Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton Internet Security 2010 + Windows Defender aktiverade, bra eller dåligt?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Hej,

 

Systemet:



  • Acer Aspire M5100 i ett Antec P180B chassi
  • Processor AMD Athlon 64 X2 6000+
  • 4 GB ram (3,25GB)
  • Grafikkort ATI Radeon HD 4800
  • 3 st. Interna HD: 300GB, 1TB samt 200GB
  • 2 st. externa USB-HD (ibland)
  • O/S Windows 7 Ultimate 32-bit (uppgraderat från Vista 32-bit)
  • Kortläsare
  • HP Skanner + skrivare
  • DVD NEC write/read
  • Bildskärmar 2 st. LCD 22"



Säkerhet:



Jag har alltså både Norton Internet Security 2010 samt Windows Defender (som jag förstått är ett anti spionprogram) aktiverat.

 

Är det nån vits att avaktivera det och hur gör man i såfall detta på bästa sätt?

Man kan ju tydligen i Windows Defender > Verktyg > Alternativ > Realtidsskydd => Bocka av realtidsskyddet.

Men körs inte Windows Defender tjänster i bakgrunden ändå?

 

Min undran gäller egentligen om Windows Defender ger något extra skydd, eller om det stör/gör systemet långsammare när det också är aktiverat?

Eller skall jag låta det vara...

 

Tacksam också för synpunkter ang. mitt övriga skydd och hur jag brukar det, överkurs på det kanske men samtidigt har jag ju märkt att dom hittat lite olika saker, inte så allvarliga då...

Gratis programmen tar ju egentligen inga systemresurser när dom inte används (förutom lite diskplats då) eftersom inga processer eller tjänster körs när dom är inaktiverade - inget realtidsskydd eller nåt på dessa, förutom då Windows Defender och givetvis Norton Internet Security 2010 (Ej gratis).

 

Brukar göra manuell skanning med gratisprogrammen nån gång i månaden, men kanske inte med alla. Det är 1 USB-disk som jag brukar ha med mig ibland på andra ställen och den skannar jag igenom ofta.

Jag har heller ingen autostart på varken DVD/CD läsare, USB-stickor eller USB-diskar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Defender är inget bra program så du kan lika gärna avinstallera det för det gör ingen nytta.

 

Sen tycker jag väll att det känns som du skyddar dig nästan lite för mycket, jag tycker att det räcker med Norton och något annat program som kompletterar det med genomsökningar av datorn.

 

Vilket program som kompleterar bäst kan nog Cecilia svara på bäst men inte Windows Defender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

En liten korrigering, du skall inte prova att avinstallera Windows Defender, som hänger ihop med Windows, men däremot stänga av det.

Skriv Windows Defender i sökrutan tryck Enter, välj inställningar, bocka ur de imarkerade rutorna, tryck OK, se sedan efter Adminstratör, i Defenderfönstret, klicka där, och där stänger du ner det helt.

http://www.intowindows.com/how-to-uninstall-remove-or-disable-windows-defender-in-windows-7/

 

Du kan också uppgradera Norton 2010 till 2011, om du har licens.

 

Tror nog att du sedan klarar dig bra med, t.ex. Malwarebytes som tillägg, min personliga uppfattning!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Advanced System Protector Free Edition

Har jag inte sett något om förut så den vet jag inget om.

 

Det beror ju lite på vad du gör vid datorn men för de flesta så är det nog lite överdrivet att ha så många antimalware-program installerade. Jag tycker det verkar som att MBAM och SUPERAntiSpyware är de effektivaste för närvarande. Kan ju vara bättre att i stället komplettera med en online-skanning på t ex Esets, Kasperskys eller F-secures webbplatser. Du kan ju också överväga att stoppa skadliga filer tidigare än när de redan kommit in i datorn, t ex med WOT, SpywareBlaster och särskild hostsfil, se min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inget fel eller problem med att köra WD ihop med Norton.

 

Jag stängde nog bara ner tjänsten för WD och då "försvann" det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

En liten korrigering, du skall inte prova att avinstallera Windows Defender, som hänger ihop med Windows, men däremot stänga av det.

 

Såklart, har knappt märkt att det följer med på 7:an också så jag trodde dom hade tagit bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

En liten korrigering, du skall inte prova att avinstallera Windows Defender, som hänger ihop med Windows, men däremot stänga av det.

Skriv Windows Defender i sökrutan tryck Enter, välj inställningar, bocka ur de imarkerade rutorna, tryck OK, se sedan efter Adminstratör, i Defenderfönstret, klicka där, och där stänger du ner det helt.

http://www.intowindo...r-in-windows-7/

 

Du kan också uppgradera Norton 2010 till 2011, om du har licens.

 

Tror nog att du sedan klarar dig bra med, t.ex. Malwarebytes som tillägg, min personliga uppfattning!

Mvh

Mats H

Jag följde dina instruktioner och stängde av Windows Defender. Det var ju enkelt.

Och visst har jag licens, förnyade den i somras, men av nån anledning inte tänkt på att aktivt klicka på "New version check", brukar ju låta NIS sköta dom vanliga uppdateringarna och trodde även detta var med. Men nu har jag uppgraderat till Norton Internet Security 2011. :thumbsup:

 

Advanced System Protector Free Edition

Har jag inte sett något om förut så den vet jag inget om.

 

Det beror ju lite på vad du gör vid datorn men för de flesta så är det nog lite överdrivet att ha så många antimalware-program installerade. Jag tycker det verkar som att MBAM och SUPERAntiSpyware är de effektivaste för närvarande. Kan ju vara bättre att i stället komplettera med en online-skanning på t ex Esets, Kasperskys eller F-secures webbplatser. Du kan ju också överväga att stoppa skadliga filer tidigare än när de redan kommit in i datorn, t ex med WOT, SpywareBlaster och särskild hostsfil, se min webbsida http://sites.google....lstockholm/home

Nja jovisst kanske det är många och anledningen är att jag har velat testa olika anti-malware s/w och med tiden har det väl blivit några installerade (och en del avinstallerade också). Men jag har sett det så, att eftersom jag sett till att dom inte är aktiva på något sätt, inga processer eller tjänster igång när dom inte används, så har jag inte tyckt det spelat nån större roll om dom legat kvar. Och som jag nämnde något om tidigare i tråden så brukar jag bara några st. av dom.

 

Men nu har jag i allafall avinstellerat Lavasoft Adaware, som jag ändå tyckt dels vara lite "tung" och dels har Spybot Search & Destroy klagat på att det inte är nåt vidare att ha båda samtidigt installerade. Brukar ju Immunizera Hostsfilen + Webbläsare med Spybot S&D.

 

Jag gillade din webbsida, skall kolla in lite djupare på den vid tillfälle så den har jag "bookmarkat" och om det är ok så vill jag tipsa andra om den också.:thumbsup:

 

Jag ser inget fel eller problem med att köra WD ihop med Norton.

 

Jag stängde nog bara ner tjänsten för WD och då "försvann" det

Jag kan se 2 potentiella kanske inte problem men, det första är ju att det hela tiden kommer uppdateringar till Windows Defender via Windows Update (som är inställd på att meddela uppdateringar, men installera inget automatiskt) och varje gång så skall den göra en systemåterställningspunkt innan installationen påbörjas. Segt.

Och om den knappt tillför något som inte jag redan har, så ser jag ingen anledning att ha nåt aktivt i bakgrunden som håller på att skanna o dona samtidigt med NIS.

Dessutom så i Åtgärdscenter > Säkerhet > Skydd mot spionprogram och oönskade program => Så fanns ju 2 st. där NIS samt Defender och Åtgärdscenter rekommenderade att endast ha ett aktivt.

 

Jag tackar & bockar för alla tips & tricks. Poäng till er.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jovisst kanske det är många och anledningen är att jag har velat testa olika anti-malware s/w och med tiden har det väl blivit några installerade (och en del avinstallerade också). Men jag har sett det så, att eftersom jag sett till att dom inte är aktiva på något sätt, inga processer eller tjänster igång när dom inte används, så har jag inte tyckt det spelat nån större roll om dom legat kvar. Och som jag nämnde något om tidigare i tråden så brukar jag bara några st. av dom.

 

Men nu har jag i allafall avinstellerat Lavasoft Adaware, som jag ändå tyckt dels vara lite "tung" och dels har Spybot Search & Destroy klagat på att det inte är nåt vidare att ha båda samtidigt installerade. Brukar ju Immunizera Hostsfilen + Webbläsare med Spybot S&D.

 

Jag gillade din webbsida, skall kolla in lite djupare på den vid tillfälle så den har jag "bookmarkat" och om det är ok så vill jag tipsa andra om den också.:thumbsup:

Det är förstås inget fel i att ha många program installerade när man har ordentlig koll på dem som du :thumbsup:

 

Naturligtvis får du tipsa andra om min webbsida eller om programmen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...