Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kasta datorn - säkerhet?


teknikanna

Rekommendera Poster

Hittade inget område som passade , men jag provar här...

 

Jag ska kasta 2 datorer som blivit förbrukade hemma. Hur gör jag för att tömma dem på min inlagda info. Man vill ju inte att de ska kamna i orätta händer. Båda har kraschat, den ena går inte att ens starta....thumbsdown.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ur diskarna och borra hål i dem.... eller vad vill du göra?

Okej, går att lösa på enklare vis och även med hål i dem kan det gå att plocka ur data ur dem.

 

Men vem bryr sig? Vad för hemligt finns det på dina gamla datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta så stor borr du har, och kör en fem till sex st hål i diskarna.

 

Det är den brutala metoden.

 

Annars får du montera dom i en annan dator som slave-diskar och använda ett raderingsprogram på dom som skriver över informationen, finns flera som är gratis att använda.

 

Det är den normala metoden.

 

 

Eller skicka iväg dom till en firma som raderar innehållet på ett effektivare sätt, finns flera som kan göra detta, kostar ett antal tusenlappar.

 

Det är den dyra metoden.

 

 

--------------------------------

Flyttar tråden till bättre forum

//gästen - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man leka ingenjör och skruva isär hårddiskarna för att se hur de egentligen fungerar.

 

Bara det gör det svårt att få ihop dem igen. Men skivorna är sköra så du kan enkelt fragmentera dem och sedan ta en promenad i på orten och slänga en del i en papperskorg, en annan del i nästa osv.

 

Eller för den delen, om man nu är lagd åt det hållet, fungerar skivorna ganska bra i julgranen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

Håller med angående att förstöra diskarna! Slå på dem med hammare eller borra hål i dem! Sen kan man alltid fråga vad du har på diskarna som kan vara så viktigt och vem som skulle kosta på sig tiden och pengarna det kostar att rädda data från söndriga diskar! Det är inte "billigt" att rädda data från trasiga diskar!

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Plocka ur diskarna och borra hål i dem.... eller vad vill du göra?

Okej, går att lösa på enklare vis och även med hål i dem kan det gå att plocka ur data ur dem.

 

Men vem bryr sig? Vad för hemligt finns det på dina gamla datorer?

 

Inget topphemligt, men vem vill att ens privata foton rinner ut var som helst i samhället wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Håller med angående att förstöra diskarna! Slå på dem med hammare eller borra hål i dem! Sen kan man alltid fråga vad du har på diskarna som kan vara så viktigt och vem som skulle kosta på sig tiden och pengarna det kostar att rädda data från söndriga diskar! Det är inte "billigt" att rädda data från trasiga diskar!

 

Mvh Martin

 

tackar thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...