Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dator startar inte efter ny partition

Peter_Carlsson

Recommended Posts

Peter_Carlsson

Hej,

kalla mig gärna idiot för jag vet inte hur dum man får vara.

Av någon dum anledning gjorde jag en partition på 20GB, av min 1TB, och aktiverade partitionen. Som om inte det vore nog så är den helt formaterad och markerad som primär. Vad detta i efterhand betyder är att den partitionen, som datorn kanske tror bestämmer, helt saknar operativsystem.

Nu går datorn inte att starta. Inga F-tangenter hjälper, ingen installations-cd hjälper. Datorn har innan fungerat problemfritt med Windows 7 (innan jag började fingra dvs.).

Finns det någon programvara man kan använda för att komma in i datorn och eventuellt avaktivera partitionen? Tips?

Om det finns någon här ute som har en genialisk lösning på detta så vore jag otroligt tacksam!

Mvh

Peter

Ladda ned Ultimate Boot CD eller Hirens Boot CD och ta bort eller inaktivera den nya partitionen och se om det räcker. Kanske även sätta den gamla installionspartitionen som aktiv/primär. Torde finnas verktyg på båda kan fixa detta.

Annars kan du kanske starta upp datorn med Windows CDn och reparera varvid Windows upptäcker installationen och ser till att rätt partition är aktiv.

Peter_Carlsson

Ladda ned Ultimate Boot CD eller Hirens Boot CD och ta bort eller inaktivera den nya partitionen och se om det räcker. Kanske även sätta den gamla installionspartitionen som aktiv/primär. Torde finnas verktyg på båda kan fixa detta.

Annars kan du kanske starta upp datorn med Windows CDn och reparera varvid Windows upptäcker installationen och ser till att rätt partition är aktiv.

Hej,

tackar för de snabba svaren och tipsen!

Jag har nu prövat med Ultimate Boot, Hirens Boot, W7 installations-cd och Windows 7 Repair CD. Datorn vägrar verkligen ladda, inget av detta fungerar.

Mvh

Peter

Peter_Carlsson

Kan datorn starta från en CD-skiva om du kopplar bort hårddisken?

Hej Cecilia, tackar så mycket för tipset! Jag har provat det nu 10ggr med vardera skiva (olika boot- och installationsskivor) jag har men det fungerar inte heller. När installations-cd:n är i så surrar den iaf riktigt ordentligt och det känns på något vis positivt. Läste på någon tråd att man ev kunde pröva ta ur batteriet ett tag, men jag är rädd att jag förstör kretskortet med min otur.

Mvh

Peter

Hej, du kanske har löst ditt problem. Om inte kanske du kan prova detta. Du behöver tillgång till en hårddisk med ett operativsystem, d.v.s. inte din egen. :)

Koppla in den och gå in i Bios och gör den till startdisk. Du måste ha din hårddisk inkopplad också.

Sedan gör du så här: Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-Datorhantering-Diskhantering. Hitta din hårddisk. Högerklicka på den partition du gjorde och välj "ta bort volym"

En sak, är den markerad som "system" också kanske det inte går.

Hej Cecilia, tackar så mycket för tipset! Jag har provat det nu 10ggr med vardera skiva (olika boot- och installationsskivor) jag har men det fungerar inte heller. När installations-cd:n är i så surrar den iaf riktigt ordentligt och det känns på något vis positivt. Läste på någon tråd att man ev kunde pröva ta ur batteriet ett tag, men jag är rädd att jag förstör kretskortet med min otur.

Mvh

Peter

Eftersom datorn inte fungerar ens när hårddisken inte sitter i så beror det knappast på din ändring med partitioner.

Kommer BIOS-bilden (loggan) upp eller har du bara svart skärm?

Kan du gå in i BIOS?

Peter_Carlsson

Nej BIOS kommer inte upp, jag kan heller inte ta mig in i BIOS. Skärmen är helt svart. Men skärmen fungerar som den ska, jag använder den nu med annan dator.

Peter

Inte ens BIOS...

Kommer det något pip från datorn? Något ljud alls?

Jag skulle

1: Försöka nolla BIOS. Antingen genom att ta ut BIOS-batterier i 15 sekunder eller genom att korta några specifika kontakter på moderkortet.

2: Om detta inte hjälper börja plocka ur delar ur datorn. En klassiker är grafikkortet då BIOS kommer skrika högt om det kommer så långt i sitt POST-test. Minnen en annan krets som går att ta ur med samma resultat.

Har har jag förstått det hela korrekt? Du har alltså en helt fungerande dator som du skapar en ny partition på och råkar göra denna till den aktiva primära partitionen. Efter detta startar datorn inte alls, inte ens BIOS kommer igång, inget pip bara fläktar och hårddiskar som varvar upp?

Varför skrev du då inte det från början? Att du ändrade på hårddisken har inget med övriga problem att göra skulle jag tro, bara en olycklig omständighet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...