Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemnätverk mellan olika versioner av windows


Bowie

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Får ursäkta om jag har missat någon liknande tråd som denna, men jag lyckades inte hitta just mitt problem..

 

Jo, nu är det såhär att jag har en ultimat lösning för mitt hem att överföra filer mellan min dator nere i mitt rum till min bärbara dator uppe i vardagsrummet. Men problemet är den att alla datorer i hushållet är ihop kopplade direkt till modemet och Lap-topen är aktiverad genom en trådlös router.

 

Datorerna är även av olika operativ system, för att alla datorer utom den bärbara datorn är Windows XP och lap-topen är Windows Vista. Har kollat upp det där i Windows hjälp centret och dom hade en jätte bra förklaring om just detta, även en kort film om att hitta datorer med olika versioner av Windows. Men allt utan resultat.

 

Gjorde allt som dom instruerade om men jag hittar fortfarande inte någon dator i nätverket och jag förstår inte vad som är felet. Det som har blivit knepigare än förut är att nu kommer jag inte ens in på "View workgroup computers". Det står "Workgroup is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions. The list of servers for this workgroup is not currently available."

 

Frågan är då den. Vad skall jag göra? vad har jag missat? Är enormt tacksam för svar!

 

Tack på förhand

 

//Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tillägga att Fel meddelandet jag beskrev var från en dator direkt kopplad till modemet, alltså datorn nere. unsure.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kanske detta kan hjälpa dig:

Download details: Windows 7 & HomeGroup: Downlevel Sharing

Neddladdningsbart dokument från Microsoft, just i denna fråga.

 

Har själv kört hemma nätverk med XP och Win7, fungerade alldeles utmärkt med fildelningen.

Jobbade i arbetsgrupp, ej hemgrupp som är avsett för Windows 7 datorer endast.

Delade ut mappar från båda datorerna, och de hade inga problem med att hitta dem.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men problemet är den att alla datorer i hushållet är ihop kopplade direkt till modemet och Lap-topen är aktiverad genom en trådlös router.

Hur är det med IP-adresser till datorerna?

Är det så att datorerna som är anslutna direkt till modemet får publika IP-adresser och inte lokala IP-adresser som börjar med 192.168 eller 10? Kolla genom att ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriva:

 

ipconfig

 

Du kan inte på ett vettigt sätt få till ett lokalt nätverk om inte båda datorerna har lokala IP-adresser. Om det är publika IP-adresser måste du flytta datorns anslutning från modemet till routern för då blir det lokala IP-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att datorerna som är anslutna direkt till modemet får publika IP-adresser och inte lokala IP-adresser som börjar med 192.168 eller 10?

 

Med denna dator börjar ip-adressen på 85.224... Och förmodar att Mina föräldrars dator har detsamma. Annars får jag ta en titt på det imorgon. Men påtal om allt det där med publikt och lokalt. Jag kom ihåg att jag på lap-topen fick ändra från ett alternativ till privat nätverk? om det har något med det hela det vill säga..

 

 

Och att vi som i hushållet har Bredbandsbolaget så har vi inte en fast IP-adress utan att den kan "skifta" emellanåt. vad det nu står för. Men alltså som du lade fram det så låter detta som en omöljig sits eller går detta att fixa till på något vis?

 

Tackar för svar

 

//Chrille

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man gör är att man ansluter datorerna till routern i stället för till modemet. Routern delar ut lokala IP-adresser till datorerna och det gör att man kan få till ett lokalt nätverk med delade mappar mellan datorerna.

 

Det finns väl kontakter för nätverkskabel på routern också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om ert nätverk i praktiken fungerar som två olika nätverk, som inte ser varandra.

 

Gör som Cecilia är inne på, gör om så att alla datorer kopplas till samma router, då bör ditt problem bli löst, du kan fortfarande ändå ha den bärbara kopplat trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl kontakter för nätverkskabel på routern också?

 

Absolut, tror att det är 4 ingångar på routern. Jag förstår hur du tänker, men det ända som blir komplicerat då är att Jag får jag ta ner routern till mitt rum där modemet är, och det leder till att jag inte har någon täckning upp till vardagsrummet...

 

För vi har ju dragit nätverkskablar genom huset när vi flyttade hit, och fått varit där sen dess.

 

Riktigt tacksam för alla svar, nu måste jag överväga om det är så viktigt eller att ha internet där uppe! :)

 

//Chrille

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte blir trådlös mottagning i hela huset så får ni antingen köpa en till router att placera vid modemet eller en "repeater" som återsänder signalen från routern. I det första fallet behöver troligen den nuvarande routern konfigureras om lite för att det ska fungera. I det andra fallet placerar du den nuvarande routern vid modemet och repeatern på ett ställe i huset där det både kan fånga upp den trådlösa signalen från routern vid modemet och når ut till vardagsrummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag förstår så har ni ett modem som delar ut fler publika adresser ,och du vill bara dela filer emellan två datorer en bärbar och en fast.Skulle du kunna ansluta båda dessa till din router eller blir avståndet för långt.Routern kan ju stå vid den fasta datorn som ansluts via tråd till routern.

 

Du skapar alltså ett undernätverk till det ursprungliga (som ej lämpar sig för fildelning).

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna ansluta båda dessa till din router eller blir avståndet för långt.

 

Det blir alldeles för långt. jag har min Router i mina föräldrars sovrum, där den närmast når datorn där vi oftast sitter vid min bärbara dator. Alltså i vardagsrummet. Och då kopplade jag in routern i en gammal nätverkskabel som går ner till modemet. Vet att man ska ha rekommenderad kabel till sådant där men det funkar. peppar peppar. Skulle kunna flytta den till farsans datarum och koppla in den där, och sedan koppla in hans dator i någon av anslutningarna på routern. och kanske, har inte inte testat. Så kanske har jag och min pappas dator åtkomst. Vet inte med säkerhet nu i och med att jag är på jobbet. Men ska klura på det där ikväll. Återkommer om jag har något att fundera över.

 

Men det du nämnde Cecilia så tror jag inte att det är värt att lägga ner en massa pengar på en "repeater" för något som skulle underlätta ett jobb att ta upp min externa hårddisk upp för varje gång jag vill ha något på min bärbara dator. Men det var ett bra alternativ.

 

Tack för alla svar hittills, ni har varit till stor hjälp allihopa!

 

//Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget modem du har. På din beskrivning verkar det vara en switch och BBB ger dig 5 dynamiska publika adresser. Det skall gå att ansluta från laptopen till de stationära men tvärtom är på grund av NAT svårare. Enklast är att ansluta de stationära till routern och skaffa en acesspunkt. En trådlös router kan fungera som acesspunkt och switch om man avaktiverar DHCP och använder endast LAN-portarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du måste alltså skapa ett nätverk av datorer anslutna till din router.Min erfarenhet av Vista är att det kan gå trögt för opet att hitta de andra datorerna ingående i nätverket.Men efter diverse pulande med inställningar i Nätverks och delningscenter kan det fås att fungera.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör om så att alla datorer kopplas till samma router, då bör ditt problem bli löst,

 

Gjorde det, allt funkade toppen, tills jag Bytte namn på min stationära Dator och bärbara för att lättare skilja dem åt i och med att båda började något med Bowie. Men efter omstarten om båda datorerna hittar jag inte datorerna på nätverket igen. VAD skall jag göra nu?!?!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅH vad jag blir irriterad på mitt fippel fippel hela tiden.. Någon som vet vad som kan ha inträffat efter att ha bytt namn på datorena? har även anslutit pappas dator. Så jag vet faktiskt inte. men innan jag startade om datorerna mina så kom jag in på min stationära med bärbara och tvärtom.

 

//Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara bytt datorernas namn? Borde väl inte påverka. Är alla datorer omstartade efter det?

 

Min fars dator och min stationära hittar varandra galant nu, så här dagen efter. men min bärbara dock, så stannar han vid identifiering av nätverk hela tiden efter att ha startat datorn. har går aldrig vidare. undrar vad det kan va för fel?

 

//Chrille

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fars dator och min stationära hittar varandra galant nu, så här dagen efter. men min bärbara dock, så stannar han vid identifiering av nätverk hela tiden efter att ha startat datorn. har går aldrig vidare. undrar vad det kan va för fel?

 

//Chrille

 

 

 

 

Kör du trådlöst eller via tråd med din bärbara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du trådlöst eller via tråd med din bärbara?

 

Med bärbara kör jag trådlöst och med resterande två datorer kör jag med tråd in i routern. dom hittar varandra nu och bärbara står fortfarande och identifierar nätverket. Knepigt.

 

//Chrille

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1287835607,14_thumb.jpg

 

 

Visa fullständig karta ger det här resultatet

 

IBM-Desktop är en trådansluten XP dator .högerklickar jag på den kan jag lägga upp en genväg.I vistan skapas i stort sett för mig aldrig en komplett nätverkskarta.

 

Med rutan med pilarna till vänster om Sök kan man tvinga upprepade sök i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den slutade att identifiera men hittar fortfarande ingen på nätverket. Vad har jag lyckats med....

 

 

//Chrille

 

 

Har du testat med mina inställningar? Och har du delat ut mappar på XP datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här har jag också. det är liknande vad du har LARSAS. Och ja, jag har delat ut min externa hårddisk från min stationära XP dator, så något skall hittas om man skulle hitta datorn.

 

//chrille

post-73952-1287836697,92_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...