Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL uppkopplings problem!


lill87

Rekommendera Poster

Internet är extremt ostabilt och crashar hela tiden, ibland kan det ta 5 sekunder mellan varje crash och ibland en timme. Det är även extremt mycket störningar i telefonen, man hör massa brus i bakgrunden hela tiden. Internet crashar även när man ringer eller tar emot samtal.

 

ADSL splittern sitter korrekt i första telejacket, och har även testat utan att ha en telefon inkopplad, internet crashar ändå hela tiden. Har också testat med att bara ha telefonen inkopplad i första telejacket, för att testa så att det inte störs av splittern eller modemet, resultatet blir samma, ett starkt brus hörs i luren. Jag har även testat byta telefon och splitter, men med samma resultat.

 

Detta hände helt plötsligt i onsdags natt, och jag har inte ändrat eller flyttat på något. Jag märkte att internet började crasha hela tiden och när jag tänkte ringa till internet operatören så hörde jag starka brus i luren.

 

Har pratat med supporten på glocalnet och dom gjorde en mätning på telefonlinjen och hittade inga fel. Dom testade även göra en mätning på bredbandet och märkte bara att internet crashade hela tiden, men kunde inte hitta några fel från deras sida så dom skulle skicka ut en tekniker.

 

Operatör: Glocalnet, 24mbit.

 

Modem: D-Link DSL 320T.

 

Router: D-Link DIR-655.

 

Telefon: Philips CD-650.

 

 

Om någon har några förslag på vad det kan vara eller lösningar på detta skulle jag bli otroligt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skulle skicka en tekniker, förhoppningsvis kan han hjälpa.

 

men som alltid är ett knep att minimera felkällorna på din sida.

 

Dvs koppla bort allt från modemet, koppla bort alla telefoner och ge modemet och internet en så störningsfri miljö som möjligt.

Anslut sedan datorn direkt till modemet.

 

Men antagligen hjälper inte detta utan det som krävs är att en tekniker kommer på plats och mäter upp hur ADSL-signalen tar sig fram i era ledningar. det kanske är så enkelt som att det finns en dålig kontakt i en dosa någonstans och det glappar lite. Kanske i erat hus, kanske i anslutningen till erat hus eller i kopplingsskåpet som förhoppningsvis finns nära erat hus.

 

IP-telefoni eller vanlig?

 

Är erat interna telenät kopplat i serie som det ska vara?

 

Har ni haft ADSL tidigare utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ADSL splittern ska sitta närmast telefonjacket, dvs eventuell telefon, telefonsvarare osv ska sitta utanpå splittern.

 

Samt kolla alla sladdar hemma så det inte blitt nån skada.

 

Samt testa och kör en dator direkt mot modemet för att eliminera fel på routern.

 

Och alla prylarna (modem router) har väl bra kylning?

 

Har mina hängande i sladdarna på en vägg för att luft ska kunna strömma upp längs de på detta sätt vertikala "ovan" och "undersidorna" för bästa kylning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fast telefoni också från glocalnet, har testat med att sätta i bara modemet utan telefoner direkt in i datorn, samma sak händer.

 

Våra interna när är kopplade i en serie, och vi har inte haft några problem tidigare.

 

Allt hände bara plötsligt en morgon. Nu har jag även skruvat upp och kollat kablarna nu i första telejacket, dom sitter som dom ska, fann inga glapp eller lösa kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...