Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan tränd axeln styra diagramets storlek med ett mål?


Sabelström

Rekommendera Poster

Jag har gjort ett excel diagram med vikt i den lodräta axeln och datum i den vågräta axeln och all data funkar bra i 22 dagar, sen fortsätter inte linjen i linjediagramet.

 

Har kommit så långt att jag jag förstår att när jag väljer markera data på den lodräta så väljer jag tre månade från en kolumn men bara 22 dagar visas ändå.

 

Använder excel 2007

 

Bifogar filen.Banta.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt :)

 

Dina serier i grafen sträcker sig inte längre än så.

 

Högerklicka i grafen, välj markera data och ange Diagramdataintervallet tilll ='Blad1'!$A$1:$C$68

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på en av linjerna och väljer Markera Data. I rutan som kommer upp så markerar du den serie som du vill redigera (serie1 eller serie2) ock klickar sen på¨den vänstra redigera. Vid Serievärden: står har du skrivit =Blad1!$B$2:$B$23 eller =Blad1!$C$2:$C$23 beroende på vilken du väljer. Ändra 23 till det värde som du vill ha förslagsvis 68 då det är den sista raden du har förberett.

 

gs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen så lätt. Här har jag suttit i timmar o trott det var den högra spalten som var lustig.

 

Nu när jag ändå lagt ut en tråd så undrar jag hur jag gör så att den fortsätter till närmaste punkten om man i detta diagram skulle glömma väga sig en dag?

 

Det jag lyckats med tidigare är att den gör så men då är de sista tomma datumen noll och då går även sträcket till noll.

 

Sen har jag en fråga till, kan man låta trend linjen bestämma längden på diagrammet?

Målet för Richards vikt är 80kg och för Hannas 65kr, kan man då på något sätt göra att trendlinjen gör om diagramet så att målet är sista datumet? och då ser man ju även en uppskattning på hur lång tid det skulle ta mycket smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det låter nästan som om du önskar lite mer än vad grafens egna funktioner klarar av.

 

Det vill säga beräkna en egen trendlinje och projicera denna på din graf.

 

Titta exempelvis på denna sida

http://office.microsoft.com/sv-se/excel-help/projicera-varden-i-en-serie-HP010072685.aspx#BM5

och de funktioner som används.

 

Sedan det där med att begränsa diagrammet. Det går.

1: Du har redan en dynamisk tabell, dvs den ökar i utrymme om du lägger till nya värden i under den.

2: Dvs ta bort alla datum bortom det senaste eller liknande.

3: Sedan anpassar du grafens axlar så att de automatiskt anpassas efter datamängden, ivartfall max.

4: Om grafen nu är rätt "skapad" på din tabell kommer den att utökas med din tabell. Om det inte sker, klicka upp markera data och ange hela grafen som källa för Diagramintervall.

 

Dvs tänk efter lite hur du vill projicera värdena, hur du vill beräkna trenden, och när du har detta är det en smal sak att implementera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...