Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny DELL XPS 8100 - grafikdrivrutin omöjlig?


JohnRick

Rekommendera Poster

Enligt titel har jag nyss skaffat en DELL XPS 8100 med WIndows 7 64-bit.

Även denna gång tänkte jag ominstallera windows då jag inte vill ha allt förinstallerat krafs,

och även kunna partitionera hårddiskarna som jag vill. Gör allt rätt enligt boken, vad gäller

den ordning man ska installera drivrutiner i. Dock vill inte drivern för grafikkortet

installeras? Sitter på ett ATI Radeon HD5770.

 

Någon som kan uttala sig om varför? Finns ej korrekt drivrutin på Dells hemsida eller i den

medföljande drivrutinsskivan. Den driver jag försöker installera är en som de facto "rekommenderas"

av skivan, men som syftar på ett helt annat kort (Clarksdale integrated etc.)

 

Man bör väl kunna begära av Dell att de tillhandahåller rätt drivrutin även vid total ominstallering

av OS, då jag betalat för hårdvaran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Wallin

Hej

 

http://support.euro.dell.com/support/index.aspx

 

Drivrutiner och nedladdningar

 

Välj modell -> Stationära -> Studio XPS desktop -> 8100 -> Bekräfta

 

Under sektionen Bildskärmskort finns både nytt bios och nuvarande drivrutin som Dell erbjuder för Radeon HD 5770.

 

Borde finnas nyare version på www.amd.com om du inte är nöjd med denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller denna länk

 

Studio XPS 8100

 

Här finns också uppgifter om exakt i vilken ordning du ska installera dom olika rutinerna, du kan ju jämföra om det är lika som du har gjort?

 

Har du köpt den i butik eller via Dell online?

 

Finns det en liten lapp påklistrad på datorn med en liten Service - TAG på?

Då kan du i så fall hitta exakt dom drivrutiner som specifikt tillhör just din dator.

Och det är samma drivrutiner som du fått med din dator.

För jag antar att du fått med diverse olika skivor till din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller denna länk

 

Studio XPS 8100

 

Här finns också uppgifter om exakt i vilken ordning du ska installera dom olika rutinerna, du kan ju jämföra om det är lika som du har gjort?

 

Har du köpt den i butik eller via Dell online?

 

Finns det en liten lapp påklistrad på datorn med en liten Service - TAG på?

Då kan du i så fall hitta exakt dom drivrutiner som specifikt tillhör just din dator.

Och det är samma drivrutiner som du fått med din dator.

För jag antar att du fått med diverse olika skivor till din dator?

 

Ok - i turordning:

 

Jag har köpt denna online för en vecka sedan ca. Jag har kollat upp drivrutinerna på skivan, och den enda som finns där är för Intel - "clarksdale integrated", den som alltså inte fungerar. På dells hemsida har jag självklart kollat upp samtliga drivrutiner. De två som är ämnade för HD5770 fungerar inte. Tänker även att detta beror att det är en AMD vs Intel-issue. Jag har ominstallerat OS på andra dell-datorer förut och jag följer alltid ordningen "by the book".

Min service tag kan läsas av DELL om jag ringer till dem, och även hittas om dells hemsida söker igenom min dator. Men det finns i nuläget inte en chans i helvete att hemsidan godkänner min service tag nu, då jag försökt ett tiotal ggr. Ska även ta detta med DELL i morgon.

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - i turordning:

 

Jag har köpt denna online för en vecka sedan ca. Jag har kollat upp drivrutinerna på skivan, och den enda som finns där är för Intel - "clarksdale integrated", den som alltså inte fungerar. På dells hemsida har jag självklart kollat upp samtliga drivrutiner. De två som är ämnade för HD5770 fungerar inte. Tänker även att detta beror att det är en AMD vs Intel-issue. Jag har ominstallerat OS på andra dell-datorer förut och jag följer alltid ordningen "by the book".

Min service tag kan läsas av DELL om jag ringer till dem, och även hittas om dells hemsida söker igenom min dator. Men det finns i nuläget inte en chans i helvete att hemsidan godkänner min service tag nu, då jag försökt ett tiotal ggr. Ska även ta detta med DELL i morgon.

 

Kommentarer?

 

Om den bara är en vecka gammal och du köpt den via Dell online, ska du definitivt ta hjälp av deras support, och se till så dom/supporten hjälper dig att fixa det hela.

Problemet som kan finnas är att du på egen hand försökt att göra om allt.

Prata med dom, få hjälp av dom att leveransbacka datorn, och säg till istället att du inte vill ha dessa extra förinställda program du anser vara onödigt, så ska dom kunna hjälpa dig, bråka inte med dom, ha en bra dialog istället, brukar löna sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...