Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm


Ospon

Rekommendera Poster

För ett par dagar sedan när jag satt och spelade så låste sig allting helt plötsligt, jag tänkte inte mer på det utan startade helt enkelt om datorn genom att trycka på reset knappen och efter att allt gick igång som det skulle så startade jag spelet igen.

Då det dog igen på samma sätt efter ett par sekunder blev jag desto mer orolig, mycket riktigt när jag startade om datorn på samma sätt så ville inte datorn hitta grafik kortet som den skulle.

Efter att ha meckat med drivrutiner och testat grafik kortet i en annan dator blev slutsatsen att grafik kortet var kaputt.

 

Snabbspola till dagen då det nya kortet är köpt och insatt.

 

Allting verkar fungera igen så jag installerar dom senaste drivrutinerna och några "utility" program som följde med på en cd och jag använder datorn hela kvällen utan några problem.

 

Morgonen efter när jag startar datorn går skärmen inte igång, den förblir svart och säger att den inte får någon signal.

 

Nu är frågan, vad har gått fel den här gången ?

Kan moderkortet ha pajat ?

Dåliga drivrutiner ?

Kanske till och med dom där "utility" programmen ?

 

Snälla hjälp, jag börjar få slut på idéer !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket Windows kör du?

Hur gammal är datorn?

Har du kanske överbelastat din PSU?

Dags för lite svar:

 

Windows 7.

Jag har haft datorn i ungefär två år.

Ett nytt maffigare PSU är införskaffat sedan problemen började.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

för mig låter det som du har ett bekymmer endera med strömförsörjning, eller grafikkortet självt.

Med de drivrutiner som medföljde på CD borde det fungera. Men Windows Update kan ju ha haft egna ideer. Kontrollera om du får liv i burken.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

för mig låter det som du har ett bekymmer endera med strömförsörjning, eller grafikkortet självt.

Med de drivrutiner som medföljde på CD borde det fungera. Men Windows Update kan ju ha haft egna ideer. Kontrollera om du får liv i burken.

Mvh

Mats H

 

Som jag nämnde tidigare var jag och köpte ett nytt nätagg (OCZ PowerSupply (PSU) 600W ModXStream Pro för att vara exakt) så jag tror inte att det är problemet och grafik kortet är likaså sprillans nytt ( Asus GeForce GTX 460 1GB ).

 

Alla fläktar och dioder inne i burken går igång när man startar den men skärmen är fortfarande svart (jag har testat med en annan skärm, samma sak där).

 

Skulle ett BIOS problem kunna skapa ett sådant här problem ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

inte mig veterligen, men kanske en ändrad inställning i BIOS.

Chipset och grafikdrivrutiner är de enda jag kan tänka mig.

Men du har väl inte varit inne och rotat i BIOS, så då bör det inte vara fallet.

 

Inte ändrat på ngn strömförsörjningskabel till moderkortet?

Eller dragit ur ngn?

I samband med grafikkortsbytet?

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte mig veterligen, men kanske en ändrad inställning i BIOS.

Chipset och grafikdrivrutiner är de enda jag kan tänka mig.

Men du har väl inte varit inne och rotat i BIOS, så då bör det inte vara fallet.

 

Inte ändrat på ngn strömförsörjningskabel till moderkortet?

Eller dragit ur ngn?

I samband med grafikkortsbytet?

 

Nä BIOS'en håller jag mig långt ifrån, alldeles för riskabelt att göra något korkat.

 

Eftersom jag om sagt köpte ett helt nytt nätagg så har jag naturligtvis dragit ut kablarna till det gammla nätagget och stoppat i dom nya ( och ja, jag har dubbel-, trippel- och kvadrupel-kollat att allt sitter i som det ska ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

får du någon "pip" signal från BIOS när du startar upp?

Kommer det några pip om inte grafikkortet sitter i?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade lite flax och lyckades klura ut vad som var fel, PCI-Express socketen hade pajat på moderkortet så det blir väll till att skaffa ett nytt moderkort när jag har råd.

 

Tack för hjälpen hur som helst !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...