Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med val av moderkort.


Tmed

Rekommendera Poster

Jag har en HTPC med ett Asus P5E-VM HDMI moderkort och en Intel Core 2 Duo E6550.

Jag tycker att systemet är lite slött och beter sig konstigt trots nyinstallation av OP. Jag har heller aldrig fått hd-filmer till att visas laggfritt utan allt hacker smått. Därför funderar jag på att byta moderkort och processor.

 

Mina funderingar går på antingen ett system med inbyggd processor ex Zotac eller ett miniITX kort med processor. Det bästa vore ett fläktfritt då utrymmet är begränsat i chassit. Med ett mindre moderkort får jag plats till extra hårddiskar vilket gör att jag gärna tar ett litet kort.

 

Vad för system kan ni rekommendera? Givetvis ska det vara så billigt som möjligt men ändå klara i stort sett allt, gärna och ha möjligheten att stå på 24/7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket OS kör du?

Det är väl inte så att det är så varmt i lådan / processor osv så processorn klockar ner

för att inte överhettas?

Vilken processortemperatur har du vid vila/belastning?

 

Vilken frekvens körs processorn med? vid vila/belastning

 

inte vad som är maxhastigheten utan den verkliga hastigheten vid hög belastning? (Har tex själv upptäckt att min Intel 2,4GHz bara kördes med 1,6GHz på nybyggda datorn. Vilket jag trodde berodde på nått fel, blev ledsen:-( Men det berodde på att den var obelastad. Med belastning som CBU-burnin gick den upp till 2,4GHz)

 

Hur mycket RAM-minne har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kollar jag vilken frekvens datorn kör med vid olika belastningar?

 

Jag kör annars Win7 med 2gb minne, och med test av max belastning på båda kärnorna så låg tempen som max på 77grader med CoreTemp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kollade detta igår kväll....

 

Processorn jobbar med 2.333MHz vid 100% belastning av processorn och ligger på ca 2.000MHz vid "normalt" användande. Alltså går inte processorn ner för att den blir varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...