Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alla datorer ser det trådlösa nätverket utom en


Dadogh

Rekommendera Poster

Hej!

Har införskaffat en acer aspire one. Datorn kan se alla trådlösa nätverk i hyreslägenheten utom mitt egna. 4 andra bärbara datorer som jag har inklusive alla besökandes bärbara datorer har åtkomst och ser mitt nätverk. Just den nya netbooken kan inte ens se det trådlösa nätverket. Följaktligen får jag inget felmeddelande eller liknande, det är bara som att det inte finns. Koppla den trådat är inget problem men lite poängen med en netbook är ju att den är mobil :). En eller två gånger har nätverket dykt upp men då supersvag täckning och det har varit som hastigast innan det försvann och det gick inte att kopppla upp sig.

 

Router 3Com Office Connect Wireless 11g

Acer aspireone - windows 7 starter

 

Har senaste broadcom-drivrutinen. Har provat avinstallera/ominstallera den. Har acern inställd på automatisk ip, dns etc (precis som på alla andra datorer). Routern med senaste firmwiren (dock från 2004).

 

Förstår inte vad som kan vara fel, kan någon snäll själ hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Du använder en krypterings metod som din nya Acerone inte orkar med, för svag hårdvara. Eller stöder dåligt.

Jag har haft det här problemet. Endast WEP 64-bit gav med en Netgear router WGT624 och ett Netgear PCI WiFi nätverkskort båda inköpta 2004 acceptabel överföringshastighet. Med starkare kryptering, ja redan WEP 128-bit var en klar försämring...

Men när vi skaffade en nyare dator med Vista så kunde vi inte få den att funka med WEP 64-bit. Däremot fungerade den nya datorn utan problem med nya routern Linksys WRT54GL inställd på WPA-Personal. Så lösningen blev att byta ut det gamla Netgear PCI kortet i den gamla datorn till ett USB-WiFi D-Link DWA-140 och köra WPA-Personal.

 

2) Du har en krypteringsnyckel som din nya Acerone inte stöder.

För säkerhetsskull använd enbart

a-z

A-Z

0-9

och

.

i nyckeln. Dessa tecken ligger på samma platser i amerikanskt och svenskt tangentbord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemkt för hjälpen! Testade att stänga av encryption på routern (WPA) men det funkade ändå inte med det inbyggda nätverskortet på acern. Stoppade in en netgear stick från 2004 och då gick det. Kunde sen sätta igång WPA igen och netgearn kunde fortfarande connecta så nu funkar det! Tack och bock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...