Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort mapp från startmenyn


ferdi_k

Rekommendera Poster

Har återställt datorn i en annan tidpunkt för hade lite problem, men nu märker jag att de program som har "tagits bort" i samband med återställningen finns deras mappar kvar på startmenyn??? och vissa andra program går inte att avinstallera alls, ( Filen hittades inte) säger den.

Hur ska jag tabort dem här mapparna???

Använder XP pro

Tack förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ofta sådana problem vid en systemåterställning, de program som installerades eller avinstallerades under tidsperioden man backade datorn blir till hälften installerade/avinstallerade.

 

I Start-menyn bör du kunna högerklicka på mappen du vill ha bort och välja Ta bort.

 

För avinstallerade program som nu syns i "Lägg till eller ta bort program" rekommenderar jag CCleaner och dess avinstallationsfunktion som kan ta bort hänvisningarna i listan när programfilerna inte längre är kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ofta sådana problem vid en systemåterställning, de program som installerades eller avinstallerades under tidsperioden man backade datorn blir till hälften installerade/avinstallerade.

 

I Start-menyn bör du kunna högerklicka på mappen du vill ha bort och välja Ta bort.

 

För avinstallerade program som nu syns i "Lägg till eller ta bort program" rekommenderar jag CCleaner och dess avinstallationsfunktion som kan ta bort hänvisningarna i listan när programfilerna inte längre är kvar.

Jag tog bort (inte avinstallation) programmen från listan med hjälp av Ccleaner, men mapparna finns fortfarande kvar, troligen även i registret ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du mapparna i C:\Program eller några andra mappar?

 

Säkraste sättet att få bort allt i det här läget är troligen att installera programmet igen och sedan direkt avinstallera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du mapparna i C:\Program eller några andra mappar?

 

Säkraste sättet att få bort allt i det här läget är troligen att installera programmet igen och sedan direkt avinstallera det.

nej, från Lägg till/tabor program du vet, därifrån!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men jag har lite svårt att förstå. Tog du inte bort programmen från listan i "Lägg till och ta bort program" med hjälp av CCleaner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men jag har lite svårt att förstå. Tog du inte bort programmen från listan i "Lägg till och ta bort program" med hjälp av CCleaner?

aa precis med hjälp av CCleaner under lägg till/tabort program, därifrån har jag tagit bort de programmen, men fick upp ett meddelande varje gång jag skulle tabort programmen "du tar endast bort posten från listan, programem kommer inte att avsinstalleras" så stod det i meddelandet!

 

Mvh

Ferdi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstod dig rätt tidigare så finns inte programmen (deras programmappar) kvar och då är det precis rätt det som CCleaner gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstod dig rätt tidigare så finns inte programmen (deras programmappar) kvar och då är det precis rätt det som CCleaner gör.

jag tar det från början!

När man går in på Start-menyn - alla program - just i den listan finns mappar som är helt tomma, men de finns där fortfarande, programmen är troligen avinstallerade men mapparna finns kvar. Under C:\ finns inga mappar som skulle kunna tillhöra just de.

 

Mvh

Ferdi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och i Startmenyn högerklickar du på mappen och väljer "Ta bort" så försvinner den därifrån också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och i Startmenyn högerklickar du på mappen och väljer "Ta bort" så försvinner den därifrån också :)

Se bilden, du ser på bilden, mappen som jag har markerat med musen går inte att hägerklicka på, inte på någon av de mapparna vare sig om de är tomma eller inte!

 

Mvh

Ferdi

post-69078-1287508664,07_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det går ju att leta upp dem i Utforskaren/Den här datorn också. I XP finns Start-menyn fördelad på dessa två ställen (om jag kommer ihåg rätt från XP):

C:\Documents and Settings\"anv.namn"\Start-meny\Program

C:\Documents and Settings\All users\Start-meny\Program

 

Kolla om du kan hitta igen dina tomma mappar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ferdi_k!

 

Du bör kunna ta bort/deleta mapparna via sökvägarna som Cecilia uppgett i sitt sista inlägg. Kontrollera även så att du har visa dolda/mappar/filer aktiverat.

Visa dolda filer och mappar Windows XP:

 

Windows XP-Användare:

1: Högerklicka på Start-knappen

2: Välj Utforska

3: I verktygsfältet klicka på => Verktyg => Mappalternativ

4: Välj fliken => Visning sätt en bock i => Visa dolda filer och mappar

5: Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

6: Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

 

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ferdi_k!

 

Varsegod och tack själv. Härligt att höra att det löste sig till slut ;)

Tack för poängen :)

 

Ha det så bra och var rädd om datorn :thumbsup:

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...