där.

ed2: å andra sidan är inte butiker på nätet alltid så värst bra på att upplysa.

Håller med. Man kan inte få allt. :)

 

Såg att det var satt en budget på 4000kr. Tycker att du ska försöka komma så nära budget som möjligt. Köp inte ett system för 2000kr. Man får vad man betalar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki.Jag tror jag förstår.

Jag ska titta runt lite.

 

Jag hittade ett alternativ. Det är inte det bästa kanske men det ser ut att funka för de kraven jag har. Jag har rätt litet vardagsrum. Sen bor jag i lägenhet så man kan ju inte spela för hela huset.

 

 

transparent.giftransparent.gif Sony DAV-DZ260

 

Vad tror ni om det alternativet?

 

Jag tackar så mycket för all hjälp ni har jätt mig. Jag är rätt grön på detta området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på vilka krav man har. De som har recenserat produkten på Prisjakt verkar ju i huvudsak nöjda.

 

Man kan dock notera att paketet kostat runt 2000kr och under vissa perioder även en bit därunder, se historiken på Prisjakt, så 1800kr är kanske lite i överkant för ett begagnat system. Det står att han använt det fem gånger, men vem vet vad det i själva verket varit med om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo. Jag tyckte det också. Men Jag hitta ett begagnat på blocket för 1000 men det kan man nog få ner lite.

 

Men det ser rätt hyfsat ut. för det systemet väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig provat det systemet specifikt. Det har ju däremot de som skrivit recensioner på Prisjakt. Man kan ju även prova att Googla efter professionella recensioner för att få mer kött på benen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, det är svårt att råda. Det är ett billigt system även det där men det uppfyller å andra sidan dina krav.

 

Jag säger: Försök pruta ned det 100-200 kr mot att du hämtar det, testa och lev med det i några månader och är du missnöjd sätter du ut en annons på blocket.

 

Som killen jag mötte på en skidsemester. Han köpte ett par begagnade skidor, rustade upp dem, använde en vinter, sålde vidare. En kostnad per år på vanligtvis några hundralappar som max för honom. Istället för att hyra skidor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ingen.

 

har pratat med personen som ska sälja nu. Hon kunde gå ner i pris för sakerna. Ska iväg ikväll och titta på det.

 

Jag tackar för tipsen.

 

Förresten nu när jag ska koppla så skulle jag koppla så här väl?

 

TV - HDMi - hemmabio

boxen ut- optik kabel - hemmabio in

boxen - scart - tv

 

Hoppas det löser sig nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Har varit och hämtat det nu. Jag fick ge 700 kr för det. Det kan det ju vara värt. :)

 

Det är inkopplat och allt nu. Det låter bra om det och tv kom in också.

 

Jo hade jag inte hittat detta så var jag inne på att köpa det också.

 

Jag tackar så mycket för hjälpen. Det var snällt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...