Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa ordernummer till formulär


JoakimN

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att skapa ett orderformulär i Flash.

Jag undrar hur man kan lösa så att det skapas ett ordernummer i rak följd på sidan när man kommer in på den och som också skickas med formuläret?

Måste man ha en koppling till en databas på något sätt eller hur hanterar man skapandet av ett ordernummer?

 

Tacksam för hjälp.

 

/Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska ske dynamiskt antar jag? Isf behöver du ha en databas, alternativt en xml fil som du fyller i dina nummer i som laddas när du kör flashen.

 

Förstog inte helt fullt ut hur du menade att det skulle funka tyvärr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste det med att använda ett slumpmässigt nummer som kunden skall referera till.

 

Så här ser koden ut som jag använder till detta:

 

// create a base string, use 'tn' for 'tracking number' so it looks official
var trackNo = "";

// add the time to the tracking number
trackNo += Math.round(Math.random() * 1000000000);

// create text field. Leave with 0 dimensions so can't be seen
this.createTextField("Beställningsnummer", this.getNextHighestDepth(), 70, 245, 170, 22);

// limit to 8 characters
trackNo = trackNo.slice(0, 8);

// insert the tracking number
Beställningsnummer.text = trackNo;

 

Jag ville helst att där skulle vara en koppling med nummer i rak följd men jag lyckades inte att lösa det.

 

/Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill uppnå? Vilka nummer är det som ska hämtas och när är det de ska hämtas? Och varför ska dem hämtas, i vilket syfte hämtar du dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver ett nummer som folk skall skriva in som meddelande när de gör betalningen till oss. Detta nummer skall skapas när de är inne på sidan och när det skickas ett e-mail med beställningen både till oss och till kunden. Då hade jag förhoppningen om att jag skulle kunna starta någonstans med en nummerserie och bara öka på efterhand som folk kommer in på sidan. Är du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med, det krävs ju att du har ett unikt nummer varje gång då, ditt random nummer kommer inte funka, nån gång kan det hända att den får ett nummer som redan är taget, chansen är inte stor, men den finns.

 

Det krävs ju att du gör detta dynamiskt på nått sätt, antingen att du skapar en databas som "beställningen" läggs in i varje gång och returnerar id numret som ordernummer.

 

Om du vill göra numret ännu längre än bara id numret kan du ju lägga till datum och tid efter också, säg att id numret är 26 då blir numret alltså vid denna tiden 26201010271157.

 

Har jag fattat dig rätt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att hjälpa mig med att lösa så att det blir ett id utan ett random nummer? Det låter vettigt om man typ började på 1 och fortsätter uppåt och sedan lägger till datum och tid. Jag har tillgång till att köra en databas där hemsidan ligger. Jag vet bara inte hur jag skall göra för att lösa detta.

 

Jag är tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...