Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

konstiga ljud


half on life

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en HP G62 118eo.

 

Ibland när jag jobbar med datorn så hörs ett bipljud och sen lite krasselljud inne i datorn. detta varar i ca 5 sekunder.

 

Är det nåt fel på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Prova att installera om ljud drivrutinerna

 

 

Hej!

 

Det är inte fel på ljudkortet eller högtalarna (fungerar korrekt). Ljudet kommer från moderkortet eller hårddisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det beror på att hårddisken håller på och går sönder är det viktigt att du har säkerhetskopierat alla viktiga filer.

 

Här kan du lyssna på hur hårddiskar som håller på och går sönder låter:

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Något ljud som liknar ditt?

 

Men datorn är väl ny så att du har garanti på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det beror på att hårddisken håller på och går sönder är det viktigt att du har säkerhetskopierat alla viktiga filer.

 

Här kan du lyssna på hur hårddiskar som håller på och går sönder låter:

http://datacent.com/...rive_sounds.php

Något ljud som liknar ditt?

 

Men datorn är väl ny så att du har garanti på den.

 

 

Hej!

 

Enligt din länk så låter det nästan som "Seagate" nr 3. Ett bipljud och sen lite krassel.

Jag köpte datorn i augusti. Totalt har det hänt 3 gånger.

 

Detta har också hänt 2 gånger än så länge:

Jag startar datorn, windows startar, sen knappar man in lösenordet. När man tryckt enter så står det: skrivbordet förbereds. Man får vänta länge. Trycker man på en knapp så blir allt svart och sen kommer man in i skrivbordet fast det är svart och man får ett felmeddelande om hårddisken om jag inte minns fel. Jag loggade ut och sen in igen och så är allt normalt igen med skrivbordet.

 

Vad tycker ni att jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta säkerhetskopior på alla viktiga filer.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Om det programmet visar att det är något fel på hårddisken kontaktar du säljaren och berättar hur datorn uppför sig och vad testprogrammet visar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta säkerhetskopior på alla viktiga filer.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Om det programmet visar att det är något fel på hårddisken kontaktar du säljaren och berättar hur datorn uppför sig och vad testprogrammet visar.

 

Hej!

 

Jag har testat programmet och det visar inget fel. Kanske är den inte tillräcklig dålig för att programmet ska ge felindikering? Jag körde på den långa undersökningen. Det var väl den jag skulle köra eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den långa är ju den mest noggranna. Då kan du kolla upp datorn med HD Tune (free, ej Pro)för säkerhets skull. Benchmark-fliken ska se ut ungefär som på bilden där och på Health-fliken ska det stå OK överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den långa är ju den mest noggranna. Då kan du kolla upp datorn med HD Tune (free, ej Pro)för säkerhets skull. Benchmark-fliken ska se ut ungefär som på bilden där och på Health-fliken ska det stå OK överallt.

 

Hej!

 

I benchmark-fliken såg det bra ut. Health-fliken var inte tillgänglig. En del information fanns inte tillgänglig för hårddisken(n/a).

 

Jag testade med min HP 625 och information fanns tillgänglig.

 

Vad jag har tagit reda på är att hårddisken på G62:an är en Seagate.

 

Men eftersom G62:an klarade testerna (även HD Tune) innebär det väl att hårrdisken är ok? Vad händer om ljudet kommer igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar ju hårddisken bra.

 

Ta av sidoplåten på datorn och försök lyssna varifrån ljudet egentligen kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar ju hårddisken bra.

 

Ta av sidoplåten på datorn och försök lyssna varifrån ljudet egentligen kommer.

 

Hej!

 

Det kommer att bli jättesvårt att lyssna på var ljudet kommer ifrån...

Varje gång det händer så varar det bara i ca 5 sekunder och sen försvinner det...

Totalt har det bara hänt 3 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, glömde ju bort att det var en bärbar dator.

 

När du antingen har hört det här ljudet eller upplevt den knepiga inloggningen så kolla om det samtidigt har kommit något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) som kan ha något samband med det inträffade. Skriv också av felmeddelandet vid inloggningen om det dyker upp igen.

 

Sedan är ju datorn så ny att det ju kan vara bra att kontakta HPs support.

 

Har du hämtat alla uppdaterade drivrutiner mm på HPs webbsida http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4063&lc=sv&cc=se&dlc=sv&sw_lang=&product=4163948 ?

Jag ser att det har kommit ut en ny BIOS-version där de har förbättrat systemfläktens stabilitet. Den kan ju vara bra att få in.

Jag ser att där finns en HP Support Assistant som bland annat kan upptäcka problem. Det kan ju vara värt att kolla vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Förlåt, glömde ju bort att det var en bärbar dator.

 

När du antingen har hört det här ljudet eller upplevt den knepiga inloggningen så kolla om det samtidigt har kommit något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) som kan ha något samband med det inträffade. Skriv också av felmeddelandet vid inloggningen om det dyker upp igen.

 

Sedan är ju datorn så ny att det ju kan vara bra att kontakta HPs support.

 

Har du hämtat alla uppdaterade drivrutiner mm på HPs webbsida http://h10025.www1.h...product=4163948 ?

Jag ser att det har kommit ut en ny BIOS-version där de har förbättrat systemfläktens stabilitet. Den kan ju vara bra att få in.

Jag ser att där finns en HP Support Assistant som bland annat kan upptäcka problem. Det kan ju vara värt att kolla vad det är.

 

Hej!

Om man uppdaterar BIOS, finns det risk för att datorn kraschar?

Har hört att det sker på egen risk och om det inte funkar så startas inte BIOS heller.

Vågar inte göra något förrän allt är solklart.

 

Hoppas någon är pro på BIOS och som kan ge mig support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om något går fel under en BIOS-uppdatering kan det leda till att datorn inte startar sedan. Därför kan det vara bra att kontakta HP-supporten och höra vad de rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.h...uct=4163948#N47

 

 

HP har som du ser inbyggd test av bl.a hårddisk till sina bärbara datorer.(F10 vid start)

 

LARSAS

 

Har mailat till HP. Ska se vad de säger.

 

Hårddisken klarade testet.

 

Kan det ha med temperaturen på hårddisken att göra istället? Min HP 625 kommer aldrig över 40 grader (vad jag har sett) och jag har bara sett G62:an som max ca 48 grader ( HD tune, men kan ha varit högre då jag inte tittat hela tiden). Kan det vara så att den varnar när den kommer till 50 (bip) och att krasselljudet är nån slags åtgärd? Bipljudet kommer lite då och då men jag har inte hört mer av krasselljudet (bara totalt 2 gånger hittills).

 

Jag brukar normalt inte belasta datorn. Jag antar att när man belastar så går den upp i temperatur, men den kan väl inte gå upp så mycket?

 

Felmeddelandet vid inloggningen har jag inte stött på på ett tag. 2 gånger har det totalt hänt hittills...

 

-----------------------------

 

Hej!

 

Nu ska jag uppdatera.

 

Har uppdaterat BIOS och kört System tune in i BIOS och datorn klarade testet.

Enligt HP är det ingen hårdvarufel eftersom den klarade testet så jag ska prova med en återställning med F11 tangenten. Om det inte hjälper kommer den förmodligen skickas för undersökning/reparation...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
half on life

Har mailat till HP. Ska se vad de säger.

 

Hårddisken klarade testet.

 

Kan det ha med temperaturen på hårddisken att göra istället? Min HP 625 kommer aldrig över 40 grader (vad jag har sett) och jag har bara sett G62:an som max ca 48 grader ( HD tune, men kan ha varit högre då jag inte tittat hela tiden). Kan det vara så att den varnar när den kommer till 50 (bip) och att krasselljudet är nån slags åtgärd? Bipljudet kommer lite då och då men jag har inte hört mer av krasselljudet (bara totalt 2 gånger hittills).

 

Jag brukar normalt inte belasta datorn. Jag antar att när man belastar så går den upp i temperatur, men den kan väl inte gå upp så mycket?

 

Felmeddelandet vid inloggningen har jag inte stött på på ett tag. 2 gånger har det totalt hänt hittills...

 

-----------------------------

 

Hej!

 

Nu ska jag uppdatera.

 

Har uppdaterat BIOS och kört System tune in i BIOS och datorn klarade testet.

Enligt HP är det ingen hårdvarufel eftersom den klarade testet så jag ska prova med en återställning med F11 tangenten. Om det inte hjälper kommer den förmodligen skickas för undersökning/reparation...

 

Hej!

Nu har jag återställts datorn till fabriksinställningar men den har börjat pipa mer och mer... Den ska till reparation väldigt snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...