Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Malware doctor igen


Peraxel

Rekommendera Poster

Hej!

Vi fick in Malware Doctor (M D) i början av september och den datorn har stått orörd sedan dess. Efter att ha läst på lite kände jag mej mogen att försöka bli av med detta elände. Datorn är en utköpt hyrdator med Windows XP Pro (system-CD finns).

När jag startar upp datorn verkar allt fungera normalt men när jag kommer till inloggningsskärmen får jag upp ett meddelande "Det här exeplaret av windows är inte aktiverat etc" i listen nere till höger. Om jag ignorerar detta och försöker logga in får jag ett felmeddelande:"Det gick inte att verifiera det här exemplaret av windows som ett äkta exemplar och du har ännu inte löst problemet. Du har inte längre rätt att ta del......etc.... Om du vill skydda ditt exemplar av windows klickar du på Lös nu". Det finns också ett val "lös senare" som jag i min misstänksamhet väljer. När jag sedan försöker logga in loggas jag ut eftersom "windows inte är aktiverat". I felsäkert läge får jag samma meddelande om att windows inte är aktiverat med tillägget att det inte går att aktivera i felsäkert läge.

Har jag rätt när jag förmodar att det är M D som ligger bakom eller har det någon betydelse att datorn vilat i över en månad? Vad händer om jag aktiverar windows igen? Vad händer om jag följer uppmaningen i felmeddelande och klickar "lös nu"? Finns det någon lösning där ute?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du/ni något på datorn som du vill rädda undan?

I detta läge, så går det förmodligen att med t.ex en bootcd som innehåller Antivirusprogram att ta sig in och börja rensa, alternativt med Puppy Linux för att rädda filer från hårddisken.

http://www.freedrweb.../livecd/?lng=en

http://www.alltomwin...__1#entry158891

 

I andra hand har du ju ett enastående tillfälle att skaffa dig en nyinstallerad XP installation, genom att formatera hårddisken och installera om.

Återkom gärna med ev. frågor och ditt val!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du/ni något på datorn som du vill rädda undan?

I detta läge, så går det förmodligen att med t.ex en bootcd som innehåller Antivirusprogram att ta sig in och börja rensa, alternativt med Puppy Linux för att rädda filer från hårddisken.

http://www.freedrweb.../livecd/?lng=en

http://www.alltomwin...__1#entry158891

 

I andra hand har du ju ett enastående tillfälle att skaffa dig en nyinstallerad XP installation, genom att formatera hårddisken och installera om.

Återkom gärna med ev. frågor och ditt val!

Mvh

Mats H

 

Hej Mats och ursäkta sent svar (jag trodde att jag valt mailnotifiering om svar på tråden-måste kolla detta).

Det är sonen som har filer på datorn och jag vet att han han vill behålla en del. Jag skall testa någon av dina länkar och återkommer. Vad tror du om mina frågor, ja förutom den sista?

Hälsningar

Peraxel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

att trycka välj Aktivera och vill du lösa problemet nu, kan vara en chanstagning, och åtkomsten till Windows försvinner!

Mitt råd är, plocka ut era filer, dokument, bilder, musik och film. Inget annat.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Efter att ha låtit dr Web scanna datorn och gjort ett cure -försök (jag är inte säker på att jag gjort helt rätt inställningar) utan framgång, satsar vi nu på att spara filer till en extern hårddisk m Puppylinux och göra en ny ren XP installation därefter. Några goda råd inför detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

fick du något svar på vad som Cureit hittade, om något?

Följ PuppyLinuxguiden nogrannt, om du har några frågor runt den så återkom.

Formatera din hårddisk med hjälp av Windows XP skivan, lämna inte kav de gamla partitionerna, om det finns flera än C:\

Så fort du du är klar med Windows XP skivans installation och skall ut på internet, se till att ha en Brandvägg och Antivirusprograms installationfil redo.

Installera dessa före du går på Windows Update för att slutföra installationen.

Rekommenderar också att ha Malwarebytes redo som installationsfil i det läget.

Hittas här: Malwarebytes' Anti-Malware

Annars bara att köra.

Dyker ngn fråga upp så återkom.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...