Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös anslutning av dator till TV


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Hej!

 

Har nyligen köpt en Samsung TV (LE40C635K1W), som kan anslutas till trådlöst nätverk via en USB-adapter som Samsung tillhandahåller.

 

Fråga 1: Kan jag ansluta min stationära dator till TVn om jag skaffar en trådlös USB-adaper ex. D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter eller måste jag också ha en router?

 

Fråga 2: Vad kan jag göra i en sådan uppkoppling? Streama egna videor, musik, YouTube o.dyl?

 

Erkänner att jag inte riktigt har kläm på hur tvfabrikanternas lösningar är tänkta att användas och tycker mej inte heller få särskilt mycket hjälp i manualerna, så var gärna övertydliga i ev. svar!

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha både en USB adapter till din TV och en trådlös router. Det är inte säkert att D-Link adaptern fungerar i TV'n. Du måste välja en USB adapter som TV'n har stöd för. I värsta fall ska det vara en speciell som bara Samsung säljer.

 

Väl på nätverket så stödjer TV'n DLNA. DLNA är ett protokoll för att streama film, musik och bilder från din dator till TV'n via nätverket. Det finns olika program som stödjer DLNA, men just när det gäller Samsungs TV så behövde de i alla fall tidigare en speciell programvara på din dator. Kort och gott går det till så att du lägger upp ett bibliotek med tillgängliga filer på datorn som du sedan kan bläddra bland på TV'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack, gip!

 

Precis vad jag efterlyste. Väl värt poäng. Ytterligare investeringar måste tydligen till. TV-adaptern måste vara Samsung-specifik enl. försäljaren. Återkommer när installationsproblemen hopar sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle avråda dig från att gå ner denna vägen. Jag har en TV från Sony med nätverksstöd och har pillat en hel del med att få DLNA att funka. Det är inte så svårt att få igång, men det funkar inte smidigt så det har slutat med att jag inte använder det. Jag kan inte säga att jag är missnöjd med TV'n, men nätverksstödet var något jag aktivt sökte och så här i backspegeln hade jag nog kunnat köpa en billigare TV utan nätverksstöd och varit lika glad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej igen!

 

Låter ju inte särskilt uppmuntrande. Skulle problematiken kunna lösas via investering i en separat trådlös mediaspelare och HDMI-sladd till TVn?

 

Kanske dags att formulera den slutliga frågan: Vilken är den bästa/säkraste lösningen för att streama material från datorn till TV? Hur ser det ut hemma hos forummedlemmar som sitter nöjda med sin lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en så kallad HTPC, dvs en vanlig dator kopplad till TV'n samt till en ljudanläggning. HTPC'n har Windows 7 och på den kör jag tex XBMC och Spotify. Det är en kille som jobbar med att integrera Spotify i XBMC. Om det funkar bra så kan det hända att jag kommer att börja köra XBMC Live (Linux baserad) på HTPC'n instället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...