Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Icke uppdaterat RAM-minne efter installation av Windows 7


datorankan

Rekommendera Poster

Jag installerade nyligen windows 7 på min stationära ASUS dator. Datorn är utrustad med 4 GB RAM men eftersom att jag körde på 32bit XP innan fick jag bara ut halva kapaciteten. Nu vill jag utnyttja det extra minnet för bättre flyt.

 

Hur gör jag? Är det drivrutiner som behöver uppdateras?

 

 

 

MVH

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vilket Windows har du nu, 32 eller 64 bitars?

I 32 bitars får du använt max. 3,3 Gb av 4Gb installerat.

Systemet kan också ta en del.

Skriv resmon, i sökrutan, klicka på sökresultatet, sedan fliken Minne och en bild liknade denna syns

Mvh

Mats H

post-71618-1288011032,07_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du utnyttja alla 4GB så måste du köra en 64bit version av Windows. Tänk på att om det är en dator med inbyggd grafik så använder grafikkortet ofta en del av minnet och då får du inte ut exakt 4GB hur du än gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 32-bitars dator hanterar alla 4GB av ditt RAM-minne, men en del av det är reserverat till hårdvara.. Dvs hårdvara som t.ex. ditt grafikkort..

denna del är inte användbar för Windows operativa del och "syns" därmed inte..

 

M.a.o. så används allt av alla 4GB, men windows och dess program kan aktivt använda 4GB minus det som reserverats till hårdvara..

 

Det är inte så att visst minne ligger outnyttjat som många vill få det att låta som..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att visst minne ligger outnyttjat som många vill få det att låta som..

Jo, just så är det faktiskt. Ett 32bit OS har som standard bara möjlighet att adressera 4GB minne. Precis som du säger så tas en del av det adresserbara minnet upp av andra enheter i datorn. Den största boven är ett separat grafikkort med eget minne som kan uppta flera 100MB av adressutrymmet.

Det minne som tas upp av dessa enheter får de facto till följd att delar av ditt internminne döljs och ligger oanvänt utan att kunna utnyttjas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade nyligen windows 7 på min stationära ASUS dator. Datorn är utrustad med 4 GB RAM men eftersom att jag körde på 32bit XP innan fick jag bara ut halva kapaciteten. Nu vill jag utnyttja det extra minnet för bättre flyt.

 

Hur gör jag? Är det drivrutiner som behöver uppdateras?

 

 

 

XP 32bitar skall kunna nog kunna utnyttja "nästan " 4GB s minne.Om det ej gjort det beror det troligen på begränsningar i moderkortet.

Det var förr ej ovanligt att en dator ej kunde utnyttja mer än 2GB

Uppgradering till Win 7 lär ej hjälpa.

Vad heter datorn? Man kan då kolla i en minneskonfigurator vad som rekommenderas för din dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först Tack för hjälpen.

 

Mats:

 

Jag gick in och kollade. Såhär såg det ut

 

namnlsl.jpg

 

Som jag ser det har jag bara 2 GB RAM installerat. Jag kör Windows vista 64x så det bör inte vara några problem.

 

LARSAS:

 

Hur fungerar begränsningarna i moderkortet?

 

 

 

Tack på förhand,

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS vad menar du med datorns beteckning? Inte så kunnig när det gäller sånt här, så behöver lite extra hjälp, hehe.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats: Läste genom tråden men de verkade diskutera XP vs vista vs W7 mer än "Memory remapping". Förstod inte riktigt vad du menade att jag skulle ta del av i tråden.

 

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan läst den tråden. Saken är den att det står inte att jag har 4GB ram installerat.

 

namnlsjk.jpg

 

I tråden du länkade har de redan installerat sitt RAM men får inte ut lika mycket, om du förstår vad jag menar. På deras RAm står det då "4,00 BG (3GB used)", eller något liknande.

 

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...