Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej koppla upp ny dator till nätverket trådlöst - men via kabel


embla

Rekommendera Poster

Hej!

Har inhandlat ny dator till familjen som skall kopplas upp trådlöst mot vårt nätverk, Dlink. Vi kör i övrigt Tele2 och har en ThomsonB5B9B8 som modem.

Datorn, en Acer Aspire, får bara 'Det går inte att ansluta till...' när vi försöker ansluta trådlöst till nätverket. Har testat via kabel här hemma och då fungerar det att ansluta via vårt nätverk.

Har också kopplat upp datorn trådlöst hemma hos en kompis i deras nätverk och då har det fungerat.

 

Vad kan vara fel?

 

Mycket tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar! :)

Men hur gör vi det? :unsure:

Vi har redan ett par datorer kopplade till routern som fungerar trådlöst. Vi har inte ändrat något på routern i och med att vi köpte en ny dator. (Vet ej vad jag skall ändra.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det bör vara aktiverat eftersom vi har fått datorn att fungera på ett annat trådlöst nätverk (hos en kompis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta cmd (Start > skriv cmd > välj cmd) och skriv ipconfig /all, tryck Enter. Högerklicka och välj Markera allt > högerklicka igen. Klistra in listan här, så får vi se vad det trådlösa kortet har för data.

 

Kolla också att du inte råkat stänga av den trådlösa kommunikationen. Det brukar finnas en knapp ovanför tangentbordet, eller nån tangentkombination för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW!!!! Det fungerar nu!!! :D:thumbsup: YES!!!

 

Som vi har slitit våra hårstrån över detta hemma!

 

Jag klistrade först in allt från CMD, slog därefter av/på det trådlösa nätverket via Launch manager. Skickade svaret. Tänkte lite och TESTADE att koppla upp mig på nytt och vips! var problemet förpassat till de sälla jaktmarkerna!

 

Min man har tidigare testat att slå av/på, men det har inte hjälpt. Vet ej vad som gjorde det den här gången men nu fungerar det! SKÖNT!

 

Tack alla för tipsen som hann komma in!

Är så glad över alla hjälpande själar därute!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är mycket riktigt inte ansluten (frånkopplad) till något nätverk.

 

Windows 7: Tryck

Start > Kontrollpanelen > Välj nätverksstatus och -åtgärder > Anslut till ett nätverk

 

eller klicka på stapelikonen för trådlöst nätverk i systemfältet nere till höger.

 

Finns ditt nätverk med i listan? I så fall, klicka på det och tryck Anslut. Ange Säkerhetsnyckel.

 

EDIT: Det ser kanske konstigt ut med detta svar, men det beror på att du som du skriver, först hade listat svaret från ipconfig /all och sedan redigerat det.

 

Skönt iaf att du fick igång datorn till slut, och tack för poängen :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...