Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarkonton + trådlöst nätverk


ljungen07

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag och min nyblivna sambo bestämde oss för att skapa varsitt användarkonto på min dator. Detta för att kunna ha sina egna dokument, sina egna inställningar etc.

När jag började skapa ett användarkonto åt min sambo märkte jag att "default"-användarkontot försvann. Egentligen hade jag tänkt att behålla default-kontot till mig själv och enbart skapa ett extra konto åt min sambo. Men, men... jag gjorde istället så att jag skapade ytterligare ett konto så att vi nu har varsitt.

 

Det jag inte visste var att jag nu inte kommer åt alla mina gamla dokument, inställningar, bokmärken etc. Efter lite undersökande bestämde jag mig för att göra en systemåterställning för att få chansen att börja om. Jag gjorde detta och det gick bra. Jag sparade undan mina dokument etc och gjorde om hela proceduren. Dessvärre visade det sig att jag bara lyckades få med en del av mina dokument. En ny systemåterställning går nu inte att göra eftersom "inga ändringar gjorts sen senaste systemåterställningen".

 

Finns det något knep att komma runt detta? Borde jag inte ha åtkomst till allt på datorn? Båda våra konton är skapade som "datoradministratör".

 

Ett annat problem, som kanske är relaterat till användarkonton, är att jag inte lyckas hitta något trådlöst nätverk. Jag har aldrig haft detta förut, men har nyligen fått hem ett modem av Comhem som stöder trådlöst. Enligt manualen ska man få upp en ikon där man ser sitt trådlösa nätverk, men jag får inte fram någonting. Inte heller via Kontrollpanelen lyckas jag hitta något trådlöst nätverk. Däremot vet jag att det existerar, eftersom jag kan koppla upp mig på det via min iPhone.

 

Kan detta ha med dom nyligen skapade användarkonton att göra? Har jag på något sätt begränsat mina rättigheter när jag skapade kontona?

 

Tacksam för hjälp och tips!

 

PS Jag har självklart ringt Comhems support, men dom kunde inte hjälpa mig då felet/begränsningen verkar ligga på datorn. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in Datorn/Utforskaren så att du kan se alla filer:

Verktyg - Mappalternativ - Visning

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

 

Sedan bör du kunna se din gamla användarmapp inuti mappen C:\Documents and Settings.

 

När du startar datorn i felsäkert läge bör du dessutom kunna logga in på det gamla kontot.

 

När det gäller trådlöst nätverk, undrar jag om du är säker på att datorn har ett nätverkskort för trådlös anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen.

 

Ang. trådlöst nätverk så misstänker jag också nu att jag har ett nätverkskort som inte stöder trådlöst. Jag ska prova att skaffa ett nytt nätverkskort.

 

Ang. min gamla användarmapp så tror jag att det finns under "Documents and Settings\Administratör".

 

Men... jag kommer inte åt den mappen. Jag får upp en dialogruta som säger

"Documents and Settings\Administratör är inte tillgänglig. Åtkomst nekad".

Å andra sidan när jag högerklickar på mappen och väljer Egenskaper, så står det att mappen är tom. Jag vet inte om det beror på att jag inte har behörighet eller om mappen faktiskt är tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du har för nätverkskort syns i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera).

 

Ser ut som ett behörighetsproblem. Hur du sätter ny ägare till filerna och mapparna framgår av http://support.microsoft.com/kb/308421

 

Just kontot Administratör döljs i normalt läge när det finns andra användarkonton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia! Åter igen, tack för din hjälp.

 

Jag tittade på länken du gav mig (Microsoft support) och lyckades efter några ändringar gå in i mappen "Administratör" och såg nu att det faktiskt fanns en hel del innehåll. Bl.a. finns mappen jag letade efter, nämligen "Mina dokument". Jag fick trixa ytterligare för att få se innehållet i "Mina dokument" och tyvärr hittar jag inget sätt för att ge mig själv behörighet till alla undermappar och filer.

 

Jag hoppas att det finns något bra sätt att inkludera alla undermappar och filer så att jag kan kopiera över detta till mitt nya användarkontos "Mina dokument"-mapp.

 

Hoppet lever iaf, då jag sett att mina mappar och filer finns på datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här meningen på Microsoft-sidan:

Om du vill bli ägare till innehållet i mappen markerar du kryssrutan Ersätt ägare av underbehållare och objekt.
vilket är sista punkt 4, borde göra att du blir ny ägare till alla filer och mappar som finns under mappen du gör det på.

 

Du kan högerklicka en mapp och välja Kopiera , följt av att högerklicka på lämpligt ställe, t ex i din nya Mina dokument, och välja Klistra in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där satt den! Den lilla, lilla rutan hade jag missat :D

Tack så jättemycket för hjälpen. Den här sidan är guld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...