Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, min dator startar inte! Inte bra på detta...... :-(


evaprivat

Rekommendera Poster

Stängde av datorn igår kväll, allt var som vanligt. Idag vill den inte starta!! Kommer bara till skärmen som jag bifogat på bilden, där står den och tickar och tickar och tickar...... Kan starta datorn i felsäkert läge, men vet inte vad jag ska göra???

Cecilia min räddande ängel, är du där..? ;-) Eller någon annan hjälpande?post-59019-1287847529,92_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan starta datorn i felsäkert läge, men vet inte vad jag ska göra???

 

Eftersom du kan starta i felsäkert läge så kan du testa att göra en systemåterställning.

Start -> Program -> Tillbehör -> Systemverktyg -> Systemåterställning. Välj en tidpunkt då du vet att datorn funkade.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Det finns bara restore points på de datum som är i fetstil och det finns inte ett enda datum i fetstil! Inget datum utom dagens är klickbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att det inte funkade. Då har jag tyvärr ingen mer enkel lösning. Hoppas någon annan har en ide.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag nu har kört CHKDSK /F + omstart utan resultat samt en virusscanning. Nån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara problem med antingen nätaggregatet eller grafikkortet.

 

Om datorn varit svårstartad ett tag, och du brukar få hålla inne startknappen nån sekund, prova att låna ett nätaggregat från en annan dator för att testa. Det kan vara för slitet/klent för att driva grafikkortet.

 

Om du kör på separat grafikkort och även har inbyggt på moderkortet, ta ur det separata och kör på det inbyggda. Funkar det, hämta ny drivrutin på tillverkarens sida för det separata, sätt tillbaka det separata, starta i Felsäkert läge och installera drivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara problem med antingen nätaggregatet eller grafikkortet.

 

Fast Flora - datorn kraschar inte, den startar bara inte. Känns inte troligt att det är hårdvaran som bråkar.

 

Äh, vem orkar felsöka :)

 

Starta upp i felsäkert läge, gör backup på det lilla du inte har backup på (ja det bör du göra oavsett vad nästa steg är, backup ska man alltid ha) och testa något av

• Starta upp Windows Installations CD och gör en reparation av systemet

• Blås ut hela systemet och börja om från början.

 

Det är aldrig fel att installera om bara man ser till att göra det rätt då Win XP är ytterst mottagligt för virus vid en nyinstallation. Dvs se till att innan ominstallation ha en brandvägg att installera och starta upp innan du för första gången ansluter datorn till internet och därefter se till att uppdatera Windows det första du gör på internet.

 

Du ber Cecilia om hjälp - har du haft problem tidigare med denna dator? vad för problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi. Ja, du har säkert rätt i att det vore det enklaste, irro bara att jag inte har någon installations-cd............ Får lösa det på nåt vis..

 

Njae, den här datorn har jag inte haft så mkt problem med (endast en av mina trådar - den om loginet har handlat om denna dator). Men alla andra datorer som jag vidrör brukar det hända nåt med :-/ och då brukar Cecila hoppa upp som gubben i lådan och ställa allt till rätta :thumbsup:

 

PS. Enebyberg - dit flyttar jag om exakt 43 dagar, läääängtar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Flora - datorn kraschar inte, den startar bara inte. Känns inte troligt att det är hårdvaran som bråkar.

Jag har haft flera datorer med detta problem, som berott på att grafikkortet inte fått tillräckligt med ström.

 

En ominstallation är aldrig fel, då man får ett fräscht operativsystem. Jag skulle dock provat ett annat nätaggregat först, eftersom detta går mycket fortare.

 

Nummer två, göra en sökning efter virus mm med t ex mbam, går också ganska fort om man väljer snabbskanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här kommer en update:

 

Fick tag på en installations-CD. Körde INTE en total ominstallation utan en repair (enligt denna guide: http://michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm )

Proceduren gick igenom felfritt, men vid boot stannar den i exakt samma läge som tidigare (se inlägg 1 i denna tråd).

Vad tror ni? Lutar detta åt att flora50 har rätt, är det nätaggregat/grafikkort jag ska prova i nästa steg??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämen va faan nu fick jag blåskärm........... :thumbsdown:

 

Någon text på denna?

 

nä, jag vet inte vad som är fel på din dator. Kanske kolla minnet med Memtest86+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående blåskärm kommer efter ett antal minuters tickande i "inlägg-1-skärmen". Samma kommer även om jag försöker starta safe mode med networing. Om jag försöker starta safe mode ( utan networking) kommer jag inte in där pga att "Windows set up kan inte köras i safe mode - Windows startar om" Så nu kommer jag ingenstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack C, för påminnelse, bör ju uppdatera här för att tala om hur det gick. Det gick.... inte alls! Det hela slutade med en ominstallation av XP! Nu är datorn som ny, även om det tog några dagar att hitta alla drivrutiner som försvann på kuppen! Tack alla för input alla iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...