Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med "speglad information" i olika blad.


Veros

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skall nedan försöka förklara grundproblemet utan att gå in i detalj på exakt hur/varför jag har ett kalkylblad som är uppbyggt på detta vis.

 

 

Jag har ett "blad 1" och "blad 2". "Blad 2" läser bara information i "blad 1" på så sätt att "A1" i "blad 2" är lika med "A1" i "blad 1" och "A2" i "blad 2" är lika med ""A2" i "blad 1" etc...

 

Problemet är att när jag infogar en ny rad i "blad 1" mellan ex, rad 1 & 2 och denna nya rad får benämningen "rad 2". Detta får till följd att ex formeln i "A2" i "blad 2" ändras till "=Blad 1!A3" medans jag vill att det fortfarande skall stå "=Blad 1!A2".

 

 

KORT sagt:

Vad jag skulle vilja kunna göra är att oavsett hur många rader jag infogar i "Blad 1" så vill jag att formlerna i "Blad 2" skall förbli oförändrade, hur fixar man det??

 

MVH Veros

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får bygga upp referenserna med hjälp av formeln FÖRSKJUTNING. Låt denna referera till cell A1 på Blad1. Denna cell flyttar du sedan aldrig på. Aldrig.

 

Formeln kan du skriva som

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$1;RAD()-1;KOLUMN()-1)

i cell A1 på Blad2 och sedan kopiera ut till alla celler du vill ha en kopia av motsvarande cell på Blad1 i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du göra det helt foolproof kan du använda funktionen ADRESS tillsammans med INDIREKT:

 

=FÖRSKJUTNING(INDIREKT(ADRESS(1;1;1;;"Blad1"));RAD()-1;KOLUMN()-1)

 

Då kan du ta bort/lägga till A1 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...